Hej alla i RikaTillsammans-communityt!
Jag är ganska ny på forumet men har följt både podden och diskussionerna här i flera år. Har länge uppskattat de kloka resonemang och idéer som delas här, och nu tänkte jag passa på att bolla en egen idé med er!
Jag och några kollegor står i startgroparna att starta ett eget bolag inom el och automation för industri och kraftvärme, med en tydlig ambition: att bli Sveriges bästa leverantör i branschen. Det är en spännande, men också utmanande resa, och vi har funderat på om det skulle vara intressant att dela med oss av allt vi går igenom – både det som går bra och det vi lär oss den hårda vägen.
Vi vet att många här är intresserade av företagande, investeringar och entreprenörskap, och därför skulle det vara kul att höra era tankar: Skulle ni vilja följa vår resa? Vi funderar på att dokumentera allt från affärsbeslut och kundrelationer till hur vi bygger upp vårt varumärke och hanterar utmaningarna i en kapitalintensiv bransch.
Vad vi vill dela med oss av:
- Hur vi bygger ett bolag från grunden – vad funkar och vad funkar inte?
- Hur vi finansierar bolaget och hanterar ekonomin för att kunna växa hållbart
- Hur vi bygger ett starkt varumärke och skapar förtroende i en traditionell bransch
- Hur vi attraherar rätt personer och bygger en företagskultur som sticker ut
- Hur det faktiskt går till rent praktiskt att ta en idé och göra den till en fungerande verksamhet
Vi tänker oss att vi filmar och släpper korta avsnitt på YouTube varje vecka, där vi visar hur vi tar oss an de här utmaningarna i realtid. Men vi tänker också att det vore otroligt intressant att få vara med i en RikaTillsammans-serie eller ett poddavsnitt, där vi kan prata mer om de ekonomiska och strategiska delarna av att bygga ett företag från grunden.
Vad tror ni?
Är det här en resa som skulle vara intressant att följa? Finns det något särskilt ni skulle vilja veta mer om? Vi är öppna för idéer och skulle verkligen uppskatta era tankar!
Ser fram emot att höra vad ni tycker!