Fråga som jag sökt runt i både forumet, på nätet i övrigt och lusläst Att Föra Bok utan att hitta något tydligt svar på och tänkte därför fråga hur ni andra gör.
Småföretag/enmansföretag (AB), har ni ett separat bankkonto där ni för över pengar för utgående moms? Jag har gjort det hittills men insett att det blir ganska mycket bokföring till liten reell nytta då jag har få transaktioner i bolaget. Men det kanske är praxis eller ett krav jag missat att man SKA ha momsen förvarad på ett separat bankkonto?
När jag hade årsmoms förde jag över vart kvartal till separat konto mest för att hålla lite koll då det blev en hel del som skulle in i slutet på momsperioden. Men inget man måste göra… betala momsen dock är inte frivilligt
Separat konto behövs ej i balansräkningen eller på banken.
De som har det vill ha koll och använder det som ”stöd” så inget som är måste så länge du kan hålla koll på din momsskuld och se till att du har råd att betala när förfallodatum kommer.
Jag gjorde så då hade EF och var ny med företagandet och inte visste riktigt hur allt fungerade. När fick pengar in tog jag typ hälften o satte av på separat konto (i samma bank o lättåtkomligt) till moms o egenavgifter så visste inte skulle fattas när de väl skulle in. Kändes tryggt då. Nu har jag AB och gör inte det dels för jobbat upp lite mer kapital och har bättre koll hur mkt som ska in.
Du behöver inte ha ett eget separat konto för detta, det skapar bara onödigt mycket mer bokföring. Huvudsaken är att du har ett korrekt inställt affärssystem/ekonomisystem, så att du har god kontroll på ingående och utgående moms, sköter detta på ett redovisningskonto för moms och att du bokför när du betalar moms samt när Skatteverket debiterar momsen från företagets Skattekonto. Då kan du ha koll på företagets ekonomi, fordringar/skulder direkt i balansräkningen.
Jag arbetar som bokhållare och har haft flera kunder som använder detta förfarande. Någon gång har jag också rekommenderat det för att få lite gratisränta. Har man årsmoms kan skulden snabbt bli stor och då tycker jag ett sparkonto med hygglig ränta är en bra lösning. Det finns alltid en risk att man börjar använda dessa pengar i den löpande likviditeten, så det skapar en tydlighet för företagaren.
Har man en bankkoppling till Fortnox är det enkelt att automatisera överföringar mellan konton, så värst mycket merarbete behöver det alltså inte skapa.
Tack för input! I mitt fall är momsen småpengar då omsättningen i bolaget inte är så stor. Däremot förstår jag din poäng men har dragit mig för att starta ett sparkonto då jag än så länge vill hålla ekonomin så enkel som möjligt. För jag gissar att räntan man får på sparkontot i så fall ska redovisas som vinst och beskattas…?