Förra året startade jag ett aktiebolag. Sedan dess har jag haft tillräcklig omsättning för att ta ut lön upp till brytpunkten (jag är den enda anställda). Nu kommer jag inte bedriva så mycket ekonomisk verksamhet i företaget på ett tag - ett par år enligt nuvarande plan - så jag funderar på att avregistrera mig från moms och som arbetsgivare.
Jag har för närvarande ett telefonabonnemang som löper på två år i företagets namn, jag har också andra månatliga utgifter som jag (rättmätigt) tagit på företaget. Men i nästa fas kommer aktiebolaget främst att användas för att förvalta onoterade aktier i ett annat bolag. Jag planerar att gå tillbaks till att bedriva verksamhet i mitt egna bolag på längre sikt. Finns det någon poäng i att avregistrera sig som arbetsgivare, mer än att man slipper logga in på Skatteverket och fylla i noll kronor i lön varje månad?
Och vad gäller momsen - jag har ju lite överskott jag hellre skulle investera långsiktigt i företaget än behöva betala vinstskatt på dem. Eftersom det borde vara en ganska vanligt förekommande situation undrar jag vad man ska tänka på och vilka strategier man kan använda sig av.
Finns det till exempel någon poäng att ha kvar en viss summa i aktiebolaget om det skulle dyka upp oväntade, mindre fordringar längre fram i tiden?
Om du vill slippa fylla i arbetsgivardeklarationen varje månad, avregistrera. Samtidigt kan det finnas en poäng att vara registrerad som anställd. Har själv ett bolag som enbart betalar ut en symbolisk bruttolön varje år (1000 kr). Mest så att jag kan dra fördel av alla förmåner jag har som anställd. Möjligt att det går ändå men när jag lyfter lön blir det svart på vitt. Det kan handla om julgåvor och enklare förtäring.
Momsen betalar du inte vinstskatt på så där ser jag ingen fördel med att avregistrera. Det är alltid bra att kunna lyfta momsen på inköp. Det är dessutom svårt att bedriva ett bolag utan löpande utgifter. Är det inte telefonabonnemang så är det kanske bokföringsprogram eller banktjänster. Sedan vill man kanske undvika att ta inköp av ny telefon, laptop m.m privat framöver.
En mindre buffert är alltid bra att kunna ta av men i värsta fall kan man ju även låna ut privata pengar till bolaget. Så har jag löst det många gånger i början.