Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Hade varit kul med ett avsnitt om skog som investering/hobby med Fredrik och Torbjörn från Skogsforum.

De gör ett bra jobb med fokus på privat skogsägande.

3 gillningar

För min del hade jag gärna sett följande:

• videos/avsnitt baserade på åldersgrupp. Dvs typ 20-30min för hur den 25-åriga investeraren/40-åriga investeraren ska tänka och investera etc. Det kanske redan finns bland de 470-i avsnitten så om någon känner till ett sådant avsnitt tar jag gärna emot tips :).

• Kortare videos (15-20min) på hur man ska tänka när man behöver ta billån och huslån. Jag upplever att bilavsnitten oftast hoppar över allt det praktiska med just lånedelen.

2 gillningar

Andreas Cervenka :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ekonomisk empati

Hur mycket av en persons ekonomi är ett resultat av egna val, och hur mycket handlar om förutsättningar som hälsa, utbildning, arbetsmarknad eller familjesituation? Gärna fler intervjuer och exempel på vanliga liv där man tagit ansvar utifrån egna förutsättningar och förbättrat sin ekonomiska situation. Inspiration till och från olika målgrupper - med olika förutsättningar och definition av ”rikt liv”

5 gillningar

Vill bara säga att ni inte skriver förgäves, har koll på tråden även om jag inte kommenterar allt. Många av idéerna (t.ex. per ålder ligger i planen). Kommer försöka göra mer konkreta avsnitt under hösten. :+1:

13 gillningar
  • Intervjua många som fått dödsbesked och maxar livet, i typ ett rundabordssamtal eller flera kortintervjuer
  • Välgörenhetsorganisationer, ffa inom effektiv altruism. Vart går pengarna egentligen och hur utvärderar de resultatens effektivitet?
2 gillningar

Jag skulle vilja se intervju med:
Sven Olof Johansson
Göran Persson
Ulf Kristersson
Ayad Al Saffar
Håkan Winberg (Skåning)
Peter Stordalen
mfl.

1 gillning

En diskussion med Kjell A Nordström

För den som inte vet vem han är så hade han ett helt magiskt sommarprat för några år sedan.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/1518787

Här har du kanonavsnitt @janbolmeson nu är det bara resten kvar.

1 gillning

Ja medhåll på Johansson och Stordalen! Lägger till Erik Selin och Rutger Arnhult :hugs: (Erbjuder mig att vara kamerakvinna åt de två sista :face_with_hand_over_mouth:).

1 gillning

Konkreta tips på sidoprojekt. Hur ser framtiden för guld och silver.

Önskemål om avsnitt på temat äldre-äldre eller No Go Years.

Jag har funderat en del på hur den sista fasen i livet ser ut rent finansiellt, bortom det traditionella pensionssparandet och FIRE-fasen. När man når en ålder där man potentiellt behöver hemtjänst eller flyttar till ett särskilt boende (äldreboende), förändras regelverket för hur ens ekonomi hanteras radikalt.

Det finns en del föreställningar kring detta (exempelvis hur sparande, tillgångar och fastigheter påverkas), och det hade varit väldigt intressant att få till ett avsnitt eller en djupare diskussion kring hur systemet faktiskt är uppbyggt i praktiken.

Några centrala delar som vore intressant att belysa:

• Prövning av tillgångar kontra inkomster. Hur fungerar det egentligen med privat sparande, aktieportföljer och fastigheter i relation till kommunens avgifter för hemtjänst och äldreboende? (Kollas förmögenhet, eller är det enbart inkomster och kapitalavkastning som vägs in?)
  • Det finansiella skyddsnätet. Hur fungerar mekanismer som maxtaxan för hemtjänst/omvårdnad samt det så kallade förbehållsbeloppet (minimibeloppet för levnadskostnader efter att fasta utgifter som hyra är betalda)?
  • Optimering av privat kapital. Hur samspelar ett uppbyggt privat kapital (t.ex. tjänstepensioner eller privat sparande) med de kommunala avgifterna och eventuellt bostadstillägg när man är uppe i åldrarna?

Det hade varit värdefullt med en genomgång av de faktiska lagar, regler och ekonomiska mekanismer som styr den här fasen av livet för att få en tydligare bild av hur det offentliga skyddsnätet ser ut.

Vad är era erfarenheter eller tankar kring detta? Det kan ju exempelvis gälla ens föräldrar på ålderns höst, där du kanske blir God man.

6 gillningar

Kan vara kul med ett avsnitt baserat på boken ”How not to invest” av Barry Ritholtz. RR avsnittet med författaren var väldigt intressant.

2 gillningar

Hej.

Det är mycket prat om pension, bostäder, indexfonder, belåningsgrad, lön och sparande. Men hur står vi i Sverige mot motsvarande diskussioner utomlands. Vad diskuteras i Frankrike? Danmark eller Storbritannien? Har vi bättre förutsättningar jämfört med övriga Europa? Utländska gäster med perspektiv på oss svenskar kanske kan vara nyttigt. Lever vi i svensk bubbla med alltför fasta värderingar?

6 gillningar

Intressant! Ska se vad vi kan göra på de olik aämnen. :+1:

1 gillning

Vi är ju ofta landet Extrem. Vore intressant att höra jag håller med. Finns alltid saker att lära från hur andra gör det.