Min fru vill vidareutbilda sig och plugga igen. Hon är högskoleutbildad från hemlandet men nu visade det sig att hon behöver lägga till engelska 6 för att bli behörig i Sverige.
Hon är rätt van att lära sig saker och gillar språk, så det blir nog inga problem egentligen. Vad vi funderar på: man kan göra det via Komvux eller så kan man ta ett internationellt test som IELTS, TOEFL, Cambridge ECPE/ESOL …
Hon vill helst förbereda sig själv och sedan bara gå och göra testet i ett testcenter. Men: resultatet är bara giltigt i 2 år (och det kostar en del).
På komvux kostar det inget men det verkar krångligare med att man ska gå en kurs innan plus att hon då kanske behöver “bevisa” att hon har engelska 5 dvs vi behöver översätta hennes skolbetyg. (När hon sökte till universitetet godkände de den svenska översättningen av hennes universitetsexamen men sa att det fattades engelska 6).
Har ni tipps kring dessa engelska-tester eller känner till några för- eller nackdelar?
Jag är engelsklärare på komvux. Ni kan ansöka om att göra en prövning i kursen hos den lokala vuxenutbildningen (komvux). Antalet platser är begränsat, och platserna brukar ibland ta slut redan samma dag som de släpps.
Efter den nya gymnasiereformen bör det vara möjligt att göra prövning av Engelska nivå 2 (tidigare Engelska 6) direkt, utan att först ha ett godkänt betyg i Engelska nivå 1 (tidigare Engelska 5). Jag rekommenderar att ni kontrollerar detta med den lokala vuxenutbildningen.
Prövningens innehåll kan skilja sig mellan olika vuxenutbildningar, men de nationella proven ingår alltid.
Betyg från vissa länder kan inte valideras. Många akademiker har därför kunnat spara mycket tid genom att göra prövningar.
(Hon testade lite igår kväll med gamla nationella prov. Hör- och läsförståelse klarade hon galant, är lite ringrostig med att tala och skriva men med lite övning ska det nog fungera.)