Pension från flera länder.
Jag skulle gärna vilja höra intervju med personer som har pension från flera länder. Själv har jag svårt att få översikt och undrar om det finns fallgropar eller tips när det närmar sig pension.
Pension från flera länder.
Jag skulle gärna vilja höra intervju med personer som har pension från flera länder. Själv har jag svårt att få översikt och undrar om det finns fallgropar eller tips när det närmar sig pension.
Pension motsvarande avsnitt 99.
Fattar det är svårare iom det är rörigt med pension och olika beroende på ålder och avtal. Men jag skulle vilja ha ett avsnitt som säger åt mig vad jag ska göra och hur jag ska tänka för att skapa bra förutsättningar för mig själv.
Min ”ta tag i” pensionen (som 30 åring) har varit utspridd under ett år, först statliga och välja (eller inte välja) där, senare starta upp privatsparande och nu senast fattade att jag kan välja även placering tjänstepensionen. Så vilka delar finns, var väljer jag och hur ska jag tänka kring risknivå mm.
Det kommer senare under våren. Känner att det är ett lite för “tungt” avsnitt så här i januari när många är intresserade av ekonomi. Men jag har inte glömt det. ![]()
Ett svårt avsnitt utifrån ett moraliskt perspektiv. Men starta gärna en tråd med mer specifika frågor så kan vi kolla på det. ![]()
Tack! Absolut. Ska försöka göra mer av sådant.
Har du sett denna tråden: “Är det rätt att övervikta mot ens hemma marknad (s.k. Home Bias)?”. Finns tyvärr i princip inga studier.
Jag tror ju inte all gör det…
Sedan har vi ju haft “sparekonomer” mindre än 10 år och vi har haft 10 års uppgång…
Något om räntefonder kommer garanterat under våren.
Kommer, håller på att förberedas och kommer bygga på denna artikel:
Jag pushar mitt förslag en gång till ifall det kommit bort.
Indexfondens fader. J Bogle!
Tack för en fantastisk podd! Det har tagit mig ett bra tag att till och från hinna lyssna på alla avsnitt men jag känner mig mycket klokare och har mer ekonomiskt självförtroende, så stort tack för det!
Jag tycker faktiskt att ALLA avsnitt hittills har varit intressanta och kul - allt från rena toknörderier till livsfilosofi…
Jag har funderat ett tag på ett förslag på ett nördavsnitt om ombalancering. Vore lite spännande att se om det går att optimera detta på tidsintervall eller om det vore bättre att bara justera för en viss förskjutning av fördelningen… (tänker lite på avsnittet om uttagsstrategier med fantastiska simuleringar)
En annan sak av mer personlig karaktär är hur generationsskiften i företag kan gå till (är själv anställd i familjeföretag)?
I övrigt är jag fortfarande ganska borta vad gäller räntefonder, så ett väldigt grundläggande avsnitt om detta vore intressant!
Tack för ett jättebra program!
Överförmyndare. Om barn får en förmögenhet över 386.400 kommer alltså någon och säger hur pengarna ska förvaltas. Gissar att många kronor ätits upp av inflation i den situationen.
Jag vet inte riktigt vad etiketten till detta ska vara, hoppas istället att ni förstår av att läsa min text. Jag minns så tydligt för ett bra tag sedan att Jan i förbigående sa något med budskapet att “ett heltidsjobb tar ju ungefär 60 % av ens dagliga energi” som att han ansåg att det var självklart för honom att det är så det borde vara. Därifrån spann mina tankar vidare. För det första vill jag säga till Jan vad han säger när han vill att poddeltagarna ska utveckla något: “Säg något mer om det”. Eller rättare sagt, säg gärna väldigt mycket mer om det!
Hur är det tänkt att man ska känna kring sitt jobb för att det ska vara hållbart på lång sikt? Vart går gränsen, dvs. hur borde man känna som minst för sitt jobb? Hur mycket energi, lust, ork osv. borde man som minst ha kvar i slutet av arbetsdagen? Hur mycket energi, lust och ork borde man ha till att använda på fritiden efter jobbet är slut för dagen och på helgen? Hur mycket/många aktiviteter bör man orka med efter en arbetsdag respektive på helgen efter en arbetsvecka? Och efter alla dagens aktiviteter, hur mycket energi borde man ha kvar då? Borde man ha 0 % och därmed vara helt slutkörd? Eller borde man ha viss marginal från 0 %? Hur borde man känna på söndag kväll och måndag morgon inför kommande arbetsdagen? Om man över tid inte har så mycket energi kvar i slutet av arbetsdagen som man borde ha, bör man då söka nytt jobb, eller bör man söka psykisk vård? Det känns som att det finns så mycket att reflektera kring här (har själv flera reflektioner) och eftersom de flesta människor är beroende av sitt arbete för att livnära sig så känns det också som att det är aktuellt för väldigt många.
Så jag antar att välmående kopplat till arbetet och hur arbetet påverkar välmåendet i fritiden är vad jag önskar ett avsnitt om. Vore väldigt intressant om det finns forskning på ämnet som man kan få rekommendationer från, ungefär på samma sätt som att Jan rekommenderar Lysa utifrån att forskningen menar att köpa alla bolag billigt är bästa alternativet för investerande. Eller att det finns studier och rekommendationer från myndigheter eller andra organisationer.
Din fundering får mig att tänka på en twitter-konversation jag tog del av mitt under värsta #skolvåren-tiden, då jag inte kunde hålla mig (hade ännu inte fullt ut lärt mig att hålla mig undan DRAMA vid det tillfället, kanske 7 år sedan eller 8 tom) utan klev in… Blev sådär, men oavsett, vad de sa, de två lärarna, sitter fast i mig.
Den uttryckte det som att de medvetet höll tillbaka för de var unga (under trettio) och skulle de hålla som lärare till pension så var det bäst att inte engagera sig så mycket…
Ryser fortfarande när jag hör det där. Och även om det kanske inte eg är det som du pekar på som de gav uttryck för så känns det som att det finns nån koppling.
Jag blev frustrerad för jag vill engagera mig helhjärtat i det jag gör, givet att det gagnar mig - dvs att jag får ut mer än vad jag sätter in, vilket är en viktig aspekt av detta - och att liksom duka upp bordet för hela ens yrkesliv utifrån att ‘det är bäst att hålla tillbaka’… hu vad det skaver i mig (fortfarande).
Med det sagt - ja, det är en intressant fundering du lyfter som även jag gärna hört mer om!
Kan rekommendera det här podavsnittet: Episode 184: Robin Wigglesworth: The Story of Index Funds — Rational Reminder
Jag lärde mig att Bogle först sågade idén om indexfonder.
Hej, kan ni inte göra ett avsnitt om börserna i Sverige? Vilka finns? Står folk fortfarande på ett golv och ropar? 
Och hur funkar det med aktier som speglar aktier på en annan börs? (För det finns väl?)
Kommer man åt alla via t ex Avanza och Nordnet?
Jag hade gärna sett att ni intervjuade Lionel Messi och pratar om liknelsen mellan att låta ett amatörlag möta PSG i fotboll och att köpa en aktivt förvaltad fond (försöka slå index). Han hade blivit så djävla förbannad på er… ![]()
Jag vill bara säga att jag tyckte att avsnittet om Gamestop var intressant. Kul med ett avsnitt som tog upp ett aktuellt fenomen. Kul och och lite annorlunda mot de andra avsnitten.
Hade gärna sett en intervju med slöseriombudsmannen Josefin Utas (skattebetalarna.se). Våra ständigt naiva politker och tjänstemäns eviga, ohederliga tredjepartsslösande av våra pengar kan inte få nog med uppmärksamhet.
Som en förlängning på det, beklagar om det redan är nämnt, var finns ditt och mitt ägande dokumenterat och hur kommer vi åt dessa data i händelse av att t.ex. Lysa eller Avanza upphör existera? Gott så att de säger att våra pengar och papper är säkra från konkursbo men var hittar jag dem om portalen jag använder “försvinner”?
Om jag inte rent av missat det så skulle jag vilja ha det fjärde avsnittet i Investmentbolagsserien.
Jag uppskattar att podden varit väldigt restriktiv med att blanda in politik och att inriktningen ganska strikt varit på privatekonomi. Visst kanske det hade varit intressant att lyssna på en vänster- eller högerdebattör…men känns som det finns bättre forum för det.
”I den här podden får du varje vecka ta del av konkreta tips, råd, verktyg och inspiration för att ta ditt sparande och din privatekonomi till nästa nivå på ett enkelt sätt.”
Att ge plattform åt ett PR-initiativ kallat ”Slöseriombudsmannen” lever inte upp till ovanstående.
Du får gärna utveckla vad du tänker dig konkret att sådana debattörer skulle tillföra. Skulle typ vänsterdebattören ogilla aktier för att det “står för kapitalism” eller något liknande? Det vore väl intressant med ekonomiska frågor kopplade till valet men annars vet jag inte vad vänster- eller högerperspektiv skulle tillföra.
Vet inte om jag förstår din fråga. Jag menar att Rika Tillsammans-podden inte är rätt plattform för detta.
Det vore väl utmärkt med politisk diskussion om frågor relaterade till privatekonomi och sparande. Andra politiska frågor verkar mindre relevanta.
Uppskattar avsnitten som handlar om bostäder/privatuthyrning som tex Pontus Kopparberg samt Jakob och Isabelle (MainHome) och hoppas att de kommer fler avsnitt med dessa personer samt fler avsnitt med inriktning bostäder/uthyrning osv…
Tack för en bra podd!