Har börjat titta på att köpa en begagnad VW id.buzz. Köp av en ny VW elbil går ju bara via återförsäljaren med agentförfarande men är det någon som vet om begagnade elbilar också hanteras på samma sätt eller om det lokala företaget sätter priset helt själv? Jag funderar speciellt när det gäller bilar från Europcar som lämnas in från leasing efter ca 1 år. Det finns nämligen en hel del sådana på VWs hemsida med ganska spridda priser på mer eller mindre identiska bilar.
Tror svaret är “både och”. Fått bilden att när det erbjuds privatleasing på begagnade bilar så är det centralt ägda bilar. Vet att VW kört en sådan kampanj med tre år gamla ID4 nu i januari. Begagnade bilar kan ju komma från många olika håll och varit ägda på olika sätt innan.
Utan att vara någon expert så har jag också bilden att biltillverkarna öser ut bilar via deras respektive uthyrningsföretag, där kan det säkert finnas återköpsklausuler och liknande. Men om priserna varierar mycket mellan olika jämförbara bilar så antyder det väl att det INTE är centralt ägda bilar?
Jo, det är min gissning också. Jag funderar vilken prutmån som kan finnas och vill gärna veta av den anledningen.
Det finns många begagnade id.buzz från Europcar just nu eftersom de minskar på elbilsflottan.