Vilket amex-kort?

Tack för info

Tack. Vilket SAS kort bör man ha som reserv?
Ekonomiklass är helt okej för oss.

Någon som vill värva oss?

Det finns två SAS Mastercard-kort. Oftast räcker det med de billigare alternativet.

Jag skickar ett PM, kan ge lite mer info om du har andra frågor också.

Det är bra tips, kollar SAS-kort också.

UL är Uppsalas länstrafik.

Jag kollade förra månad, jag hade ca 10000,- Amex-köp, och ca 6000,- andra, dvs köp som man inte kunde göra med Amex (Tradera, olika restauranger (få tar Amex), Återbruket, Helping Hand, Comviq, Myrorna).

1 gillning

Vet inte om du brukar köpa månadskort/årskort men verkar som det går att köpa de UL-korten hos Pressbyrån, som tar Amex.
Är det engångsbiljetter i appen (antar jag det finns), så är det kanske lite omständigt att gå till pressbyrån. Finns inte Amex hos Västtrafiken-appen heller.
Du kan även köpa presentkort hos SAS för Pressbyrån, det går att använda flera vid samma köp.

Tradera: Tradera, Presentkort 52574-52677 | SAS EuroBonus Shop

1 gillning

Jag har också tittat på Amex Blue Cashback kortet. Det kostar 35 kr i månaden, dvs. 420 kr om året, men ger samtidigt 1,25% cashback.

Har idag Norwegian kortet, som är gratis och ger 0,5% cashback, dock bara upp till max 100.000 kr om året. Så jag funderar på att skaffa Amex Blue Cashback som extra kort.

Frågade lite ChatGPT om jämförelse, fick rätt bra svar där:

:credit_card: Ditt nuvarande kort (gratiskortet):

• Årsavgift: 0 kr

• Cashback: 0,5 %

• Max cashback: Gäller endast upp till 100 000 kr per år

• Max återbäring per år:

100\,000 \times 0{,}005 = 500\ \text{kr}

:credit_card: Amex Blue Cashback:

• Årsavgift: 35 kr/månad = 420 kr/år
  • Cashback: 1,25 % utan beloppsgräns
  • Break-even: Du måste få minst 420 kr i cashback per år för att gå plus/minus noll

:1234: Jämförelse – vid olika årsinköp på kortet:

Årlig kortanvändning Cashback (gratiskort) Cashback (Amex) Amex – Avgift (420 kr) Vinst med bästa kort
50 000 kr 250 kr 625 kr 205 kr netto Amex vinner
80 000 kr 400 kr 1 000 kr 580 kr netto Amex vinner
100 000 kr 500 kr (max) 1 250 kr 830 kr netto Amex vinner
120 000 kr 500 kr (max) 1 500 kr 1 080 kr netto Amex vinner stort
336 000 kr 500 kr (max) 4 200 kr 3 780 kr netto Amex vinner stort

:small_blue_diamond: Brytpunkt: Vid ungefär 33 600 kr per år (eller 2 800 kr per månad) i spendering är cashbacken med Amex lika stor som avgiften. Över det är Amex alltid bättre.

:white_check_mark: Sammanfattning:

• Om du handlar för under ~2 800 kr/mån (eller 33 600 kr/år) → behåll gratiskortet.
  • Om du handlar för mer än 2 800 kr/mån – särskilt över 100 000 kr/årAmex Blue Cashback är bättre ekonomiskt sett.
  • Extra plus för Amex: Cashback utan tak, vilket ger stor fördel vid hög konsumtion.

Övriga skillnader som jag kom på är:

• Amex Blue Cashback: Utbetalning av Cashback en gång om året.
  • Norwegian Kortet: Utbetalning av Cashback kan man begära själv ner som helst.

Tittade även på Amex Gold kortet, men den är för dyrt och jag flyger sällan mera än max 2x per år för att kunna använda Lounger och liknande. Vill bara ha ett kort som ger mig extra bonus även om jag spenderar mera än 100K om året.

Någon som har Amex Blue Cashback idag? Hur nöjda är ni med kortet?

Inga fel på Amex, men det är ju långt i från alla ställen som tar det… Så skaffa du bägge för att dra Norwegian där Amex inte är gångbart. Så gör vi, men med Preem istället för Norwegian.

1 gillning

Den här är från någon annanstans på forumet som jag sparat. Ett tips är att bjuda in en vän per år för att få 0 kr i månadsavgift

2 gillningar

Om du vill åt poängen att resa med kan du komplettera med ett SAS MasterCard för runt en femhundring per år.

Det kan det vara värt om du vill åt de sista 10-20 procenten av din spend som inte kan tas på AMEX.

Har du t ex en total spend på 1000K i hushållet + utlägg på jobbet har du 1000K x 0,2 x 0,1 ~ 20 000 poäng.

Finns även en premium-variant med 20 procent poäng per hundring.

Jag kör både Norwegian och Amex Blue, där Norwegian är backup på ställen som inte tar Amex. I Stockholm funkar Amex bra, många ställen tar det, särskilt större kedjor. Mindre resturanger och caféer är de ställen där Amex brukar funka sämst. Utanför Stockholmsområdet är Amex också märkbart mindre gångbart. Jag har båda korten i telefonen (Apple Pay) så då är det väldigt smidigt att byta kort om man märker att Amex inte funkar.

Instämmer för övrigt om tipset att bli värvad (skaffa kortet via en inbjudningslänk), då slipper du årsavgiften första året. Den som bjuder in får också en årsavgift i cashback, men bara för en värvning per år om jag minns rätt.

1 gillning

Amex blue låter onekligen intressant. Tänk om man bara hade en inbjudningslänk…

3 gillningar

Missade det förut men robot-eländet pratar ju i nattmössan. Lita aldrig på AI-svammel. ChatGPT påstår att Amex blir bättre vid mer än 33 600 men det stämmer ju inte ens i tabellen som den själv presenterar (kolla på raden för 50 000 kr/år och jämför netto-cashback). Tabellen som @Carl_94 postade har rätt siffror. Amex Blue blir bättre först vid 56000 kr/år.

1 gillning

Jag har precis beställt ett AMEX Blue, alltså, kreditutrymmet är ju helt bonkers.

Någon som vet om man kan öka kreditutrymmet i framtiden om man bestämmer sig för att sänka det rejält nu i början?

Ja det kan du, men det behöver gå minst 6 månader sen du skaffade det, och kanske även 6 månader sen du sist ändrade. Inte helt hundra på den andra dock.

1 gillning

Upptäckte det också lite senare när jag räknade ut det själv en gång till.

Hur mycket kreditutrymme fick du?

Typ tillräckligt för att ha utrymme att spendera om jag drar kortet under ett års tid utan att betala en krona för:
Alla matinköp
Allt bränsle, reparation, underhåll mm till bilarna
Alla restaurangbesök, ute- och hämtmat
Mina hobbies

Helt enkelt, orimligt mycket!

1 gillning

Vi har kört amex premium och tjänat ihop 6st business biljetter på drygt 5 år. Värdet motsvarar ungefär 150k. Sen får man ju betala typ 2-3k i skatt per biljett så kanske 120. Vi har nog spend på 600/år. Så typ 25000 i värde per år för 130/mån och då ingår försäkring som räddat oss flera gånger. Nu måste man tyvärr byta till dyrare kortet för att få kupongerna… vi kanske gör det.

Gillar verkligen att kunna åka business långt under kalla delen av året o köra en kortare resa.

2 gillningar