Starta bolag - lite nybörjarfunderingar

Jag och en kollega överväger att gå från att vara anställda till att starta eget. Jag har noterat att det finns mycket kunskap kring detta på forumet. Mina nybörjarfrågor rör dels optimering av uttag, dels uppstartsfasen.

Vår tanke är att verksamheten bedrivs i ett aktiebolag och att aktierna i sin tur ägs 50/50 av ett varsitt holdingbolag (också AB).

Del 1: optimering av uttag rent generellt. Jag har förstått att man ska ta ut lön upp till brytgränsen, sedan 3:12-utdelning enligt huvudregeln. Jag har antagit att detta sker i verksamhetsbolaget. Vad gäller resterande vinst har jag förstått att det i regel inte är optimalt att omvandla denna till tjänstepension, utan att det är att föredra att ha kvar dem i bolaget/bolagsstrukturen. I vårt fall behöver dessa medel då gå vidare till respektive holdingbolag.

• Vinstbeskattas dessa medel direkt för att sedan drabbas av ”uttagsbeskattning” först vid tiden för uttag ur holdingbolaget?
  • Jag antar att vi inte (också) kan dela ut medel ur holdingbolagen enligt 3:12 undantagsregeln? Tänker att man då bara hade kunnat sätta upp en kedja med bolag och få ut allt enligt 3:12-reglerna.
  • Kan man i ett senare skede ta ut lön från holdingbolaget även om det bolaget inte bedriver någon annan verksamhet än förvaltning av de medel som finns i bolaget (detta bygger alltså på att vi i ett senare skede har slutat att arbeta i det bolag där verksamheten ursprungligen bedrevs)?

Del 2: uppstartsfasen. De första månaderna kommer en del kostnader att behöva tas samtidigt som det kommer att ta lite tid att få en vettig omsättning. Detta gör att kostnaderna i praktiken kommer att betalas med våra privata och redan beskattade medel samt att lön eventuellt inte kommer att betalas ut under en period.

• Hur löser man frågan om tillskjutna medel rent praktiskt? Går det att göra detta till en räntefri skuld som sedan ska betalas tillbaka till oss som privatpersoner skattefritt?
  • Finns det några negativa effekter (bortsett frånvaron av kassaflöde privat) av att inte betala ut någon månadslön under ett par månader (exempelvis dålig SGI)?

Bra val av lösning med holdingbolag. Beroende på vad ni gör och hur ni tänkt framåt är frågan om bolaget bara ska vara en front och eran egna fakturering ska hamna direkt i holdingbolagen. Är planen att växa bör ni gå via fronten och sen dela vinsten. Är dumt att blanda pengar utan målsättning.

Vinstbeskattas görs vinsten vid varje års bokslut. Sen betalar du privat skatten på utdelningen.

Nej, en gång per koncern.

Ja, det går bra.

Precis, gör en ränte fri inlåning. Se till att bokföra reversen.

Ja, kan ni inte betala lön direkt så kommer SGI bli kass.

1 gillning

Stort tack för bra och tydliga svar Erik.

Angående nedan:

Citat
Vinstbeskattas görs vinsten vid varje års bokslut. Sen betalar du privat skatten på utdelningen.
Citat

Vi är inne på att dela vinsten baserat framförallt på fakturerad tid och att fakturering mot kund sker i det gemensamma AB:t. Jag tolkar det då som att vinsten beskattas i detta bolag och att man, efter att utdelningen enligt 3:12 gjorts, delar ut resterande beskattad vinst till respektive holdingbolag. Jag antar då att den enda skatt som ska betalas av holdingbolaget kommer att vara schablonbeskattningen på den KF som är tänkt att ligga där samt att man sedan i framtiden siktar på att antingen använda holdingbolaget som en “lönemaskin” (om man inte längre bedriver verksamhet i det gemensamma AB:t) och/eller på sikt gör holdingbolaget till ett 5:25-bolag och tar ut pengarna när villkoren för detta är uppfyllda.

Är jag någorlunda rätt på det?

Ja, det är korrekt. Men skulle inte rekommendera att använda det som ”lönemaskin” utan ”utdelningsmaskin” har du redan betalat bolagsskatt är lön fruktansvärt dyrt sätt att få ut pengar.

3 gillningar

Enklare är att ni fakturerar det gemensamma bolaget motsvarande det ni var och en drar in, så att pengarna hamnar i era egna bolag. Därefter kan ni var för sig hantera lön, utdelning och omkostnader, och bli beskattade därefter.
I det gemensamma bolaget kan ni välja att behålla säg 10% av faktureringen, för kostnaden av gemensam art som försäkringar och andra tjänster.

3 gillningar

Citat
Ja, det är korrekt. Men skulle inte rekommendera att använda det som ”lönemaskin” utan ”utdelningsmaskin” har du redan betalat bolagsskatt är lön fruktansvärt dyrt sätt att få ut pengar.
Citat

Jag misstänkte det. Då är det helt enkelt 3:12 eller 5:25 som gäller, antar jag. Stort tack, som sagt!

Nej, detta är ändrat sedan augusti 2018.
Under uppstarten av bolaget (36mån), kan du få en SGI för motsvarande arbete som anställd.

Var även uppmärksam på att reglerna för utdelning är under utredning och kommer troligtvis att ändras framöver.

2 gillningar

Citat
Enklare är att ni fakturerar det gemensamma bolaget motsvarande det ni var och en drar in, så att pengarna hamnar i era egna bolag. Därefter kan ni var för sig hantera lön, utdelning och omkostnader, och bli beskattade därefter.
I det gemensamma bolaget kan ni välja att behålla säg 10% av faktureringen, för kostnaden av gemensam art som försäkringar och andra tjänster.
Citat

Tack för tipset. Finns det några uppenbara fördelar med detta, utöver att man kan tycka att det är lite “renare”?

Detta är ett gemensamt projekt för oss och vi kommer inte att tillämpa “eat what you kill” på allt som faktureras. Däremot är tanken att en del av vinsten ska fördelas baserat på fakturerad tid. Det är inte omöjligt att vi i framtiden kommer att ha anställda.

Mot den bakgrunden har vi tänkt att det är ett bättre upplägg att vinst, efter att 3:12-utdelning har gjorts, delas ut till respektive holdingbolag baserat på en fördelningsnyckel. Tar gärna emot synpunkter.

Flera här påstår att upplägg med att fakturera vinst från eget bolag och utdelning som inte baseras på ägande är the way to go.

Jag påstår att det är ett tveksamt råd att ge då man lätt kan hamna fel. Att det är “lagligt” är det ingen tvekan om men det kan få tråkiga skattekonsekvenser.

Borde det inte istället sättas in som ett villkorat aktieägartillskott för att undvika att mer än hälften av aktiekapitalet förbrukas?

Vad är det för tråkiga skattekonsekvenser du ser kan uppstå?

tex. skulle utdelning som baseras på arbetade timmar eller liknande ses som ersättning för utfört arbete och inte utdelning.

Om det inte finns särskilda skäl så tycker jag upplägget med ett holdingbolag i detta tidiga skede känns överkomplicerat.

• Dels går ni väl potentiellt miste om att ta lönebaserad utdelning då ni snabbare borde komma upp ide beloppen när ni är två eller senare kanske fler?
  • Ni får dubbla redovisningskostnader
  • Enklare att skriva ett enkelt aktieägaravtal (som ni vill ha ändå) där ni båda kan föra över ert ägande till ett av ert helägt holdingbolag. Den dag ni av någon anledning vill “skära isär” bolaget och dess kapital blir det då praktiskt, men fram tills dess finns inget behov.