Registrera enskild firma

Jag och min fru har köpt en gård och kommer alltså automatiskt driva enskild firma. Jag funderar nu på vilka aktiva åtgärder som krävs av oss för att starta upp denna - rimligen måste man ju registrera firman på samma sätt som ett aktiebolag. Någon som vet hur lång tid man har på sig att registrera en enskild firma efter att köpet gått igenom? Kommer vi att behöva varsin enskild firma eller kan vi som gift par ha en gemensam?

En enskild firma brhöver inte registreras. Däremor är det lämpligt att du och din fru momsregistrerar er.

Registrera enskild firma tror jag inte man göra gör, det man gör i normalfallet är att ansöka om F-skattsedel, har du fått en f-skattsedel är du hemma. Bolag registrerar du på bolagsverket, enskild firma är en helt annan sak. Nu är jag dock väldigt osäker på om du som gårdsägare skall ha fskattsedel, är tanken att du skall sälja saker så ja då skall du ha det. Får du f-skattsedel är det sedan enkelt att momsregistrera sig.

Registrera en enskild firma gör man om man vill skydda ett firmanamn, annars kvittar det.

Mängder av mindre jordbruk har ingen F-skattsedel. Fakurerar man inget, så behövs den inte. För att sälja skog behlvs oftast ingen F-skattsedel och eventuella stöd får man ändå.

I fastighetsregistret kommer ägd andel av gården för respektive part att framgå.
Ni kommer behöva deklarera näringsverksamheten på blankett NE och göra momsdeklaration.
Troligen passiv näringsverksamhet och årsvis momsredovisning om ni har annan huvudsaklig inkomst.
Jag tror att skattemyndigheten kommer veta om automatiskt att ni nu är ägare av gården och därmed näringsidkare.

Hur liten verksamheten än är, har jag alltid angivit aktiv näringsverksamhet. Har gått bra hittils…

Vad gör det för praktisk skillnad om verksamheten är aktiv respektive passiv?

Själva lantbruket kommer inte ge några större inkomster, däremot en del utgifter. Efter mailkonversation med skatteverket har jag förstått att man bara kan ha en enskild firma per person men att denna kan ha olika verksamhetsgrenar vars utgifter och inkomster räknas samman vid deklarationen. Således skulle man kunna måla om ladan med pengar fakturerade för konsultverksamhet (vilket jag redan idag utför, men inom AB). Det är närmast denna konsultverksamhet jag tänker på - den skulle ju vara en annan verksamhetsgren än lantbruket. Kräver denna någon form av registrering?

Vid ett överskott är aktiv näringsverksamhet pensionsgrundande.

Svaret på din fråga är nej. Du kan med fördel dock redovisa näringsverksamheterna på NE respektive NEA.

Nu känner jag mig dum igen…vad är NE respektive NEA?

Namnet på deklarationsblanketterna.