Jag äger ett passivt lantbruk sedan 15 år där vi då förstås även deklarerat det som passivt i alla år.
(120 Lantbruksenhet, bebyggd.)
Nu går jag i pension och av en händelse har jag framöver tagit på mig ett par mindre uppdrag som har med livet på landet att göra typ lite snöröjning.
Den årliga omsättningen kommer med största sannolikt att ligga under 80 000:-
Skulle det närma sig större summor så skulle det gå att parera den skvätten så att det stannar vid 80 000:-
Förutom att fakturera nedlagt tid till ett par föreningar som inte redovisar moms så kommer jag att köpa in och fakturera förbrukningsmaterial för ca 15 000 om året inklusive moms samt göra av med bränsle för kanske 5000:- vilket ingår i timtaxan.
Hur ska jag tänka här, finns det någon fälla eller är det bara att köra på ?
Du måste väl haft kostnader under årens lopp. Försäkringen, typ målfärg till ladugården, grus till väg, mm? I så fall har du väl ett ackumulerat underskott att kvitta mot?
Gränsen för momskrav höjdes från 30 till 80 tusen rätt så nyligen.
Det är väl lite av min ursprungsfråga, om vi struntar i det retroaktiva och jag kan hålla mig under 80 tusen i fakturering för mina tjänster.
Detta samtidigt som jag tar ut pension.
Är det då momsbefrielse eller inte man bör satsa på, och varför?
I mitt fall blir det väldigt begränsade inköp mot vad som faktureras
Varför är det så viktigt att inte vara momsregistrerad? Oftast spelar det ingen som helst roll, i alla fall om din kund är momregistrerad. För din kund är momsen avdragsgill.
Men visst, i vissa fall kan det vara en fördel. Om din kund är en brf tii exempel. De är inte momsregistrerade. Då kan du förmodligen pressa ut ett lite högre pris, när du fakturerar.
Idag är det så, det är ett par föreningar som inte momsar och jag kommer sannolikt aldrig att skaffa andra kunder som gör det.
Då det är enskild firma, finns det någon påverkan av min pension i den kalkylen att ligga under 80 tusen för att vara momsbefriad, i så fall är det ju helt kört från start.
Jag har nu knutit upp mig så pass att jag inte kommer att kunna bli momsbefriad, så en fråga mindre.
En sak jag inte riktigt förstår är hur jag hanterar min nuvarande passiva lantbruksfastighet i samband med att starta enskild firma?
Jag ansöker om F-skatt och moms, anger företagsnamn etc. men vad behöver jag göra med fastigheten för att den ska knytas till firman, det är ju hopplöst att hitta info kring just detta.
Hur tänker du nu? Har du ingen som helst verksamhet i jordbruket, så behöver du inte “knyta” någonting.
Annars, har man flera verksamheter brukar man deklarera huvudverksamheten på blankett NE. Sedan använder man underblanketten NEA för ytterligare verksamheter.
Personligen hade jag nog passat på att redovisa mina kostnder i jordbruket på NEA för att minska min skatt.