Jag tror inte det, hur blir det vid ränteuppgångar?
Mitt lån hos Swedbank flyttas nu i dagarna. Den räntefria månaden är månad 1 av 3 i 3-månadersbindningen. Den binds om i början av januari och då får jag november+decembersänkningen och därefter binds den om i början av april och då får jag ju med januari och marssänkningarna. Vet inte hur den räntefria månaden skulle påverka det.
Vi nytecknade bolån i februari i år (och flyttade tjp till den storbanken i samband med det), våra tjänstepensioner får man bara flytta en gång per år så då sa vår kontaktperson hos Swedbank att de inte behöver flyttas men att det kan vara en bonus när ränterabatten går ut om 1 år vid omförhandling av räntan, tänker att vi kan använda det som kort för att få en bra ränta igen om 1 år. Inga krav på sparande, det var samma som med tjänstepensionen att det är en bonus vid omförhandlingen om ett år. Det var ett krav att vi skulle diskutera försäkringar men också att det inte får kosta oss mer än vad det gör nu, då vi har det via facket så är det ju oslagbart låga priser (livförsäkring för 15 kr per person vs 100, olycksfall/sjuk för 35 kr vs 200). Då sa kontaktpersonen att det inte krävs en flytt av det heller men hen kunde ticka i boxen att vi har diskuterat det.
Så det vi behövde flytta var våra lönekonton (gratis årsavgift så det blev en besparing där också). Vi fick också deras platinum-kort gratis så vi kunde också klippa vårt kreditkort som vi hade för loungetillgång som kostade oss några hundralappar i månaden.
Vi är anslutna till ett fackförbund som har bra rabatt hos SEB sedan tidigare. Har inga andra förbindelser till banken. Fick samma rabatt och erbjudande hos Swedbank och kunde ha detta som argument i förhandlingen.
Lycka till!
Min bankman har i stort sett sagt att om jag kommer med ett annat erbjudande kan de matcha det
så det är nog så jag får gå tillväga. Tycker de kan ge det ändå för jag kommer få napp någonstans men tja, bara att lägga ned jobbet då haha. Tack för svar!!
Det där var ju lite drygt. “Du får ingen rabatt förrän du hotar att lämna” typ. Då hade jag nästan krävt att de skulle ge ett bättre erbjudande än att bara matcha om de vill ha kvar mig, enbart för den kommentaren
Man får vara lite dryg tillbaka
Vi har haft LF länge och har det mesta där. Har 1,15% ränterabatt på ett lån på ca 3,3 mille (69% belåning). Blev erbjudna 1,35% om vi flyttade våra fonder från Avanza.
Inte speciellt sugen på det, så vi kommer nog flytta bolånet till Landshypotek för att röra runt lite i grytan.
Trevligt med en ärlig bankman dock !
Ja, verkligen. Som ett sagoväsen
Överväger att binda på 2 år nu efter erbjudande på 2,83% från nordea.
5 milj i lån, 70% belåning.
Kommer halvera vår månadskostnad.
Sitter på ett lån vars bindningstid går ut i slutet av månaden. ca 49% belåningsgrad och lån på ca 2MSEK.
Jag har försökt få SEB (nuvarande bank) att matcha Avanza/Skandiabanken till 3.82% i rörlig ränta. Det kan de men de vill att jag ska börja fondspara hos de och jag är inte intresserad av någon sorts motprestation eller ändring i min ekonomi idag.
Så jag står i valet mellan Avanza och Skandiabanken (SBAB var också med i racet men fick en krångligare känsla efter att ha läst några inlägg här.
Råkar ha fackförbund och en del gammal tjänstepension som jag tror ger extra rabatt hos Skandia så jag får likartad ränta hos dessa två. Någon som valt den ena över den andra som kan tip the scale för mig:)
Haha, han är faktiskt väldigt ärlig av sig…
vi har haft honom i 5 år. Måste alltid dubbelkolla allt med chefen och är omständig i allmänhet, han tar liksom inte livet med en klackspark och är lite bokstavlig ![]()
Men han är snäll och fixade en gång lån åt oss när min mans firma var nystartad, då fick alla lån stå på mig fast det var lite på gränsen på KALP osv, han hittade kryphålen åt oss där vilket var schysst.
Men han var verkligen såhär nu: om du har ett annat erbjudande och kommer till mig så kommer min chef säga ja men vi vill inte bjuda under oss själva…han är inte kapabel att frisera sanningen för sin chef som jag bedömer det
vi får se hur jag gör.
Avanza PB justerar +0,10 den 1 november. Då hamnar de på 3,75.
konstigt att höja räntan nu
Ska teckna nytt lån ca 5 miljoner. 65% belåning. Tillträde i mitten av november.
Har lönekonto men inget annat på Handelsbanken och fick som första erbjudande 3.8% 3-månaders.
Tycker spontant att det låter ganska bra. Det innebär 1.49% rabatt från nuvarande listränta.
Inser dock att jag troligen då inte får del av nästa räntesänkning från Riksbanken förrän efter tre månader. Men vet inte om det går att göra något åt? Känns tråkigt om det kommer en dubbelsänkning nästa möte och man då hamnar kraftigt i otakt.
Var hittar man denna info? :o
Det handlar om att media har brassat på med “ring din bank” “beställ amorteringsunderlag” i flera år nu. Bankerna vet att i 95% av fallen kommer folk inte byta bank när de ringer och är intresserade av att diskutera bolåneräntor. De som kontaktar andra banker vill a) veta om de fått ett bra erbjudande från deras nuvarande bank. b) få ett erbjudande för att kunna pusha sin nuvarande bank att sänka lite mer.
De kunder som faktiskt är beredda att byta bank är när det är något som skaver med den nuvarande banken. En kompentent rådgivare känner av det och ger naturligtvis den kunden en annan uppmärksamhet än rena räntefiskare.
Så kommer det ju alltid vara då rörligt är låst på 3mnd. Just nu missar du, om det blir dubblehöjning så tjänar du.
Du har fått en bra ränta utan en massa krav om motprestation. Du skulle ju kunna se om du kan senarelägga tillträdet till första veckan i Dec. Då kan du ju ta del av en ev sänkning i Nov.
Men det kommer alltid vara en del gungor och karuseller när marknaden är i förändring.
Är Swedbank kund idag och begärt ut amorteringsunderlag. Har därefter fått prata och maila med en ny person. Jag bad om bra ränta plus räntefri månad då jag läst att vissa här i forumet fått det, men någon frimånad ville de inte bjuda, utan bara 1,47% rabatt. Blir lite trött och besviken på banken. Varit i tankarna att byta bank under en längre tid så det är nog dags att ta det steget nu.
Trött och besviken för att du inte får gratismånader? Jag har aldrig fått gratismånader från varken banker, bredband, telefoni, eller nåt annat. Att några enstaka här har fått nån bra deal betyder inte att det är vanligt.