Vad tycker ni om engelska förskolor i Sverige?

Hej,

Vad tycker ni om engelska förskolor i Sverige?

Jag tänkte att det kunde vara bra för vår barn tills att jag läste den:

image

image

Källan: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:691463/FULLTEXT01.pdf

Och det gjorde mig att reflektera att alla ungar pratar bra engelska i skolan i alla fall, så kanske bättre att än en vanlig förskola med svenska som huvudspråk… Nyfiken om er erfarenhet och/eller hur ni tycker kring den

Hej,

Jag flyttade själv till USA när jag var 17, och flyttade nyligen mina egna barn från svensk till amerikansk skola för ett år sedan. Min då 14-årige son kunde mkt bättre engelska redan som 14-åring än jag själv kunde som 17-åring, visade det sig då när han testades inför skolstart.

Framförallt pojkar lär sig idag engelska på en mkt hög nivå genom datorspel och att titta på olika youtubers och annat. De har naturligtvis en bit kvar, även efter gymnasiet, för att nå hela vägen till den där fina akademiska engelska som verkligen utmärker dem på en arbetsplats, men den fixas bäst genom ett utbytesår i gymnasiet eller under universitetet. Därför skulle jag inte sätta mina barn i en engelskspråkig förskola om det inte fanns ngn speciell anledning.

(Full disclosure - min dotter gick just ut tyskspråkig förskola, men det är för att vi bor i Schweiz.)

Mvh
F

2 gillningar

Tack för svaret! Om jag kan fråga, varför valde du att ha flytta ditt äldre barn från svenska till amerikanska skolan? För att nivån är bättre?

Vet inget om förskolor just. Dock har bägge mina barn gått på engelska skolan i mellan och högstadiet. Bästa som hänt dem. Precis som en bra skola skall vara, ordning och reda och respekt för varandra. Min nu 12 åriga son kan växla mellan svenska och engelska helt obehindrat. Jag upplever att han inte ens märker det. Då mitt jobb till stor del är på engelska så brukar jag och sonen också variera om vi talar svenska eller engelska med varandra. Jag är av uppfattningen att ju tidigare man börjar ju lättare är det.

1 gillning

Hej,

Flyttade min äldste från svensk till internationell skola pga utlandsflytt. Det finns ingen svensk skola att tillgå där vi bor nu.

Jag har släkt på engelsk skola i Sthlm (7-9), både barn och föräldrar är väldigt nöjda med det.

Mvh

Fredrik

1 gillning

Jag tror att man kan hitta ordning också i svenska skolor om man kolla runt, men jag håller med dig att många utländska skolor är bra på denna aspekt.