Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Boräntan (jag tänker listräntan här) följer väl snarare bankernas upplåningskostnader (som kanske avspeglas hyfsat i intrabankräntan) än att exakt följa reporäntan. Så det kan vara både fördröjning och påverkan av förväntad reporänta. Men på längre sikt bör det väl följa ungefär OM inte bankerna ändrar sina marginaler.

Skandia gjorde en mindre justering av listräntan i augusti (fem punkter tror jag) vilket jag tänker följer ändrade upplåningskostnader. Men sedan gjorde de en förändring av rabattsystemet som sänkte den “förhandlade” räntan till kund (åtminstone före lägre belåningsgrader) med ytterligare tio punkter. Det tänker jag kommer ur deras marginaler, ett försök att attrahera fler kunder.

Den som lever får se så klart. Som kund hoppas jag så klart att deras listränta fortsätter följa marknadsräntan så detta är 10 punkter faktiskt sparat. Men de kan ju ta tillbaka marginalerna genom att hålla upp listräntan över tid så den inte följer repo/marknadsräntorna. Det är så mitt cyniska jag tänker att alla banker gör. Erbjud stora rabatter och ta sedan igen det på den ränta rabatten är ställd mot. Det är väl INGEN som betalar listräntan? Den är helt fiktiv.

Enda sättet är att fortsätta jämföra med erbjudanden från andra banker. Annars lär man bli blåst på sikt.