”Voleon Capital har ökat sin blankning”

Jag behöver hjälp med att förstå innebörden i följande: ”Voleon Capital har ökat sin blankning i XXX”.
Jag vet vad blankning är, men förstår inte hur detta meddelande kan vara ett hot som tydligen påverkar ett AB negativt? Är inte blankning ett risktagande på samma sätt som aktieköp är det?

Betyder det ngt att det just är Voleon Capital som ökar blankningen?

//Nybörjare

Jag har aldrig blankat en aktie, men min lite flummiga uppfattning är:

När man blankar en aktie hyr/lånar man aktier, säljer dem omgående och hoppas att det ska gå åt h-e med kursen så att man kan köpa tillbaka dem billigt när det är dags att lämna tillbaka dem.

Om många börjar sälja aktier i stor omfattning i tron om att de kan köpa tillbaka dem billigt sedan kan det bli självuppfyllande. När tunga aktörer har identifierat något i företagets värdering som inte är friskt och går kraftfullt in med blankning och säljer, säljer och säljer är man kanske inte alltid så kaxig. Om aktiebolaget samtidigt behöver göra en nyemission är det svårt om kursen bara rasar.

Blankning är ett större risktagande än aktieköp. Om du köper en aktie kan du bara förlora alla pengarna du satsat, men om du blankar kan du bli skyldig ruskigt mycket pengar om aktien du blankat inte rasar som du tänkt utan kursen i stället drar iväg mot månen. Du kan då tvingas köpa tillbaka aktierna till en brutalt hög värdering.

1 gillning

Voleon är en AI-baserad kapitalförvaltare som har presenterat ganska goda resultat på senare tid. Men i alla fall, nej det är inte viktigt, den verkar bara vara synnerligen aktiv när det gäller att blanka nordiska aktier. När ett stort bolag blankar svenska aktier så skriver Finwire om det och då hamnar det på Avanza.