Erfarenheter av IB-skola?

Jag står i begrepp i att om ett år skriva in min lille son i en IB-skola. Det är en särskild skolform med en del olika egenheter, för- och nackdelar.

De som jag pratat med som själva gått IB har alla varit i gymnasieålder eller äldre. Fokus har därför legat på de frågor som varit aktuella i den åldern.

Jag undrar nu vilka erfarenheter ni har gällande IB, främst gällande årskurserna 1-6. Vi har som alternativ att välja amerikansk eller brittisk skola. De flesta kollegor verkar mena att amerikansk skola är ”mer normal” men jag har också fått den beskriven som ganska slapp och med halvdan nivå. Jag vill iallafall tro att min lille son har bra potential och att sådant som stor läxmängd eller fokus på disciplin inte borde vara något problem.

Som jag förstått det har IB fixerad läroplan vilket gör att man inte riskerar att behöva missa saker när man byter skola. Samtidigt undrar jag hur det funkar när man kommer hem till Sverige. Hur lätt är det att få plats på en IB-skola i Sverige? Har man förtur om man är ”nyanländ”? Tanken är ju att åka ut igen senare och då är ju IB att föredra.

3 gillningar

Vi har nu lite erfarenhet av internationell brittisk privat skola och är väldigt nöjda. För de små är fokus på att de ska ha kul och lära sig i en säker miljö. Jag tror det viktigaste under de första åren är hur barnens inställning till skolan utvecklas, inte i första hand vad de lär sig. Det är ganska intensivt dock, 5 åringar har läxa varje dag och prov varje vecka, lär sig redan flera språk. Tydlig disciplin vilket är bra. Hittills har det varit över förväntan för oss.

Att skolan arrangerar evenemang, julmarknad, sommar marknad med litet nöjesfält, uppträdanden osv är stora plus. De har en del utflykter och non uniform days I olika format. Barnen tycker skolan är det roligaste som finns.

Gör studiebesök, det är nog det bästa inför ett bra skolval.

Om skolan arrangerar aktiviteter efter skoltid kan det vara ett plus om båda föräldrarna jobbar.

4 gillningar

Jag har ingen erfarenhet av IB, men jag jobbar som kurator i svensk kommunal skola.

Ett bra tips när man tittar på olika skolor (kommunal & friskolor) är att titta på hur deras elevhälsa ser ut och om den är upparbetad eller inte. Tex finns det kurator på skolan (minst deltid, hur mycket) finns det special lärare eller specialpedagog (mängd). För det finns skolor som ej har dessa funktioner ens deltid. Då det blir fördes mesta en kvalitets stämpel om dessa funktioner finns på skolan. Delvis för att stötta enskilda elever eller i grupp men även för att stötta lärare och resurspersoner (fritidspersonal) som kan finnas/ behövas i klasserna.

2 gillningar

Frågan handlar här om skolor utomlands. Den IB-skola som vi tittar på har just den fördelen att de har ett elevhälsoteam och en speciallärare från USA. Dennes CV finns presenterat på skolans hemsida och ser ordentligt ut.

3 gillningar

Det är kanske bra.
Annars tror jag stenhårt på att välja en skola där föräldrarna företrädesvis är skötsamma vanliga människor med jobb.
I stan där jag bor är antalet specialpedagoger och övrig stödpersonal överlägset störst på de skolor som har elever från grupper med stora socioekonomiska utmaningar. Elever med föräldrar som inte i samma utsträckning har jobb, eller svenska som modersmål eller samma ambition eller möjlighet att hålla ordning på sina barn. Det hjälper inte med en extra kurator eller aldrig så många specialpedagoger om elevunderlaget är struligt till att börja med.

1 gillning

Vi hade vår son på IB pre-school från tre års ålder och sedan på IB skola från fem års ålder. Både jag och min man är svenska medborgare, så vi behövde ett intyg från våra arbetsgivare att vi skulle jobba utomlands och för att ansöka till skolan. På den tiden hade många ansökningar.

Vi var mycket nöjda med att vår son lärde sig flytande, dialektfri engelska så tidigt. Det underlättade mycket när vi reste mycket. Det är mycket lätt att få engelskspråkiga nannys runt om i världen och då var ett måste att vårt barn kunde kommunicera med vederbörande. Vi hade förberett honom lite genom att prata engelska hemma men redan efter någon månad på förskolan pratade han som vem som helst. Det var ganska häftigt att se hur snabbt engelskan fastnade i en treåring.

På IB börjar man årskurs 1 när man fyller fem. Skolan hade mycket kompetenta lärare. Både pedagogiskt och kunskapsmässigt. Läxor gavs redan från fem års ålder. Disciplin och respekt för vuxna var en självklarhet. Barnen blev också tillrättavisade offentligt. Stod man och busade i matkön, fick man en tillsägning och sen ställa sig sist. Inget mer med det. Likadant med beröm. Det kom direkt. Det blev mycket tydligt vad som gällde och inte gällde, vilket skapade trygghet och struktur.

Utmanande saker var att många av barnen stannade ett eller två läsår. Kompisar byttes ut ofta och det var ofta ledsamt när bästisen skulle åka vidare. Vi upplevde att det var utmanande för vår son att skaffa kompisar på “våran gata”. Vi bor i Lund och vårt område var nybyggda villor med massor av barn i hans ålder. Vi såg att han ofta stod vid sidan när de lekte ute på gatan eller lekte med sig själv vid sidan av de andra. Jag tror att han hade svårt att koda av hur man skulle leka med svenska barn. Bara min gissning eller så kanske det var helt enkelt att han inte passade ihop med de barn som var våra grannar.

En stor nackdel kom när vi eventuellt skulle jobba i New Dehli. Vi är bortskämda med att friskolor är gratis i Sverige. Vi visste att utomlands skulle vi behöva betala terminsavgift. Vid ansökan till IB i Indien fick vi veta att skolan behövde en ny skolbuss. De ville att vi skulle “donera” en skolbuss för att överhuvud taget ställa honom i kö. Terminsavgiften var också ganska smaskig.

Vi hade blivit goda vänner med en indisk familj, som också hade sina barn på IB i Lund. De flyttade tillbaka till Indien och deras barn kom direkt in på IB i New Dehli - därför de var indier. I Indien får ofta utlänningar betala 10 gånger mer på tex tågbiljett eller inträde. De tror att utlänningar har obegränsat med pengar och således bara hostar upp en skolbuss så där för att göra en ansökan :rofl:

De berättade att IB kursplanen skiljde sig på hur man tolkade den. I Indien var det mycket högre konkurrens, stress och allt baserades på prestation. När deras barn kom hem efter skoldagen, fick de sitta flera timmar med läxor. Varje månad sattes Månadens elev upp på en anslagstavla, allt för att hylla de som lyckades. Barnen mådde inte alls bra och efter två år beslutade de sig för att flytta tillbaka till Sverige igen.

Jag tycker svenska skolan har havererat och får ni möjlighet hade jag starkt rekommenderat IB i Sverige. Massor av olika kulturer, respekt för varandra och vuxna, bra kunskapsinlärning, lite piska men även lite morot. Fantastiskt duktiga lärare. Sen att barnet får möjlighet att lära sig engelska och flera språk när språkfönstret är öppet, är ovärderligt att ha i ryggsäcken när de sedan ska ut i en allt mer global värld.

3 gillningar

Den IB-skola som finns i Kosovo börjar från sex års ålder. Det finns redovisat på hemsidan så det är tydligt. Jag ska undersöka hur det fungerar med IB-skola vid hemkomst till Sverige. Jag tänker att vi där och då ska “mellanlanda” i några år innan vi åker ut igen. Det vore då så klart bra med en IB-skola så att barnen kan fortsätta skolgången utomlands utan problem.

1 gillning

I am sorry, what is an IB school?

International Baccalaurate.

1 gillning

Skakar liv i den här tråden. Hur ska man tänka med internationella vs. svenska skolor? Jag tänker specifikt på frågan om ålder vs. årskurs. I både IB och andra utländska skolsystem börjar man i “riktig” skola tidigare. När man kommer hem till Sverige skulle man alltså hamna i “fel” årskurs i förhållande till sin ålder.

Jag har något minne från min egen skoltid av en klasskamrat som gått i skolan utomlands. Han hade tydligen haft någon sorts problem där och fick därför “gå om” samma årskurs i Sverige. Om man istället klarar sig fint i skolan utomlands verkar det ju rejält trist att behöva traggla samma halvtrista enkla saker när man kommer hem.

Ett alternativ är förstås att söka till internationella skolor i Sverige. Det är fullt möjligt att göra det. Det kanske är det bästa alternativet i sådana lägen att inte byta mellan svensk och internationell skola utan försöka hålla sig till en modell hela vägen?