Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Vore inte Ekobanken eller JAK medlemsbank relevanta att prata med? Jag menar kanske inte i första hand utifrån att de skulle vara relevanta för huvuddelen av RT-lyssnarna men mer för att förstå deras affärsmodeller, kritik mot “vanliga” banker och så vidare. Det kan finnas en del bra lärdomar där. Jag noterade i någon frågespalt att någon undrade om dessa banker erbjuder aktiehandel. Det gör de kanske inte men det vore intressant att höra hur de tänker om det. Är det inte tillräckligt etiskt med aktiehandel eller är det något de bara inte haft resurser till att satsa på än?

7 gillningar

Bjuda in Sigmastocks kanske? Pratas om dem bland ”folk” tycker jag.

3 gillningar

Hej!

Jag håller mig för det mesta i bakgrunden här i forumet men har haft mycket nöje och nytta av att vara en del i communityn. Att jag håller mig passiv har nog till stor del grund i att jag egentligen känner mig väldigt obekväm i den här världen. Jag investerar för att jag inte vet vad jag skulle göra annars. Det system jag känner till kräver det för att jag inte ska hamna efter alla andra förutsättningsmässigt, men i grund och botten är jag väldigt skeptisk till ett system där ständig tillväxt, kapitalism och allt vad det heter är drivande. Jag tror helt enkelt inte att det fungerar i längden. Särskilt inte miljömässigt.
Därför skulle jag tycka att det vore väldigt intressant att höra om andra alternativ. Vad finns det för tankar om andra system? Går det att tjäna pengar utan ständig tillväxt? Osv…
Jag lyssnade till exempel på podden Allt du velat veta där de tog upp ämnet tillväxt nyligen och tycker att det var väldigt intressant!

Hoppas ni förstår vad jag menar!

/ Daniel

Länk till poddavsnittet.

11 gillningar

Såg just att @Martin08 just nämnt tillväxt och Malmeus precis efter att jag postat mitt inlägg. Kul!

2 gillningar

Hej!

Skulle gärna höra mer om vad man gör om man är runt 30, endast hunnit jobba ett år (tänk 50 tkr på sparkonto och 50 tkr i fonder) och sen pga sjukdom hamnat i en lång sjukskrivning, som riskerar att bli sjukersättning istället.

Antar att ett privat pensionssparande är viktigt och att investera pengarna enligt era portföljstrategier. Men sen då. Kan man göra något mer? Finns det bidrag man kan utnyttja eller avdrag man kan göra när man är långtidssjukskriven eller går på sjukersättning? Kan man göra något smart i en parrelation, där den andra har arbete (försäkringar? sparande?)?

I många avsnitt säger ni att det är viktigt att ha lön, men om man inte kan ha lön? Känns som man hamnar lite utanför då. :frowning:

Hej!
Jag vet att idéen bakom rikatillsammans är att investera brett i billiga indexfonder och täcka hela marknaden men jag skulle vilja gärna se ett avsnitt på basal nivå om hur man avgör om en företag/aktie är värt att investera i (värdering, nyckeltal, hur man tolkar en rapport, vilka tecken talar för att man ska hålla sig borta från en enskild aktie osv). Det skulle vara bra för nybörjare men kanske tråkigt för erfarna investerare.

Jag skulle vilja se ett avsnitt om att köpa lägenhet och analysera BRF:ers ekonomi. Särskilt i mer nybyggda hus finns det många fallgropar. Det skulle vara intressant med en intervju med någon kunnig person som ger tips om saker att leta efter i årsredovisningen, att räkna på själv eller att fråga om.

10 gillningar

Jag hade viljat ha om att investera i fastigheter. Hur man räknar på det och va som är bra och dåligt. Hur mycket jobb kommer med att äga och sköta?
Va kostar det att anlita folk för skötsel och störning mm.

Sen hade jag tyck det varit intressant om ett inlägg om att leva på en inkomst. Nu och förr då många som jag prata med verka tro att partnern måste tjäna massor för att va hemma utan inkomst när barnen är små. Va betala man för mat, boende, kläder mm viktiga kostnader förr mot idag. var det det billigare då eller är det bara nöjeskonsumtion som är skillnaden…

1 gillning

Idag läser jag på twitter

Blir genast nyfiken vad det är för personer som handlar på denna nivån och vem de handlar emot och varför beslutet är upprörande?
Detta flyger mig helt över huvudet :grin:





Varför behöver småspararen denna informationen?
Varför behöver FI mörka denna informationen?

Hade varit mycket intressant att höra ett samtal med en person som handlar på denna nivån.

Så klart djupt ned i nördhålet men det är ju sånt som är kul :grin::grin::grin:

Jag tycker det skulle vara intressant med ett avsnitt om pensionsrådgivarna. Har själv råkat ut för MaxM och det har kostat mig mycket pengar och vet att andra har motsvarande erfarenhet av Söderberg & P. Kanske rent av finns någon hos dessa som skulle kunna tänka sig att delta i en intervju? Finns naturligtvis många frågor men jag tänker att avgifter för rådgivning, egna fonder och jämförelse med indexfonder är några områden att börja resonera kring.

2 gillningar

Ett avsnitt om räntetillgångar, eller finns det redan ett sådant? Ämnet är väldigt diffust för mig.

2 gillningar

Ett koncentrat av alla vetenskapliga rön som stödjer en sparstrategi i en viss riktning eller en annan vore superintressant att ta del av. Kanske finns det tom motstridiga eller väldigt samstämmiga resultat att uppmärksamma!

2 gillningar

Det finns ofta åtminstone teoretiska möjligheter att utföra en del typer av arbete även som sjukskriven, även om man inte klarar av att ha ett vanligt heltidsjobb. Samtidigt har jag en känsla av att systemet är ganska oflexibelt på den här punkten. Får man vissa inkomster blir det snabbt ett hot mot sjukpenningen.

Det är nu över två år sedan “38 ton kvar”. Skulle gärna se fler avsnitt som tar tag i problematiken kring investeringar och koldioxidutsläpp. Proethos har dykt upp, men det finns så mycket mer att diskutera kring klimat och pengar!

Fonder med lågt co2-utsläpp, green bonds-fonder, transition-fonder, guld och co2…

4 gillningar

Kanske vett, etikett och kutym som verkar vara en återkommande bristvara i detta forum.

2 gillningar

Finns ingen enskild händelse som i nutid påverkat svensk ekonomi så som 90-talskrisen.

Hade varit sjukt intressant med en historisk tillbakablick kring vad som ledde fram till krisen, vad som blev de långsiktiga följderna samt om det finns några likheter med idag.

Bl.a. Bör ju ”Novemberrevolutionen” även diskuteras i samband med detta.

7 gillningar

Det skulle vara intressant med ett eller flera avsnitt om investmentbolag. Jag tänker mig då investmentbolag som alternativ till fonder. Några saker som vore intressanta att titta på:

  1. Olika typer av investmentbolag
  2. Substansrabatten som fenomen
  3. Hur investmentbolagen jobbar vs. sina olika innehav
  4. Hur investmentbolagen jobbar med belåning

Det var en serie i somras på bloggen/avsnitt o just investmentbolag. 4 avsnitt var planerade med det blev bara 3.

1 gillning

Ok, tack. Ska kika på det.

Skulle vara intressant med en djupdykning i den psykologiska effekten i olika scenarior. Nu brukar ni ju prata om det kanske lite titt som tätt. Men en riktig djupdykning med undersökningar etc.

Folks beteendemönster vid krasch eller en vanlig månad tex.
Eller tex när Volvo cars börsnoterades. Jag läste massor av proffsanalyser som alla var åt helvete ute och cyklade skulle det visa sig. Jag tänkte ”Nej, vanligt folk kommer förmodligen att köpa aktien, de gillar volvo, den kommer stiga vid noteringen så, köp sälj med vinst.” Vilket jag gjorde. Bara som en kul grej för att testa tesen jag hade. (Egentligen är jag ett sånt där tråkigt indexfonds-spöke.)

Så psykologin för den stora massan helt enkelt. Beteendemönster.