Vill ni ha hjälp med utländsk källskatt i Finland?

Svarar mig själv.

Jag skapade återkrav av källskatt i början på september 2025. Fick komplettera med lite uppgifter i januari brevledes.

Förra veckan (mitten av februari 2026) fick jag brev i brevlådan (denna gång skrivet på svenska!) att mina krav accepterades och ett par dagar senare hade jag pengarna på mitt svenska konto.

Det lönar sig att inte ge upp.

3 gillningar

Undrar samma (tror jag)!

Jämfört med en svensk aktie så är det ju 0 kr i skatt på utdelning på ISK. Blir det 0 kr i skatt efter återbetalning från Finland eller blir man utan en slant pga byråkratin eller vad vi ska kalla det?

Jag kanske har missförstått @DenSmorde och din reflektion, men är inte med på var man blir dubbelbeskattad.

Sverige och Finland har avtalat att slutlig skatt för svenska investerare ska vara 15 % . Men då utgår man ifrån att 20 % återbetalas av de 35% som initialt dras i källskatt.

Jag betalar redan en schablonskatt i Sverige, det är ju orimligt att samma intäkt beskattas i två länder. Insättning av utdelning på KF/ISK triggar en högre skatt i Sverige. Varför ska finska staten också beskatta mig? Själva återbetalningen triggar också en högre schablonskatt. Det går inte att få återbetalning till annat konto än där innehavet är placerat.

Aha, då är jag med på vad ni menar. Förmodar att det inte är juridisk dubbelbeskattning enligt lagstiftarna. Men det känns så.

Återbetalning från Finland på 20% fick jag till annat konto i annan bank.

Avanza har inte den möjligheten i alla fall, jag har frågat. Så för utdelning i finsk aktie handlad på svensk börs blir man beskattad inte mindre än tre gånger.

Aha, du har Nordea i KF hos avanza och behöver därmed inte begära återbetalning via MyTax?

Jag har Nordea i ISK hos Avanza och behöver begära återbetalning i MyTax. Där anger jag vilken svensk bank och konto jag önskar få pengarna utbetalade till, vilket inte behöver vara Avanza.

Jag har finska aktier både i KF och ISK, bland annat Nordea.

Utdelningen hamnar ändå logiskt sett på det konto där aktien förvaras men för återbetalningen, som man behöver ansöka om, kan man fritt välja vilket konto den ska utbetalas till.

1 gillning

Skulle gärna villa ha hjälp med återbetalning av Finsk källskatt.

Mvh Tualua.

Absolut. Skriver ett direkt meddelande till dig :+1:

Tänk att denna tråd ännu är vid liv, det skall som med våld förstöras vår fina välfärd :laughing:

2 gillningar