Jo, det är tydligt att psykologi spelar stor roll, på flera olika sätt. Finns det rentav någon “börspsykolog” eller liknande som är specialist på just sådant? Det vore sannolikt en intressant typ av person att intervjua.
Finns det något avsnitt om risk? Annars så vore det toppen.
Sharpe, Sortino, maximum drawdown. Volatilitet.
Och sedan bolagsrisk och diversifiering.
Hur man får rätt risk i sitt sparande.
Hur tar man större risk än 100% aktier på bästa sätt?
För och nackdelar med belåning kontra faktorexponering/sektorexponering o.dyl.
Black Swans och vad kan egentligen hända?
Hur ser ni på att ha en del av sin portfölj som är trendföljande?
Emergin markets och frontier.
Grundläggande om deklaration för oss dödliga som tycker det är jättetråkigt att sätta sig in i. Känner att jag konsekvent väljer bort allt som inte är isk eller på annat sätt automatiskt hamnar på deklarationen, och missar därför sånt som jag kanske skulle tycka vara roligt att investera i.
Ett nytt avsnitt om räntefonder som är något djupare än nr 64… det är så mycket snack om dem nu.
Gärna info hur de påverkas på olika sätt. Premier på långa räntor påverkar det räntefondens värde? tex.
Jag hade gärna sett ett avsnitt kring vad som händer/kan hända då allting går åt skogen privatekonomiskt. Långvarig sjukskrivning, barn med diagnoser, oväntad arbetslöshet, plötsligt är ens yrke iskallt på arbetsmarknaden, plötsligt måste man flytta och får inte tillbaka pengarna… vad det nu kan vara. Har vanliga sparare egentligen ett särskilt bra skydd mot sådant? Även de som matar in 5 000 i månaden i en global indexfond kanske plötsligt går 5 000 back per månad ett halvår senare… det finns ju en hel del exempel på personer som till synes gör det mesta, om inte allt, rätt, men ändå går det åt skogen med alltihopa.
Hej,
Här är ett förslag: hur man kan lägga upp och organisera sin vardagsekonomi när man är två. Alltså hur kan man organisera ekonomi för att ha viss egen frihet, för att möta olikheter i hur man förhåller sig till pengar, och hantera att man får koll på vart pengarna går trots att man inte är ensam om att förbruka dem. Osv
Intressant tycker jag!
Överhuvudtaget är det intressant hur folk lägger upp sin vardagsekonomi utöver sparande (olika konton, betalkort, räkningar osv) oavsett hushållets storlek. Men det kanske resan finns
…?
Tack för en bra blogg och ett bra forum!
Håller med om detta. Det vore intressant att titta på räntefonder med högre risk såsom IKC Avkastningsfond (och liknande alternativ) vs. tråkigare traditionella alternativ.
Ett spännande avsnitt skulle vara skatteoptimering.
Kanske ett avsnitt om hur man startar och driver en egen firma? Sammanfatta de grundläggande kraven på deklaration osv vore intressant. Det känns som att det är komplext och något som gör att många är rädda för att starta företag.
Pension för företagare med aktiebolag - Direktpension vs Tjänstepension vs Spara i företaget
Skulle vara så skönt att få en sammanfattning av er om denna mastodonttråd och höra era slutsatser hur man som liten egenföretagare ska spara på bäst eller tillräckligt bra sätt inför pensionen.
Tack för en bra podd och forum! Jag skulle gärna vilja höra mer om alternativa livsstilar och då såklart med kopplingen till ekonomin, helst i intervjuformat. Tänker på koncept som downshifting, gig-arbetare, coliving, off-grid, FIRE och digitala nomader.
Gissar att jag inte är den ende fulltidsarbetande och indexfondssparande akademikern här som vill se bortom min egen trygga (spar-)horisont… 
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Borde inte faktumet att aktiva förvaltar skapar överavkastning innan avgift påverka vår strategi?
Skulle gärna sett ett avsnitt där @janbolmeson och @carolinebolmeson pratar med Nicklas Andersson eller Frida Bratt, sparekonom på Avanza respektive Nordnet.
Några punkter kunde vara deras egna resa och intresset som ledde till var de är nu, hur de själva sparar, en diskussion om huruvida man konsekvent kan slå marknaden eller ej (denna särskilt med Nicklas), hur de hanterar intressekonflikter när det gäller saker som dyra aktiva fonder vs indexfonder, appar & hemsidor som implicit syftar till att uppmuntra transaktioner vs vetenskapen som säger att de bästa investerarna över tiden handlar väldigt lite, hur de tycker att folkbildningen inom ekonomi borde se ut vs hur de tror det kommer att bli, etc, etc
Tycker ni berört riktigt bra grejer i senaste avsnittet 238, de mer mänskliga aspekterna som att få koll på sin risk, i förlängningen sin personliga inställning till pengar, sparande, good enough mm. Tror att avsnitt som tangerar de mänskliga sidorna av ekonomi är de som kan göra störst skillnad för dem som inte redan är frälsta. Mer snack om metaforen kring “att spara till en klocka” tex. Det tror jag kan vara givande även för den som är duktig på att spara pengar men inte lika bra på att göra av med dem. Att skapa positiva känslor kring sin ekonomi, vilket ofta handlar om att sluta stoppa huvudet i sanden och intressera sig. Keep up the good work!
Föräldrarledighet, föräldrarpenning, föräldrarlön, ekonomiskkompensation av pension till den föräldern som är hemma. Hur ska man tänka? Vad ska man tänka på? Hur maxar man ledighet? Hur maxar man inkomsten? När är bäbisen/barnet moget för förskolan? Dela lika på ledighet? Dela lika på föräldrarpenningdagar?
Finns en del trådar här på forumet om detta, frågorna är många om detta ämne.
Finns mycket info om reglerna på försäkringskassan, men väldigt svårt att hitta mer resonemang (psykologiskt och ekonomiska) och hur föräldrar verkligen gör till slut.
Home bias. Argument för, argument mot. Studier, forskning. Eventuella för- och nackdelar när det kommer till avgifter, skatt, fondutbud och annat som jag inte har koll på. Möjligheter och risker med olika valutor. Objektiva åsikter och tankar, subjektiva åsikter och tankar. Och så vidare… 
5 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Förr kunde man leva på en lön, idag är det svårt - varför?
Denna skulle jag verkligen vilja höra en djupdykning i med bland annat Nicklas som du nämnde.
Jag har en liten crush på hans entusiasm och anekdoter kring olika bolag. Men i grund och botten förstår jag inte hur han och många andra sparekonomer (antagligen?) konsekvent slår marknaden via stockpicking år efter år.
Samt hur de lyckas behålla sina kunder på Avanza/Nordnet år ut och år in när de får den årliga, undergenomsnittliga avkastningen gentemot index uppkörd i ansiktet ![]()
Jag söker efter lite mer än klyschiga uttalanden som “Ja allt beror ju på hur mycket tid man vill lägga, fonder ger en bra riskspridning för nybörjaren om man inte vill hålla på så mycket själv” etc. Jag vill ha tuffa frågor och tuffa svar kring just stockpicking för gemene man ![]()
Djupdykning i räntefonder.