Jag kan tänka mig det finns en del trådar redan gällande kostnader för sparande/investeringar hos olika aktörer. Någon som listat kostnader och kan bena ut lite?
Gissningsvis så är ett visst värdepapper billigare hos X än Y. Skulle vara skönt om man kunde gå igenom olika papper och dess totala kostnader.
Jag är medelålders men nybörjare och behöver börja investera i passiv form. Jag har mycket medel. Pluggat på en del och det lutar mest åt ETF’r för hela slanten, med fötterna i Sverige och USA. Detta i ett KF-konto, men troligen också ett ISK. Fonderna blir till en del direktavkastningsfonder.
Finns det ett solklart 1:a val gällande plattform för mig?
Eller är plattformarna som bilförsäkringar? …Ändras varje år mellan aktörerna.
Du skriver “billigare värdepapper”. Priset på själva värdepappren är detsamma oavsett var du handlar och förvarar dem. Det är transaktionsavgifterna, fondavgifter och eventuella årliga avgifter för själva ISK/KF som skiljer. Nätbankerna tar typiskt sett inte ut årliga avgifter för förvaringen men storbankerna har en tendens att vilja göra det. Sen skiljer sig courtaget och ev växlingsavgifter beroende på var du har medlen. Fondavgifterna kan skilja sig något mellan olika banker för samma fond men det upplever jag är marginellt. När man har mer medel hos banken kan man ofta få lägre avgifter.