Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Yes, innan räntorna stack iväg hade min förening kanonlån, vi låg på 0,94% på vårat bästa lån. Vilket var isch vad jag hade efter ränterabatten. Men efter oroligheterna i världen så har vi inte alls så bra villkor. Och vi är bara 4 bostäder i föreningen. Har ingen direkt möjlighet att sätta något emot. Så lite sämre räntor får man som liten förening. Men man kan ju alltid vänta på bättre tider och hoppas att den delen av historien upprepar sig :grin:

Min gissning är att de räknar med att RB sänker styrräntan under hösten och att de då själva kan sänka sin listränta lite mindre. T ex lite förenklat att RB sänker med 0,25 > banken sänker med 0,20 > banken kan ge 0,05 mer i rabatt.

Nordnet 2.25%. Belåningsgrad 50%.

Jag har inte förhandlat för att få rabatt, men deras listpris bygger på hur myckat kapital man samlat hos dem…

Och för att få den räntan behöver man ha minst 20 miljoner hos Nordnet?

20 milj är det som krävs om man tar ett nytt lån idag.

Jag tog lånet 2019, och då var gränserna lägre och de gamla gränserna gäller fortfarande för de gamla avtalen (10 milj och uppåt för 2,25%).

Är man två som ägare så räknar de bådas summa, och har man flyttbara pensionsfonder så är det en fördel att flutta in dem på nordnet också.

SEB - all in med pension, sparande, etc
2.49%, rörlig
57% belåningsgrad
Bor i Gbg

Swedbank. Blandat rörligt och bundet 2-5 år (4 olika lånestockar). Belåningsgrad ca 76%. Snittränta över samtliga lånestockar är strax under 2,94%.

Jag har en del tjänstepension och lönekonto i SWB, men det mesta övriga sparande i andra banker.

Belåningsgrad 85% drygt 3M. 2.65% via SEB rörligt, 1år resp 2år. Förstagångsköpare.
Förutsatt överföring av pensions ISK + fortsätta med månadsspar där

Swedbank, rörlig. 2,64% efter rabatt. belånad 45%. <1,7milj i lån på två.

Tänk på att seb har varit sämst med avkastningen på sin traditionella tjp lösning. Vet 3j hur det är idag.

Som jag har förstått det så är det deras traditionella förvaltning som gett sämst avkastning?
Vi får välja fritt bland deras (egna) fonder.
Tror deras entre lösning är viktat på globala fonder / räntor baserad på ålder och viktas om automatiskt. Gör man egna val så “förlorar” man åldersviktningen och får tänka på det själv.

Jag har en tjänstepensionslösning på SEB på mitt nuvarande jobb. Per default så puttades allt in i nån underpresterande LUX-generationsblandfond med hög avgift, men man kunde gå in och ändra både innehav och framtida insättningar till deras indexfonder.

SEB erbjöd 2,55 % rörlig ränta och 2,7 % med 1 års fast ränta, LF erbjöd 2,7 % rörlig ränta och 2,55 % med 1 års fast ränta.

Ca. 1.5% personlig rabatt, 50 % belåningsgrad.

Hej, vi skall förhandla om bolånet. Ca 55 % belåningsgrad. Har ni goda exempel på bra ränta senaste tiden? Vi vill ha max 2 års bindningstid.

Bara att läsa och fylla på här, Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

1 gillning

Byggahus har också en tabell med inrapporterade räntor

3 gillningar

Från 2021…
Har 2,78 nu på SBAB vilket är rätt ok.
1990 hade jag 16% på en bostadsrätt.
Svinigt av bankerna helt enkelt som skapar pengarna vid lånetillfället.

2 gillningar

Kan starkt rekommendera Landshypotek Bank.
Med er belåningsgrad kommer ni att få en bra ränterabatt utan att behöva “förhandla”.
Bytte själv från en storbank som man hela tiden behövde bråka med inför att lån skulle skrivas om. Fick aldrig vettig ränta tyckte jag så vi tröttnade. Kunde smärtfritt och snabbt flytta över lånet till Landshypotek vilket jag inte ångrat en sekund. Allt gick digitalt och fort.
Med en belåningsgrad på 60% eller lägre ger de just nu 2,69% i ränta efter rabatt om man binder på 1 år.
Själv kör jag rörlig (3 månaders) ränta och med låg belåningsgrad är den just nu 2,74% efter rabatt.
Allt framgår väldigt tydligt på deras hemsida.

2 gillningar

En bra bolåneränta just nu ligger på ca 2,5%. Vissa kan nog få ner till 2,4%. Men lägre än så är extremt ovanligt

Genomsnittet just nu är runt 2,6%. Så får du under 2,6% är det en bra bolåneränta (augusti 2025) :slight_smile:

6 gillningar

Gäller det 3-månaders rörlig ränta? Och då primärt de som inte har förhandlingsfri ränta som syns direkt på deras hemsida? Med förhandlingsfri ränta verkar det just nu i princip vara omöjligt att komma under 2,6% om det inte handlar om ett grönt bolån.