Vilket index följer RikaTillsammans?

Vilket index följer den årliga RikaTillsammans-portföljen (tex https://rikatillsammans.se/sa-investerar-du-2023/)? Och hur kan jag följa upp min portfölj på bästa sätt om jag försöker ta rygg på RT?

Avanza och Nordea har funktioner där man kan benchmarka i princip alla värdepappersgrafer med ett index. Verkar inte som att Nordnet har tagit in t.ex MSCI All Country World Index (ACWI).

Vilken portfölj, det finns flera?

Rikatillsammansportföljen är en permanentportfölj baserad på Harry Browns permanent portfolio. Lågavkastande och låg risk.

Basportföljen är 100% aktier. Det är inte samma portfölj som Rikatillsammansportföljen.

1 gillning

Alla portföljer. :slight_smile:

Men den som intresserar mig mest är basportföljen tabell 1 i trådstarten som jag tar rygg på.

Vid en snabb titt så skulle jag säga att du bör jämföra med följande: 80% MSCI World (Globala storbolag+småbolag), 10% MSCI EM (Tillväxtmrkd storbolag), 10% OMXSGI (Sverige alla bolag). Om du tvunget enbart vill använda 1 index så skulle jag använda MSCI ACWI.

2 gillningar

Själv brukar jag jämföra mot Storebrand Global All Countries. Den fonden jämför själv mot ACWI. Själva indexet kan man ju ändå inte köpa, utan bara fonder som eftersträvar att följa indexet så nära som möjligt.

1 gillning