Vilse i yrkeslivet

Jag har för första gången i mitt liv hamnat i en låst situation i förhållande till mitt arbete. Jag är nyfiken på om någon här kan ge mig råd eller input kring hur jag kan komma vidare.

Jag är som person mycket kreativ. Jag skriver texter på extremt hög nivå och skapar skulpturer/tecknar/målar på mycket hög nivå också. Det är inom det kreativa mitt verkliga intresse och min begåvning ligger, men jag har ingen utbildning inom det. Har alltid tänkt att kreativa yrken är präglade av instabilitet och låga inkomster och inte är något att satsa på.

Jag är i stället utbildad dels inom vårdyrke och dels inom juridik. Jag har alltid lyckats mycket bra i mina utbildningar och är numera disputerad. Högpresterande i alla avseenden men … ändå känner jag mig alltid otillräcklig. Nä jag läser platsannonser tycker jag inte att jag hittar ett enda jobb med rimliga villkor som jag skulle klara av! Jag har blivit nedstämd och tappat tilltron till mig själv, och ingenting som jag i realiteten skulle kunna jobba med känns roligt.

Jag är periodvis ensamstående med barn, därför kan jag inte ta arbeten med obekväma arbetstider. Jag har tidigare i mitt arbetsliv blivit bortskämd med hög flexibilitet, så jag har enormt svårt att arbeten som kräver heltid på plats - jag förstår inte hur jag skulle kunna lösa vardagen med barnen. Jag skulle knappast vara hemma före kl 18, med pendlingstiden till jobbet och köerna på motorvägen???
Jag har inte arbetat med vårdyrket sedan jag tog examen för många år sedan (minst sagt ringrostig!) och känner att jag inte orkar med kraven och idealen inom juridiken. Jag drömmer om att typ fixa rekvisitan till föreställningar som ”Kalle och chokladfabriken” på Göteborgsoperan, men har ingen utbildning och inga kontakter …. Jag är stressad för att jag av olika omständigheter kan komma att behöva lämna det jobb jag har, men måste försörja mig och mina barn.

Hur skulle ni gå vidare i min situation?

1 gillning

I all hast!

Du säger att du känner dig underkvalificerad trots att du har disputerat. Jag känner dig inte, men det låter som risk för att du underskattar dig själv.

Råd - vad är ditt drömjobb inom ditt yrke? Dvs gränssnittet vård/juridik eller vad det nu är. Hitta någon som arbetar med just det och bjud på en fin lunch och fråga om vägen dit. Själv jobbar jag idag med saker jag bara drömde om som student. Det fanns en väg!

Det konstnärliga - kanske som en hobby tills vidare, till dess du har stabil inkomst och tid över? Så gör jag.

2 gillningar

Skaffa en hemmaman / hemmafru eller barnflicka. Eller så har du bara barnen på förskolan riktigt långa dagar, det skulle du inte vara ensam om!

Flytta närmare ditt jobb.

Välj det av vård eller juridik som du tror att du kommer stå ut med bäst, eller som du tjänar bäst på.

Du har helt rätt i att kulturyrkena är osäkra. Där kan du börja tala om låg lön och usla arbetsvillkor och extrema arbetstider under vissa projektfaser!

Försök lev ut din konstnärlighet på fritiden, det finns många föreningar och sammanhang! Det finns säkert någon teatergrupp i din närhet som vill ha extra hjälp!

Och om du nu är extremt begåvad, skicka in arbetsprov och idéer för att göra det kreativa du gillar till ditt yrke. Om de anställer dig så är ju saken klar, möjligtvis med undantag för långa dagar och dåligt betalt? Men det enda sättet du löser det på är att försöka.

Hej,
Vilka yrkesroller var det som du tänkte skaffa när du skaffade dina dubbla examina?

Grattis till din högpresterande kreativitet! Jag behövde själv vara ganska kreativ för att komma in på arbetsmarknaden.
Kreativitet behöver inte bara betyda att man får allt man önskar. Det kan också betyda att man är flexibel, kan förhandla med sig själv och andra, eller att man komma upp med nya förslag på lösningar.

Om du tittar på de jobbannonser som finns, se det som en kreativ utmaning – vad är några olika hypotetiska bakgrundshistorier till de som får jobbet? Liknar någon av dem dig? Kan du göra om ditt narrativ, hur du väljer att beskriva dig själv?
Arbetsgivare är också villiga att göra om en vakans för rätt kandidat – de är kreativa och flexibla om du erbjuder något som är attraktivt för dem.

Sen så är det också bra att fundera på hur dina barn påverkas, om du får jobb, om du inte får jobb. Du kan kreativt skriva upp några hypotetiska scenarion för att hjälpa ditt resonemang.