Vilse i yrkeslivet

Jag har för första gången i mitt liv hamnat i en låst situation i förhållande till mitt arbete. Jag är nyfiken på om någon här kan ge mig råd eller input kring hur jag kan komma vidare.

Jag är som person mycket kreativ. Jag skriver texter på extremt hög nivå och skapar skulpturer/tecknar/målar på mycket hög nivå också. Det är inom det kreativa mitt verkliga intresse och min begåvning ligger, men jag har ingen utbildning inom det. Har alltid tänkt att kreativa yrken är präglade av instabilitet och låga inkomster och inte är något att satsa på.

Jag är i stället utbildad dels inom vårdyrke och dels inom juridik. Jag har alltid lyckats mycket bra i mina utbildningar och är numera disputerad. Högpresterande i alla avseenden men … ändå känner jag mig alltid otillräcklig. Nä jag läser platsannonser tycker jag inte att jag hittar ett enda jobb med rimliga villkor som jag skulle klara av! Jag har blivit nedstämd och tappat tilltron till mig själv, och ingenting som jag i realiteten skulle kunna jobba med känns roligt.

Jag är periodvis ensamstående med barn, därför kan jag inte ta arbeten med obekväma arbetstider. Jag har tidigare i mitt arbetsliv blivit bortskämd med hög flexibilitet, så jag har enormt svårt att arbeten som kräver heltid på plats - jag förstår inte hur jag skulle kunna lösa vardagen med barnen. Jag skulle knappast vara hemma före kl 18, med pendlingstiden till jobbet och köerna på motorvägen???
Jag har inte arbetat med vårdyrket sedan jag tog examen för många år sedan (minst sagt ringrostig!) och känner att jag inte orkar med kraven och idealen inom juridiken. Jag drömmer om att typ fixa rekvisitan till föreställningar som ”Kalle och chokladfabriken” på Göteborgsoperan, men har ingen utbildning och inga kontakter …. Jag är stressad för att jag av olika omständigheter kan komma att behöva lämna det jobb jag har, men måste försörja mig och mina barn.

Hur skulle ni gå vidare i min situation?

1 gillning

I all hast!