Sommarprojekt (Starta eget för första gången)

Hej på er!

Till sommaren har jag planerat att göra något jag aldrig gjort tidigare. Eftersom att jag studerar till vardags är jag van vid att slita på ett sommarjobb för att tjäna ihop lite extra deg så man kan både unna sig något roligt och spara inför framtiden.

Inför denna sommaren har jag inte varit så sugen på att söka något kontorsjobb och sitta inne hela sommaren som de flesta av mina kompisar kommer göra. Istället har jag tänkt starta mitt första egna företag!

Jag har sedan en tid tillbaka satt upp detta som ett av mina mål de kommande åren och när jag funderade lite fann jag ingen anledning att vänta längre. Men som sagt är jag helt ny inom detta och det är både fruktansvärt nervöst och alldels underbart. Eftersom det är första gången har jag satt som mål att lära mig så mycket som jag bara kan och aktivt valt att inte fokusera så mycket som en ekonomistudent egentligen vill på det finansiella resultatet i företaget.

Jag har kommit en bit i processen och fått en hel del bra feedback från kloka människor längs vägen. Efter att ha deltagit i Rika Tillsammans programmet har jag även insett att det finns otroligt mycket kompetenta och inspirerande människor här i forumet. Jag har varit ganska inaktiv och feg för att utnyttja forumet men nu när jag ändå gör massa nya saker så varför inte en till.

Hela detta projektet har gett upphov till en del frågor som jag tänker att jag slänger ur mig här i text.
Jag tror att det kan vara bra för egen del att få ner mina frågor i text och eventuellt kanske få hjälp att besvara några.

• Hur bör jag finansiera min verksamhet? Tanken är att starta ett aktiebolag och anväda viss del av aktiekapitalet i verksamheten men eftersom allt inte kan uttnytjas behövs på sikt något mer? Vad är viktigt att tänka på om bolaget ska låna pengar av mig som privatperson?