Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Vågar jag säga , Valutarisk med Globalfonder och dess inverkan på avkastningen. Det har varit slitsamma diskussioner kring detta. Bankerna hjälper inte till när de skriver krigsrubriker att när USD faller så faller även din globalfond.

1 gillning

Finns ett avsnitt på temat: 329. Riksbankens valutavarning till oss med globala indexfonder | Ska jag bry mig om svag krona?

1 gillning

Hur räntemarknaden funkar på djupet och hur den kan användas vid investeringsbeslut.

2 gillningar

Skulle vara roligt om ni bjöd in fler gäster som tänker avsevärt annorlunda från Jan och Caroline.

Exempelvis följer jag paret Sejdeborns på sociala medier. Ett par i yngre medelåldern som bokstavligt talat sålde allt de ägde (inklusive bostad), sa upp sig från välbetalda arbeten och sedan några år reser runt i världen i sin egen takt. Nu senast avslutade de en resa med tandemcykelfrån Sverige till Sahara-öknen. Finns för övrigt att se på YouTube. https://youtu.be/1S2lwEuSSWY?si=UaKYDV0KnFupNqP1

Deras videor är riktigt roliga att följa och med en lättsam ton på temat att detta enda liv vi har är för viktigt för att fastna i ett ekorrhjul.

Detta gör de med en såvitt jag vet ganska begränsad summa pengar som de ämnar leva på resten av livet. Exakt hur de har tänkt kring detta vore intressant att höra.

Själv har jag följt Anders Sejdeborn i många år genom hans företag Moderskeppet som undervisar i kurser inom bildbehandling etc. Anders är även i egenskap av en av Sveriges främsta inom Photoshop en väldigt duktig pedagog. Moderskeppet är för övrigt i dag ett marknadsledande företag inom utbildning för företag och privatpersoner online.

Med detta sagt, att sälja allt man äger och har och resa runt i världen är något många drömmer om. Men Sejdeborns har bestämt sig för att försöka realisera detta.

Det vore ett intressant om Bolmesons och Sejdeborns mötte varandra i RT-podden.

4 gillningar

Det minns man från internets barndom på 90-talet :star_struck:

Vet inte om det har önskats tidigare, men jag hade velat lyssna på ett avsnitt med @Indexqueen, min nya favorit, om hur man njuter av det goda i livet. Jag är fast i att snåla trots FI och jag känner att det finns säkert fler i samma sits som skulle behöva lite råd om hur man kan förbättra sin livskvalitet.

5 gillningar

@Indexqueen har alltid en stående inbjudan. Det är bara säga till. :heart:

3 gillningar

Vet ej om det redan nämnts men något om vardagsekonomi för singlar , yes please

5 gillningar

Har kanske varit uppe tidigare men skulle gärna se er göra ett avsnitt med gänget från Kvalitetsaktiepodden (KAP) som är de privatinvesterare (som är publika) som jag ser upp till mest.

1 gillning

Helt enig :clap:. Önskar också ett nytt avsnitt på det temat :folded_hands:

1 gillning

Kan ni göra ett avsnitt om hur börsen gått i länder som varit inblandade i krig?
Om det gick dåligt, skulle investerarnas pengar klarat sig om de låg i globala fonder?

2 gillningar

Guld och silver, jag vet att det finns några podd avsnitt men gärna för 2026.

1 gillning

Planera för ett åldrande med behov av hjälp med ekonomi, fullmakt etc.

4 gillningar

Personligt humankapital, hur man slår index utan att slå index :joy: mitt nya intresse, får hoppas det håller i sig.

Obs! Inte slå @Indexqueen

2 gillningar

Skulle vara roligt med ett avsnitt med Emil från Plus fonder där han berättar om deras nya globalfond.

Nu när Avanza justerat sin fond till ca 1100 innehav från ca 800 så känns Plus fonders nya fond lite mindre intressant för mig, men det finns många i communityt som väntat på fonden.

1 gillning