De verkar sega. I för sig så börjar nya styrräntan gälla 1 oktober. Men räntan på mina sparkonton hos Sbab, Froda och Moank är redan sänkta.. En del storbanker har ju vid tidigare sänkningar annonserat sänkningen först, men den börjar gälla först några dagar senare! Bankerna drar nog ut på det för att fler kunder ska trilla över kanten med ränteändringsdagen. De är fula bankerna!
Haha ja visst är det lustigt att ränta på sparkonto sänks direkt, loggade in på Moank idag och det hade sänkts redan igår ![]()
Jag hade samtal idag med länsförsäkringar om att flytta mitt lån på 1,5 milj på ett hus värt 3,6 milj. Det jag fick som svar var att de inte kunde gå med på en sådan flytt för att, som de räknade, skulle de blir för stort lån?! Jag förstår inte alls hur de tänkte här, kan ni kanske förstå. Det enda de sa var att de räknar med 6,2 % ränta samt utgifter på 11000 kr. Först och främst, mitt lån är mindre än 50 % av husets värde, borde inte vara några problem. 6,2 % ränta ger 7750 kr ränta i månaden. med 11000 kr i utgifter skulle det totala bli 18750 kr i månaden. För det andra, min lön: Jag har 45 000 kr i månadslön, tillsvidareanställning. Räknar vi 4,5 gånger min årslön får vi 2,43 milj kr som jag i teorin ska kunna låna för utan problem. Vad är det jag missar? Länsförsäkringar verkar helt ointresserade av min förfrågan och jag blev helt paff när de sa “vi kan inte ge ett sådant lån som det ser ut nu, men armotera mer så kan vi pratas vid vid senare tillfälle”!
Det låter som de anser att de ca 12750 du verkar få kvar netto per månad vid deras kalkylränta inte är tillräckligt.
Har de inte med andra faktorer? inte bra brutto lön och belåningsgrad utan om man har andra lån, CSN, barn som man försörjer ? De gör avdrag på dessa och räknar hur mycket kvar att leva på.
Förhandlade med swedbank idag. Vår ränterabatt går ut nu efter 1 år som kund. Blev sänkt från 1.5 till 1.42%. Detta ger oss en ränta på 3.99-1.42=2.57%
Lån ca 3.5 mille. Bostad värde ca 5 mille
Inga nya krav.
Gamla krav på mig och sambon. Flytta tjp, starta ett isk månadsspar på 100 kr
Ja det verkar ju så, men det är ju ca 12000kr med en ränta på 6%, dvs de har ju redan konservativa marginaler med.
Jag har CSN, ca 1100kr i månaden (tror dock att dessa ingår i utgifterna, men inte säker). Inga andra lån och inga barn.
Då är det väl bara att flytta lite/allt av dina 140 k som du redan har på ett isk ju? De har ju dnb global indeks S på LF
Ska jag ta bort mitt ISK-konto, menar du? Ursäkta, jag är nybörjare och förstår inte riktigt vad du menar.
Jag förstod inte riktigt heller.
Du har väl redan ditt ISK hos LF?
Ja. (10 tecken)
@bjork1en Ibland är det svårt att förstå sig på bankernas KALP-beräkningar (kvar att leva på)
Mina egna utgifter utanför boendekostnaderna är betydligt lägre än vad banken tycker är normalt.
Stabelo kanske kan vara ett alternativt.
Deras listränta vid bindningstid på 1 år är just nu 2,55% men de erbjuder 0,2% rabatt under ett år som ny kund om du blir tipsad av befintlig kund.
Det skulle innebära 2,35% under 1 år.
//Daniel
Bankernas KALP utgår från konsumentverkets schabloniserade levnadsomkostnader. Det är svårt för bankerna att göra individ-anpassade KALP beräkningar så man utgår då från schabloner. Sedan kan bankerna addera ytterligare schablonkostnader de anser är rimligt, eller andra kostnader de vill ta hänsyn till (tex så räknar inte alla banker driftkostnaderna för Brf utan bara föreningens avgift).
OBS: På senare år har bankerna funderat på att använda tjänster som Tink för att skrapa ditt bankkonto och på så sett kunna räkna på individuella levnadskostnader (givet att du godkänner det). Men inget som verkar hända.
Såhär beräknas en KALP:
(+) Inkomst innan skatt (anges av kund men kontrolleras alltid mot den taxerade inkomst)
(+) Barnbidrag
(-) Skatt (baseras på din kommun, räknas alltid med att du är medlem i kyrkan)
(-) Levnadsomkostnader (schablon från konsumentverket
(-) Boendekostnader (driftkostnader, brf avgift etc
(-) Kostnader övriga lån (lån, bolån etc som du ska behålla)
(-) Kostnader sökt bolån (ränta och amortering på bolånet du söker)
= Kvar att leva på
Har Länsförsäkringar, tecknade 1 år på 2,40 %. 3,5 miljoner i lån och belåningsgrad på 73 %. Erbjöds 2 år på 2,75 %. Jag och min fru är guldkunder och har tjänstepensionen hos LF.
Jag tror på en till sänkning innan valet 2026 ![]()
Själv har 2.45% rörligt hos SHB så kommer bli 2.25% i 1a Oktober som den nuvarande 3månader löper ut. Kostigt som SHB bara sönkte med 20 punkter den här gången ![]()
Jag trodde du hade ditt isk på annan bank än lf. Ursäkta om jag rörde till det.
Samtliga storbanker har hittills sänkt 20 punkter och inte 25. Tidigare under denna räntesänkningsperiod har de konsekvent följt Riksbanken punkt för punkt.
Varför detta trendbrott? Någon vettig förklaring förutom girighet? Läge för uppror?
Eftersom de agerar som kartell och alla tillsammans bestämde om 20 punkter sänkning för att öka sina vinster. Det innebär en arg kund kan inte hoppa till någon annan bank.
SEB sänkte bara 0,20 förra gången också (minns det specifikt för att jag har dem och tyckte det var sniket).