Är det värt att byta från stabelo till Landshypotek? Just nu skiljer det 0,3 procent mellan dem, men är det troligen tillfälligt och inget att bry sig om?
På exempelvis 2 miljoner blir det 6000 kr per år. Även efter skatteeffekten är det pengar, i alla fall för mig.
Skulle det mot all förmodan bli kris på kapitalmarknaden har Landshypotek ett betydligt bättre utgångsläge än Stabelo. Landshypotek har stora reserver och Stabelo går med förlust. Risken tycker jag i och för sig är försumbar.
Har SEB med rörligt lån på 1,5 miljon
Belåningsgrad 40%
Räntesats 3,46%.
Ränterabbat 0,83%
Listränta 4,29%
Jag ser på SEB hemsida att den genomsnittliga ränterabatten är på 1,17% på SEB:s kunder. Således ligger jag under, tycker det känns konstigt med tanke på att jag har en relativt hög inkomst.
Ni som har djupdykt i bolån, vad anser Ni om min ränterabatt. Är det bara att suga i sig eftersom jag inte är storkund eller ligger det lågt baserat på informationen ovan?
Jag följde råden från avsnitt 130 och begärde ut ett amorteringsunderlag. Jag blev uppringd dagen efter men kunde inte ta samtalet, detta var dagen före nyårsafton. Ska återuppta kontakten, men än så länge positivt med tanke på att de gjorde en sådan snabb återkoppling
/P
Banken vill tjäna pengar på våra lån. Det verkar finnas en magisk gräns runt 2milj i lån som de tycker krävs för att få bättre ränta. (Min uppfattning om hur det sett ut senaste tio åren).
Hej, benchmark: vi har SEB och har nyligen förhandlat. Vi har fått rabatt på 1,18%. Tidigare har vi haft ca 1% i rabatt i några år. Alltid rörligt
Belåningsgrad knappt 50% fördelat på en villa och ett fritidshus. Lån i absolut belopp 3,5 miljoner idag.
Inkomst i hushållet brutto ca 110 000 per månad.
Vi försöker förhandla fram ytterligare rabatt men då krävs sparande i banken vilket vi inte har idag. Överväger att starta sådant för att få lite mer rabatt.
Hej,
Ska flytta i februari och letar bank. Har tidigare haft SBAB och får nu 3.37% 3 mån från de.
Har strax under 50% belåningsgrad och ca 2.5m lån.
Landshypotek har 3.27%, värt att ta det eller något annat istället?
Känns som det är svårt att få så mycket lägre just nu när man kikat runt.
Pratade precis med SEB och det fanns tydligen inget utrymmet för förhandling med nedan utgångspunkt.
SEB rörligt lån på 1,5 miljon
Belåningsgrad 40%
Räntesats 3,46%.
Ränterabbat 0,83%
Listränta 4,29%
Samtalet i sig var det inget fel på, personen jag pratade med på SEB var saklig och trevlig men kunde inte ge mig någonting. Han rekomenderade att jag skulle gå med i facket för att få ytterligare rabatt; vilket inte kommer att ske givetvis.
Jag hade lite föhoppning på att SEB skulle ge mig ytterligare rabatt men tji fick jag. Jag hade hoppats på att slippa processen att kontakta andra banker men jag får väl påbörja det nu och se om det kan ge någonting.
Har SBAB just nu. Rörligt på 3,27%. Ca 75% belåningsgrad på 3,4 miljoner lån. Grönt bolån.
Konstigt att de inte erbjuder dig bättre. Nu vet jag förvisso inte din ålder men du borde ligga lägre med tanke på din belåningsgrad.
Har lån på ca 2,5 miljoner, 75% belåningsgrad och lånet löpte ut vid årsskiftet.
Har Swedbank och blev erbjuden 1,27% rabatt direkt när jag ringde till dom.
Sa tack men nej tack och bad om ett amorteringsunderlag.
2 dagar senare blev jag uppringd av dom igen och blev då erbjuden rabatt på 1,39% och då 3,25% på 3 månaders rörligt.
Tackar forumet för tipset om amorteringsunderlag!
Kan vi inte stunta i att nämna vilken ränterabatt folk får och bara prata om vilken ränta och hur lång bildningstid? Samt vilken belåningsgrad.
Jag kan inte se hur ränterabatten kan va intressant…
I slutet av december fick vi 2,94% på rörligt hos Nordea med en belåningsgrad på 69%.
Håller med om att man inte ska tacka nej till 6000 kr.
Har dock två frågor eftersom jag har förstått att du kan banker:
- Finns det någon risk för en låntagare om långivaren går i KK?
- Är det inte så att någon annan aktör köper/övertar låneverksamheten och allt rullar vidare?
“Vad är vitsen med listränta när alla får rabatt?”
Prutmånen stor – räntan långt under listpriset
Prutmånen har växt sig större. Det går att komma långt under listpriserna, visar statistiken.
Landshypotek berättar i ett pressmeddelande att dess snitt på tremånadersräntan under december låg på 3,26 procent. SBAB hade en snittränta (tre månader) på 3,42 procent. Nordea har en snittränta på 3,68 procent, att jämföra med storbankens listpris på 4,59 procent.
Länk: Prutmånen stor – räntan långt under listpriset (msn.com)
Har idag pratat med Danske Bank och Nordea.
Har 79% belåningsgrad. Lån på 2.1mil
Danske Bank kunde erbjuda 3.8% 3-månaders. De menade att de endast ser till belåningsgrad när de sätter räntan, min övriga ekonomi var ointressant.
Nordea erbjöd 3.5% 3-månaders ränta, de skulle återkomma nästa vecka med eventuellt bättre erbjudande (?)…
Min egna bank Swedbank erbjuder mig 3.471% ränta (automatiskt i internetbanken), har begärt amorteringsunderlag idag.
Swedbanks snittränta ligger ju på 3.41%, så tänker be om 3.25% när dom ringer mig och se vad de kan vara villiga att gå med på
Lånet och dess villkor finns ju kvar. Det förändras inte. En konkursförvaltare tar hand om konkursboet och säljer lånestocken till någon annan bank.
Även “alla” får rabatt, så varierar storleken på rabatterna avsevärt.
Jag fick 3,27% rörligt när jag pratade med Lendo idag (enligt kommentar ovan) för ett bolån på knappt 3 miljoner, lite över 60% belåning. Eftersom det inte är förrän sista februari vårt lån går ut skulle jag räkna med att det kommer att stiga en hel del till.
Eftersom FED höjt 50 punkter en gång redan sen riksbanken hade möte och FED kommer (enligt marknadsförväntningarna) höja ytterligare 25 punkter så då ligger RB 75 punkter efter sen deras senaste höjning. Så räkna med ytterligare lite högre bolåneräntor ju närmare vi kommer mitten på februari, men därefter kan det mycket väl stabilisera sig ett tag framöver, marknaden räknar med att FED höjer ytterligare en 25punktershöjning till men därefter ligger still innan dom börjar sänka under hösten…
Själv har jag inga lån å har varit skuldfri senaste 10 åren, men har följt tråden ändå… Ser ut som dom som får störst ränterabatt är dom som har lån över 2 miljoner å bara runt 50% belåning…
SEB.
3,00 rörligt och 3,83 bundet 1 år. 76% belåning.
Håller med om att man bör ange faktisk/all-in ränta. Men vid ”rörligt” 3m lån är det ju rabatten mot listräntan som avgör vid kommande ränte-sättningar. Därför blir det ju svårt att jämföra över tid & äldre uppgifter om man bara uppger faktisk ränta.
P.s. Ogillar starkt det svenska systemet med banker som sätter bolåneräntor baserat på sin egen (omvända) basränta (vilket ju en listränta i praktiken är). Vore bättre med prissättning mot en objektiv basränta såsom rörliga företagslån prissätts med marginal mot Stibor eller Swestr. Då storbankerna ändå höjer sina listräntor när riksbanken höjer referensräntan, hade den också funkar bättre som bas. Ser tex glatt på Danmark där prissättningen av bolån är extremt transparent.
