Utgifter och momsregistrering för inaktivt bolag

Jag har ett ab där jag under tidigare år haft momspliktig verksamhet (konsultverksamhet) och numera har en hög med eget kapital och ingen verksamhet. Plockar årligen ut utdelning enligt schablonmetoden.

Men jag funderar på hur man kan se på utgifter.

1. Är det rimligt att bolaget har utgifter för t.ex. kompetensutveckling inkl utrustning för att man förhoppningsvis kan sälja konsulttjänster framöver?

2. Finns det någon aspekt kopplat till momsregistreringen? I praktiken blir det ju ett konstant flöde av utbetalning av momspengar så länge bolaget har större utgifter än intäkter. Kommer Skatteverket att höra av sig och undra vad som föresiggår om detta sker under en längre tid? Finns det någon fördel (utöver admin) att avregistrera bolaget för moms?

Tja, det finns lantbrukare som går med förlust i årtionden…

För skogsbruk är det vanligt.

Osannolikt att du skulle få någon förfrågan då jag förutsätter att beloppen är modesta.
Skulle det mot förmodan komma en förfrågan är det bara att visa upp dina kvitton med momsbeloppen.

Frågan är ju rimligtvis huruvida det bedrivs momsplikt verksamhet eller ej. Inte vad lantbrukare gör, inte vad skogsbrukare gör och inte om man har ett kvitto.

Så jag ska passa på att vara momsregistrerad så länge som möjligt, men det finns risk att Skatteverket vill avsluta momsregistreringen pga ingen verksamhet bedrivs?

Om inköpen inte köps in för momspliktig verksamhet har du inte avdragsrätt. Du har bevisbördan. Sannolikt bör du således sluta dra moms/avregga dig.