Hallå,
Sedan någon månad tillbaka har jag och två vänner startat ett bolag med fokus på digitalisering inom en viss bransch (skitkul!) 
Innan vår utveckling går för långt vill jag skriva avtal gällande diverse villkor kring IP, arbetsansvar, lön osv. När jag börjat fundera på det har jag insett att min erfarenhet brister i frågan, specifikt gällande vilka rättigheter jag borde ge mig eller vilka krav jag borde ha på mina kollegor. Därför kommer ett längre inlägg här med frågor till er som gjort en liknande resa 
Ägandestruktur
Vi är total tre personer, alla är med i styrelsen i nya entiteten (entitet #3). Mina två vänner (som är släkt med varandra) har ett eget bolag (entitet #2) och jag har mitt egna bolag (entitet #1). Entitet #2 äger 66% av aktierna, entitet #1 äger 33% av aktierna.
Nuvarande ansvarstagande
Entitet #1 (mitt företag), ansvarar för all mjukvarurelaterad utveckling och förvaltning. Entitet #2 har kundkontakt, levererar kravspec och utför QA på arbetet ifrån entitet #1.
Idag jobbar vi utan något kapital, vår plan är att utveckla en utgåva 1 och påvisa investerare att intresset finns hos kunderna.
IP
I dagsläget äger fortfarande mitt företag (entitet #1) hela produkten. Vilket lägger grund för förhandling gällande dessa frågor vid nästa möte.
Mina frågor
Lön
Hur har ni som startat it bolag tillsammans med andra resonerat kring lön? Jag syftar på den känsliga frågan kring värdering av ens arbete. Jämför jag mitt arbete, tex vad jag får in som egenkonsult, jämfört med deras, är värderingen av mitt arbetet betydligt högre. Hur kan jag resonera i vårat företag vi har tillsammans?
Borde jag ställa krav som:
- Ej vardagsarbete, enligt någon d-line eller planering, med timlön fören viss omsättning (1 milj.) alternativt externt kapital ifrån investerare?
Jag spekulerar nämligen att deras syn är att vi alla ska jobba enligt den lön vi får av försäljningar och få samma lön, men jag menar att det är svårt för mig att göra då den kommer vara alldeles för låg. - Extrapolera lön i framtiden med resonemang “när vi når denna omsättning kommer mitt arbete/timme kosta detta och sannolikt vara högre än deras (detta föreställer jag mig att mina kollegor inte kommer godkänna)”.
Ansvarsavtal
Med fullt ansvar för alla it-relaterade uppgifter upplever jag att mina kollegor borde ta resten av ansvaret i nya företaget. Alltså utöver kundkontakt, kravspec och QA också ansvara för all annan form av administrering (försäkringar, marknadsföring osv). Eller tar jag i för mycket nu?
Hur har ni resonerat eller gjort vid liknande samarbeten?
Slutligen, om ni har tips röda flaggor att undvika som ansvarig för mjukvara i ett startup, dela gärna med er 
Tack för er input!
/Daniel