Det skulle vara intressant att gå igenom en bolagsrapport! Vad är viktigast att kolla på i en bolagsrapport? Vad betyder allt? etc.
Definitivt räntefonder! Plocka in en expert och pejla läget 
Bifaller ovanstående gällande bolagsrapport också! Golbala indexfonder är kung, men i lekhinken har jag ändå aktier av flera anledningar, och jag är inte den enda 
Som investerare är det väl viktigt att få hela bilden och flera olika perspektiv för att bilda sig en nyanserad uppfattning om vad som händer?
Tex frågan, vad beror inflationen på?
Högern skyller ofta på penningtryckande riksbank och korrupta politiker medan vänstern ofta skyller på giriga företagare som höjer priser trots rekordvinster men vägrar kompensera de anställda med högre löner.
@janbolmeson - Är det inte dags för ett avsnitt om faktorinvestering, och olika sätt man kan åstadkomma en sådan portfölj i en svensk kontext? Faktorernas existens har bekräftats gång på gång i forskningen de senaste 40 åren. Det enda som är oklart är orsaken till överavkastningen, det är inte ens bevisat att det är kopplat till högre risk, även om det är troligt.
Kan rekommendera senaste Rational Reminder Podcast som går in på ämnet men även annat. (Episode 198: Gerard O’Reilly: Deep Dive with Dimensional’s co-CEO & CIO — Rational Reminder).
Jag hade väldigt gärna sett att Jan och Caroline kontaktade Navid Modiri för att medverka i ett avsnitt av hans podd “hur kan vi” för att prata om ekonomi och vikten av sparande och hur enkelt det faktiskt är att INTE leva från lön till lön.
Jag tror att venndiagrammet över den gemensamma lyssnarskaran mellan rt och hur kan vi har en ganska liten area. Så det skulle potentiellt exponera många människor för den spännande världen som är passiva fonder 
Väntar ivrigt på att avsnittet “Hur kan vi prata om ekonomi” med Jan och Caroline Bolmesson släpps på youtube!
Känns som en majoritet på forumet är krypto-skeptiker. Skulle gärna se att ni bjuder in CTO Larsson för prat kring Bitcoin, krypto och framtiden inom finans.
Larsson är var tidigare CTO på Ericsson och har varit med att utveckla 2G, 3G, 4G och 5G. Nu fokuserad på blockchain och investeringar i kryptovärlden.
YouTube-kanal:
https://youtube.com/c/CTOLARSSON
Twitter:
https://twitter.com/ctolarsson
Nja, har verkar fokusera på sälja någon kryptokurs för drygt 20 000 kr. Om han bara var intresserad av att tjäna pengar på krypto hade han inte behövt marknadsföra sig på det sättet han gör.
Gå lite djupare in på för- och efterhandel och hur detta fungerar rent praktiskt. Förklara lite kring terminer och andra investeringsdelar som bull och bear certifikat och vem som använder detta i sitt arbete inom investeringar. Hur går de rent tekniskt till och vem sitter på motpartsrisken, vad händer vid en knock etc? Jag kan inte detta så djupgående och skulle gärna fått det så invecklat det bara går att göra det
Som när ni beskrev hur en fondorder går till på djupet, mycket intressant!
Finns många andra (ex Börslabbet) som tar betalt för sina finansiella kurser och verktyg.
Håller med om att han marknadsför sin kurs lite väl mycket i sina videos. Det motsäger dock inte att han faktiskt har gedigen kunskap inom branschen och därför skulle kunna vara intressant som gäst.
Jag tänker inte att avsnittet skulle handla om hans kurs/strategi utan mer bredare perspektiv.
Det vore intressant med ett djupavsnitt om krascherna av de mest hypade aktierna på Stockholmsbörsen de senaste 40-50åren. Göra en jämförelse av dem med avseende på hur det såg ut innan, varför de boomade, vad som hände sedan, varningssignaler som missades eller ignorerades, flockbeteende, likheter mellan dem och vad vi kan lära oss. Några givna är Fermenta, Skrinet, Consafe och många fler på betydligt senare år som ni säkert kan lista här. Men boken kanske redan är skriven?
Tycker det börjar bli dags för Erik Strand igen och hans perspektiv på vad som hänt sedan sist han var med och hur han tänker runt dagens situation.
Kom på ett ämne när jag låg och plaskade i mitt gyms pool idag.
Det finns troligen fler än jag som lyssnar på RT som är i en utsatt situation ekonomiskt på grund av skador eller sjukdomar.
Jag själv har vid ett flertal tillfällen fått ekonomiskt stöd från en Stiftelse i mitt län som stöttar oss med funktionsvariationer.
Senast så betalade de mitt årskort till mitt gym, som har handikappanpassad pool och sjukgymnaster. Gången innan så stöttade de med en stor summa till en elrullstol, så jag slipper åka färdtjänst i stan.
Så ett avsnitt om fonder och stiftelser vore toppen! Sen får det gärna vara lite nördigt om hur de faktiskt startas och fungerar.
Nu finns det tusentals stiftelser i Sverige, så även lite fakta om hur man hittar rätt organisation kan vara bra.
Stiftelsen jag fick hjälp av stöttar även om man har ett sparande, alla gör inte det, men troligen en hel del.

Det finns väldigt många stiftelser med varierande målgrupper. Ofta brukar det handla om bidrag till behövande personer med X egenskaper i Y område. I en viss stad eller kommun kan det alltså finnas tydliga guldgruvor för vissa målgrupper men som inte är tillgängliga för andra. Det är naturligtvis värdefullt att hitta sådana här stiftelser och lära sig “metoden” för att få pengar av dem men det är knappast så att det finns några riktigt bra råd att ge som fungerar generellt.
Just nu läser jag 1%-metoden och den är en av de bästa jag har läst vad gäller personlig utveckling.
Nu brukar jag bli ganska engagerad i böckerna jag läser för tillfället och den här är jag mitt i.
Enkla sätt att skapa nya (bra) vanor och ändra (dåliga) vanor.
Tycker varje kapitel ger en aha-upplevelse.
Så, läs den och gör sen ett avsnitt tillsammans med t.ex. tankespjärn.
De bästa avsnitten ni gör är när teser granskas och ifrågasätts.
Jag lyssnade till en pod med James Clear för många herrans år sedan och mycket av det han sa där och då har jag fortfarande med mig!
Lyssnar på den engelska ljudboken just nu via youtube, den är riktigt bra! 
NI har nämnt det tidigare (killen som ville köpa gitarr, etc.), men djupdykning i att använda sina sparade pengar till något som kan vara utanför normen, som att starta företag eller annat som inte kommer generera pengar på ett tag/aldrig (e.g. tech-startup i mitt fall).
Tycker avsnitten om att starta företag är toppen, men tar emot grymt mycket för mig att våga lämna jobbet för att våga testa på min startupidé, och leva på mina sparpengar!
Senaste avsnittet om humankapital var intressant, visar egentligen att det kanske inte är sån stor risk…
Ett nytt avsnitt med Eric Strand.
Semesterekonomi, d v s skall man planera resan själv eller köpa färdigt paket, sverige eller utomlands, vad kan man göra för att hålla nere kostnaderna, hitta mer prisvärt, när är det läge att köpa eget semesterboende m m
Kopplat till detta vore det också relevant att titta närmare på husbyte och uthyrning av egna boenden via Airbnb. Jag har av bekanta förstått att det (åtminstone) utomlands finns stora möjligheter att boka hotell med kort varsel och den vägen få låga priser. Om man är på bilsemester i Europa ska man alltså kunna boka hotell för kvällen med mobilen på vägen.
