Jag och min fru bor sedan 4 år tillbaka på en gård som klassas som lantbruksfastighet hos Skatteverket. På fastigheten finns ett “privat bostadshus”, tre ekonomibyggnader (varav en är en stor gammal lada där taket behöver bytas), två igenvuxna hagar, och en liten åker som en granne brukar mot att vi får lite kött av honom ibland när han har jagat. Total yta ca 4 ha på hela fastigheten inklusive trädgård. Vi arbetar båda som fast anställda inom kommun/region och har inga andra inkomster.
Eftersom vi inte haft några inkomster på näringsfastigheten så har vi enligt råd från Skatteverket inte deklarerat några inkomster eller utgifter på näringsfastigheten i NE-bilagan vid deklaration utan helt enkelt fyllt i 0 och skrivit som motivering att vi enbart bor här på fastigheten utan att bedriva någon verksamhet. Skatteverket har accepterat det och inte hört av sig för komplettering eller diskussion hittills.
Nu är vi sugna på att skaffa några bikupor och det slog mig att det kanske kan vara en bra idé att göra det som en del av näringsfastigheten istället för att köpa allt material privat. Det kan komma att bli honung över till försäljning på sikt så att det genererar inkomster. Min fru sysslar också med odling och kanske även det kunna generera inkomster om vi börjar sälja växter och skörd.
Är detta en bra idé? Jag tänker, utan att kunna så mycket om detta egentligen, att fördelar skulle kunna vara:
Möjlighet att dra av moms på material som köps in till biodlingen
Möjlighet att rusta upp den gamla ladan, exempelvis byta tak, till ett billigare pris än om vi gör det privat (även här kunna “lyfta moms”?)
Är jag helt ute och cyklar? Något råd om vart jag kan vända mig för att få vägledning?
Jag tror det är svårt att dra av inköp av utrustning för biodling om ni vill börja smått. Det räknas då som hobbyverksamhet. Läs mer hos Skatteverket här
Är ni helt oerfarna av biodling så är ”Elins bin” en lättläst bok som berör både biodling i sig och företagaraspekten.
Oavsett om ni vill börja som hobby eller företag så är utbildning, och gärna om ni kan få tag på en mentor, viktigt. Det tar sin tid att lära sig och det varierar stort hur mycket honung man får från år till år.
Det finns mycket att läsa på nätet om biodling och företagande. T.ex. hos ”Allt om biodling”.
Tack för svar! Jag har läst den boken och en till samt anmält mig till en biodlingskurs som snart börjar
Jag fick en del svar i en biodlingsgrupp på Facebook också där en del menar att om man har en näringsfastighet så gäller specialregler som säger att även småskalig biodling måste vara en del av näringsverksamheten Får nog ringa Skatteverket och bolla med dem så att det blir rätt.
Vissa saker var bättre förr. För en så där 20 år sedan var det inga problem att momsregistrera sig på en mindre jordbruksfastighet. Man köpte lite verktyg, målfärg, underhöll framfartsvägen etc. Då blev det några kronr tillbaka på momsen.
Tillsammans med försäkringskostnaden på ladugården blev det dessutom ett underskott som sparades till kommande år. Bra att ha vid en framtida intäkt.
Nu för tiden är det svårare. Samtidigt måste det väl ändå vara så att får du en intäkt från de bisamhällen som finns på jordbruksfastigheten, så måste du ju för sjutton få dra samtliga kostnader. Om din avsikt är att verksamheten skall gå med vinst så bör detta vara fallet. Även om du inte är momsregistrerad på grund av verksamhetens storlek, så får du ta upp din moms som kostnad i verksamheten.