Jag har planer att starta företag (Låt oss kalla det TeamFöretag i den här tråden) med två till tre andra personer och har frågor om struktur och utbetalning av lön.
Dessa två alternativ har vi diskuterat kring, finns det andra alternativ att ha i åtanke?
Ett alternativ är att jag (och de som vill av oss tre) skapar ett enskilt företag utöver TeamFöretag för att kunna fakturera från och sedan ta ut lönen därifrån.
Ett annat alternativ är att jag blir anställd i TeamFöretaget och får lönen utbetald därifrån.
Vad är fördelar och nackdelar med de två alternativen? Kostnaden (Lön, arbetaravgifter, osv) för mig som konsult kommer att landa på samma summa oavsett vilket alternativ.
Jag kan tillägga att vi kommer äga lika stor del av TeamFöretaget.
Kul att ni ska starta företag! Förstår att dessa tankar uppstår, det är väldigt vanliga tankar och högst relevanta att förtydliga innan bolag startas. Ett tips skulle även vara att börja formulera ett aktieägaravtal redan innan ni drar igång. Allt för ofta ser jag företag som inte lyfter eller går under då konflikt uppstår kring fördelning av pengar. Antingen går företaget trögt och pressen på att få ut pengar för att försörja sig ökar. Det kan även gå riktigt bra och det blir stora överskott där
meningsskiljaktigheter kring men som förtjänar vad dyker upp.
Viktiga frågor ni behöver reda ut skulle vara hur ni ska bli ersatta för erat jobb som jag menar på enligt ovan. Detta gäller oavsett om ni blir anställda direkt eller startar bolag och fakturerar.
Fördel med att ni äger via separata bolag och fakturerar blir att ni själva kan bestämma hur mycket ni vill ta ut ur era respektive företaget till den privata fickan. Nackdel är att det kostar mer i administrativa kostnader samt att ni alla behöver sätta in ytterligare minst 25 000 kr var som aktiekapital. Ni behöver även ha koll på det som kallas “förtäckt” eller “dold” anställning. Kolla upp detta.
Fördel med att ni blir anställda blir minskade kostnader totalt sett, samt att när ni eventuellt tar utdelning skulle ni kunna använda hela bolagets löneunderlag vid beräkning av lågbeskattad utdelning vilket kan bli långt högre än enbart ett schablonbelopp enligt förenklingsregeln. Nackdelarna skulle bli att ni kanske inte alltid kommer överens om när och hur lön och utdelning ska betalas ut. Det som gynnar den ena kan stjälpa den andra.
Att ha ägande via bolag skapar god möjlighet till flexibilitet vad gäller uttag men det kostar mer löpande att upprätthålla. Ni alla sköter er själva lite mer och ingen behöver bestämma hur den andra ska få ut pengar.
Tack för ditt svar Gronk, jag märker att jag har en del att läsa på om.
Jag har kollat runt lite på forumet och eftersom jag ligger över brytpunkten i lön idag (och även om vi skapar TeamFöretaget), så verkar det smart att ha ett eget bolag. Då finns möjligheterna att själv bestämma att ta ut en lön som ligger på brytpunkten och göra som jag vill med övrig summa, tex högre pension eller ta ut det i utdelning. Förstår jag korrekt?
Finns det någon bra online-verktyg att räkna lön och utdelning?