Vipps. Ett alternativ till Swish

Jag gillar inte när en aktör har stor dominans. Dels för konkurrensen, men också rent säkerhetsmässigt. Därför har jag sedan en tid tillbaka skaffat Freja e-ID.
Nyss fick jag nys om att Vipps, Norges motsvarighet till Swish nu även finns tillgängligt i Sverige och beslutade därför att skaffa detta.

Ärligt talat så täcker Swish mina behov och jag har i dagsläget vad jag vet ingen nytta av Vipps, men jag vill uppmuntra alternativ och därför skaffade jag det.

Fördelar:

• Fungerar i Norge, Sverige, Finland och Danmark.
  • Det fungerar att skicka mellan länderna.

Nackdelar:

• Det fungerar inte att ta emot pengar med alla kort.
  • Det är en avgift på 1% på belopp över 5000 kr inom Sverige. (4% övriga norden)
  • Få användare i Sverige.

Någon mer som har Vipps och kanske använder det?
Hur tycker ni det fungerar?

https://vipps.se/

4 gillningar

Den uppenbara nackdelen med Vipps i nuläget är ju att det är extremt få användare i Sverige. Du lär helt enkelt ha svårt att hitta företagare, blocketförsäljare etc som låter dig betala med Vipps. (Men credd för att du utmanar jätten! :+1:)

3 gillningar

Bodde i Norge några år och använde vipps där på samma sätt som jag använder swish i Sverige. Nu när det fungerar över gränserna är det smidigt att dela kostnader med Norska vänner när jag är på besök.

En fördel med vipps du kan lägga till är att appen har en inbyggd “uppgörelse”-funktion där man enkelt kan dela nota/fest eller vad det nu må vara. Mina norska vänner använder den flitigt vid behov.

Med det sagt så kommer jag fortsätta med swish i överskådlig framtid pga dess totala dominans i Sverige. Jag har svårt att se hur det ska ändras?

2 gillningar

Ja det är ju den största nackdelen. Borde självklart satt det under nackdelar. Lade till det.
Tänker att man får hjälpa upp antalet användare :slightly_smiling_face:

2 gillningar

En go’ grej är att till skillnad från Swish, så kan du Vippsa på kortkrediten.

3 gillningar

Detta får man ju testa. Har ju varit en hel del överbelastningsattacker mot BankID och Swish på sistone, så i framtiden när de börjar ta marknadsandelar är det nog klokt att ha även Freja och Vipps som komplement.

2 gillningar

Ett nystartat småföretag får betala ca 5 kr till sin bank varje gång du signerar med BankID. Jag använder Freja så ofta som det finns, annars har företagen inget incitament att lägga till det som alternativ. Väntar jag tills BankID går ner med att använda Freja, då har de gått back i alla dessa år och inte sparat eller tjänat en krona. Dvs då går de i konkurs och läggs ner innan de behövs.

4 gillningar

Att det var så illa visste jag inte. Har börjat använda Freja mer och mer, men ja från och med nu får det väl vara förstavalet

1 gillning

Testat Vipps för att föra över till Danmark. Funkar till alla som har MobilePay, vilket är Danmarks Swish som all där har.

Fungerade smidigt men SVINDYRT: 4% avgift. Hoppas det kommer något avtal på plats mellan Swish/Mobilepay.

1 gillning

Även till privatpersoner?
Innan sammanslagningen med Vipps kunde man föra över till privatpersoner med MobilePay med kreditkort här i Finland, efter går det bara till företag och organisationer.

Jag för över från kreditkortet till revolut och sedan använder jag revolutkortet i vipps. Det går också använda Curve, som ser ut som ett debitkort i Vipps.

1 gillning

Detta är ju en klar fördel för alla Poängjunkies och cashbackknarkare!

Vänta nu… Finns det en bedrägeririsk här? Eller är kreditkortsmöjligheten begränsad till företag? Vad är det annars som hindrar mig att vippsa kompisen 4999:- ända upp till kreditkortsmax och be honom bara föra över pengarna tillbaks?

1 gillning

Mitt kreditkort ger inte cashback för Curve eller Revolut. Jag anar att de flesta kreditkortsföretagen har upptäckt det här. Men det går fortfarande på den vanliga krediten, så det är ett förmånligt sätt att låna från nästa månads lön.

När det fortfarande gick att göra betalningar direkt från kreditkort till privatpersoner, var dessa exkluderade från poängsamlandet.
Betalningar till företag gav och ger fortfarande bonus.

En del ställen erbjuder att betala faktura via MobilePay/Vipps, så där är det ju en klar fördel gentemot vanlig faktura om man är bonusjunkie.

2 gillningar

Jobbar över nordens gränser, och ser fördelen med Vipps, men så länge Revolut är gratis (och även har en uppdelningsfunktion för när vänner köper något ihop), skulle jag hellre önska att fler skaffade det.

1 gillning