Jag har SEB som privatbank sedan mer än 15 år. Det kostar mig 50 kr per månad.
Orsaken att jag bytte till SEB var att de kunde erbjuda lån i SEK till köp av lägenhet i Spanien med bra villkor. Jag tror inte att de gör det längre. Däremot är de en av två (SHB är den andra) banker i Sverige som erbjuder eurokonto som hanterar autogiro inom EU. Bara det är värt 2000 kr per år jämfört med konto i en spansk bank. Dessutom slipper man en massa trassel som ofta är svårt att hantera om man inte är flytande på spanska.
De första 5 åren hade vi en fantastisk bankman. Han ordnade låga bolåneräntor utan någon återkommande prutning. Han gjorde det man bad honom om utan att försöka sälja på en saker man inte ville ha. När en nöra släkting dog och personens fru behövde få bankkort blev det besvärligt. Personligt besök krävdes och hon kunde inte förflytta sig pga rörelsehinder. Då kom han på besök till henne!
Tyvärr för oss blev han befordrad och vi fick en annan bankman. Mera tjafs, alltid påminna och pruta på bolån. Slutade med att vi flyttade bolån och buffertkapital till SBAB. Men av de inledande skälet har jag fortfarande SEB som transaktionsbank.