Företag, investera momsen?

Driver idag ett bolag vid sidan av min vanliga anställning. Är ett tjänsteföretag som omsätter ca 500-600T SEK per år och inte har behov av några inköp. Eftersom det omsätter mindre än tre miljoner behöver jag bara betala momsen en gång per år. Hade avstämning med min revisor kring vad jag skulle göra med mina pengar. Revisorn indikerade att en del bara la pengarna på bankkontot tilld det skulle betalas moms och vinstskatt medans andra investerade detta i säkra papper. Eftersom jag inte har behov av kapitalet i min affärsverksamhet så kanske man skall titta på detta. Revisorn ansåg att momsen var en likvidfråga och det är inte ett problem i bolaget.

Någon annan som gör det i dag (investerar momsen innan den skall betalas ut) och vad investerar ni i som ni anser som säkra räntepapper?

Jag skulle generellt avråda från det. Har en kompis som investerade dem i Swedbank Robur Ny Teknik, tappade 20 % och sedan fick använda nya pengar för att täcka momsskulden. Sådär bra. :wink:

Är det någon man ska prioritera så är det Skatteverket. Om jag inte minns fel så är det Skatteverket som försätter flest bolag i konkurs i Sverige.

Så jag skulle tyvärr gå på din revisors linje. Bankkonto eller betala SKV direkt.

5 gillningar

Tack för input. Skulle inte definiera Swedbank Robur Ny Teknik eller annan tech som säkra papper. Revisorn sa att han kunder gjorde på lite olika sätt och var mest nyfiken om merparten gjorde det? Personligen känns det som räntepapper på 1-2 procent är för lite för att jag skall administrativt lägga tid på det i förhållande på beloppet ca 100TSEK.

Håller helt med dig. Räntefonder är inget superalternativ och det känns som den ansträngningen inte heller är värd det.

1 gillning

Har game:at detta. Är det någon som man inte ska vara sen med inbetalningen till så är det Skatteverket. Att göra något slags arbitrage med moms-pengar skulle jag avråda ifrån. Är det något som senaste året har visat oss så finns det på kort sikt inga “säkra”. Konto med insättningsgaranti är ju inte heller helt säkert om du inte har alternativa medel att täcka din momsskuld med i väntan på utbetalning från insättningsgarantin.

I ett AB kan man ju dessutom bara välja på KF eller depå och återköpsreglerna för en KF på kort sikt kan ju ställa till det. Tillgången till räntekonton som ger något på mindre än 12 månader är ju också sämre för ett AB.

Känns som att portföljbelåning är en bättre väg att få en hävstång. Då har man ju löpande övervakning och vid för stora tapp så triggas ju en försäljning.

1 gillning

I grund och botten anser jag att det handlar om en bra likviditetsplanering/likviditetsbudget.

Så länge du har koll på vilka pengar du måste ut med och vilka som kommer in så behöver du ju inte sätta av momspengar varje månad. Jag skulle snarare vända det till att det handlar om hur säkra dina intäkter/inbetalningar är. Omsätter du 50tkr ink. moms per månad och du till 100% vet att du får in dessa pengar varje månad så tycker inte jag det är konstigt att ha pengar investerade. Då räcker det ju att du inte gör några utbetalningar de sista två månaderna innan momsen på 100tkr ska in.

Men detta är som sagt under ovan förutsättningar. Jag har själv samma situation med ett bolag som bi-syssla, inga fasta återkommande kostnader, jag skulle aldrig sitta och hålla moms eller skatt som ska betalas in om 6-18 månader på bankkontot. Däremot så beräknar jag ju mer och mer noggrant ju mer jag närmare mig hur mycket det blir i deklarationen och ser till att de pengarna finns när det är dags att betala.
Har man en stabil privatekonomi kan man ju alltid i värsta fall låna in pengar för att täcka momsinbetalningen tills inbetalningarna trillar in.

Jag sätter mina momspengar (ca 40-50 KSEK/månad) på ett högräntekonto utan garanti hos Viaspar och får ca 6%/år för det. Har kvartalsmoms så de sitter där som mest i tre månader. Det är inte riskfritt, men min erfarenhet av Viaspar (och 4Spar) har hittills varit goda. Sätter dem hellre där än på börsen när de tär så kort tid.

2 gillningar