Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Många banker har “brytpunkter” vid 70% belåningsgrad, och generösare räntevillkor ju större lånen blir. SBAB tycker jag generellt är väldigt transparent i sin prissättning, laborera runt lite mer i beräkningen så kan du själv se hur T-Frid fick fram sina värden. Den bästa räntan (jag kunde inte få lägre räntor om jag ökade lånebelopp/bostadsvärde) fick jag fram när man hade ett lånebelopp större än 4 500 000 och en belåningsgrad lägre än 70%.

1 gillning

@Kaleh , är du medlem i något fackförbund?
Danske Bank ger rabatter till medlemmar i ett antal fackförbund (35st) (de som tillhör TCO eller SACO) och testade att knappa in ett bolån på 2.2 miljoner med 80% belåning och fick fram 3,28%, bundet på 2-år.

Du som uttrycker sig tvärsäkert om att binda eller inte kanske skulle fundera på vara mer ödmjuk och argumentera bättre. Sedan delar du en bild rörande konsensus kring prognos som inte säger det du hävdar. Sedan är en prognos en prognos.

Som någon varit inne på, långa räntor tagit ut en ganska stor del i förväg redan. Man börjar spara pengar direkt. Även om de fortsätter sänka så löper din rörliga ränta i 3 månaders perioder(tar tid innan du får del av sänkning). 2 år är ingen lång period. Goda möjligheter att bryta i förväg om man binder ”lågt”. Sedan kommer bankernas marginal öka för rörligt ju mer styrräntan sjunker.

Vi fick offert för 2 dagar sedan från Handelsbanken. Vi kommer binda på 2 år till 2,79. 4,1 miljoner i lån. Runt 72% belåningsgrad.

Även om rörliga går under den bundna så är nettoeffekten inte lika stor pga ränteavdrag.

5 gillningar

2,79 på två år lockar ändå. Har du rabatten som grönt bolån i det eller är det utan? Jag har en magkänsla att när räntorna är på väg ner så är den enda vinnaren banken, om man binder sitt bolån. Försöker stå emot att binda …tror att rörligt är rätt väg framåt. Inflationen är toklåg och blir ännu lägre nästa år. Finns några motmedel för att få upp inflationen, Rb är nog tvingade till ett par dubbelsänkningar framöver.

1 gillning

Handelsbanken först ut med att sänka den rörliga räntan inför Riksbankens besked, 0,2% ned till 5,29%. Med 1,35-1,5% i rabatt som de flesta i den här tråden verkar ha hamnar man nu på 3,94-3,79. Nu får vi se hur mycket de sänker efter beskedet (enkel- eller dubbelsänkning). Om det blir en dubbelsänkning kan man komma ner till 3,49% rörligt om någon vecka. Två räntesänkningar till på det så är vi nere på 2,99 mot årsskiftet.

Deras vilja att pressa priset beror mest på möjligheten till finansiering. Där är själva fastighetens typ och värde viktigast samt din lön för betalning av lånet (typ lagkrav pga KALP (kvar att leva på).
Hur mycket du har sparat etc spelar inte banken någon roll, utom möjligen om du flyttar allt till samma bank (men då är det förmodligen ändå olika kostnadsställen i banken :wink:

Tack för svar @StinaL ! Men jag förstår inte riktigt, utveckla gärna :slight_smile:

Vad menar du med möjligheten till finansiering? Och hur är det kopplat till Fastighetens värde? (Du gör alltså en distinktion mellan fastighetens värde och köpeobjektets värde dvs lägenheten?)

När jag skrev fastighetens värde tänkte jag främst på en villa. Motsvarande gäller värdet på en bostadsrätt men där är det mindre andel av värderingen som banken kan använda i sin finansiering :sweat_smile: När jag nämnde finansiering menar jag just bankens finansiering av lånet. Det är lätt att ”glömma” att banken behöver finansiera sina lån med ett inflöde av pengar i andra ändar.

Anledningen (en av anledningarna) till att bostadslån är såpass fördelaktiga är ju just för att det finns en bostad som säkerhet. Samtliga dessa säkerheter kan banken sedan paketera ihop (enligt tydligt och styrt regelverk) för att ge ut så kallade säkerställda obligationer. Dessa är stor del av bankens finansiering av bolånen och anses också vara ett av de säkraste obligationerna ”man” kan köpa (efter statsobligationer typ).

Okej, så du skriver att möjligheten för mig att få lägre ränta (eg. bankens vilja att pressa priset) är att bankens möjlighet att finansiera lånet? Dvs det är ingenting jag som låntagare kan styra över öht?

Jag undrar även hur bankens resonemang att miljoner i likvider INTE ger mig möjlighet att betala av ett lån, men 50 000 kr i månatlig förvärvsinkomst gör det… visst att jag kan köpa skräp för mina sparade pengar, men att attribuera det som noll och ingeting verkar helt absurt. I extremscenariot kan alltså inte en miljardär få ett bostadslån på 1 miljon för att hen inte har en lön.

en för-sänkning kan ju också innebära att de inte sänker lika mycket som andra banker efter räntebesked. Eller att den sänkningen redan prisar in kommande september sänkning (om den blir enkel dvs)

Det är ju inte bara så, men en stor del av det om du inte har pengarna hos dem (vilket du iofs kanske hade).

Att man har kapital kan ju också förbättra räntan, tex om man hamnar i private banking segmentet på avanza ger de bättre ränta tex. Så hos dem är ditt kapital def en del av det hela.

På storbankerna är det nog mer kopplat till inkomst & värdering. Av olika anledningar.
Som vanligt är det ofta mest fördelaktigt att byta bank regelbundet (eller indikera detsamma).
Men får man samma typ överallt är det nog värdering/lön som är det stora.

Såklart, men om man jämför med föregående sänkning så gick ju nästan alla banker ut med en sänkning först och sen kompletterade de den sista biten efter räntebeskedet. En fördel med att göra såhär för kunderna är ju att även de som hamnar lite snett med räntebindningstiderna, t.ex. närmsta dagarna åtminstone får ta del av en del av sänkningen.

1 gillning

Om vi lämnar bankens finansieringsmöjlighet (som man inte kan påverka) därhän, vilka är då faktorerna som kan sänka min ränta? Lön (egentligen KALP), check. Husets/lägenhetens värde, hur spelar det in? Spontant tänker jag att stort lån i absoluta kronor bör ge lägre ränta, samt att låg belåningsgrad också bör ge lägre ränta.

Belåningsgraden & lånets storlek påverkar definitivt om än till en gräns.
Ort på boendet mm kan nog också påverka lite men är mer en del som vägs in som en del redan i prissättningen via bankens ränterisk (tror jag)

Hittade denna om hur man kan påverka sin ränta, och det verkar ju inte ha så mkt med tex sparkapital att göra (mer än att locka med att bli kund) som du har märkt.

1 gillning

Vet inte om jag fick svar på frågan, men har du något övrigt hos SHB? Alltså lönekonto, sparande osv osv?

Idag pratade jag med Handelsbanken igen.
De erbjöd 1.64-procentenheters rabatt mot listräntan i 12 månader för den rörliga.
Vilket innebär 3,65% just nu.

Länsförsäkringar har gett mig 1.5 i rabatt samt en räntefrimånad

Eller 2.95 i ett år inklusive en räntefrimånad (vilket ger 2,7% på 1 år)

Det var svårare än jag trodde att bestämma sig…

5 gillningar

Oj, bra räntor.
Har skickat en förfrågan idag till Handelsbanken att flytta bolån.

Jag ska säga att Handelsbanken har egentligen varit helt omöjliga att ha att göra med.

Gav ett dåligt första erbjudande och har hela tiden matchat andras erbjudanden.

Nu var första gången som de gav ett ”aggressivt” erbjudande.

Omförhandlade precis mitt bolån med Länsförsäkringar.

4.1M bolån, 75% belåningsgrad.

4.01% på 3-månaders (1.48% ränterabatt)

De ville inte ens ge ett erbjudande till min man när han ringde utan sa att vi får återkomma efter Riksbankens besked… fattar inte riktigt varför de inte kan börja processen med oss när de verkar göra det med så många andra :frowning_with_open_mouth: