Vilket är ditt bästa ekonomiska life-hack?

Mitt bästa ekonomiska life-hack var att optimera min kropp för att ta bort de farliga micro dopaminkickarna. Först gjorde jag det med mål att må bra men det kom som bonuseffekt att mitt behov av att konsumera (micro dopaminer triggas i hjärnan) försvann.

Och nu är micro dopaminerna ersatta av hälsosamma långa dopaminer istället. Dessa dopaminkickar håller längre och skapar mer långsiktigt välbefinnande och lycka på riktigt för mig. Exempel på långa dopaminer är promenader i skogen vilket jag gör varje dag (går 1 mil per dag oavsett väder och vind).

Det går även att hacka sin egna hjärna med de viktiga hormonerna serotonin, endorfiner och oxitocin. Serotonin fås via naturen, endorfiner skapas vid träning (pulshöjning) och oxitocin skapas vid närkontakt, hud mot hud, kramar, klappa husdjur osv.

Min automatiska vana är promenader varje dag. Och nu har jag byggt på den vanan med 6 bra vanor i ett. Den ser ut så här:

Promenader i skogen 1 mil (långa dopaminer och serotonin) → Lyssna på ljudböcker och poddar (korta dopaminkickar) → Styrketräna på utegymmet (endorfiner) → Springa uppför backar och öka pulsen (endorfiner) → Sitta på en stubbe och filosofera (mindfulness, nuet) → Sjunga på vägen hem (endorfiner)

Idag är konsumtionssamhället uppbyggt kring de farliga micro dopaminerna, jag försöker göra tvärtom och gå mot strömmen. Har även tagit bort alla ohälsosamma appar (Instagram, Facebook, Youtube) som triggar micro dopaminer. Nu har jag endast min iPhone för SMS och ringa samtal samt kolla Nordnet-appen i princip.

8 gillningar