"Your browser will soon be incompatible with this community"

Det här meddelandet har jag fått upp de senaste dagarna när jag loggar in på RT:

“Your browser will soon be incompatible with this community. To keep participating here, please upgrade your browser”.

Betyder det att mina dagar här är räknade eller kan man komma runt det på något sätt?

(Jag kan inte uppgradera.)

Oj, hade jag ingen aning om. Vad har du för webbläsare?

Jag har jobbat som tekniker på Ericsson men datateknik är jag gravt ointresserad av!

Jag brukar använda den som kallas “Samsung internet" men har också Chrome installerad. Kanske räcker det att använda den istället?

En snabb googling ledde till denna tråd. Dock inte läst den.

1 gillning

Absolut. Det borde du ändå göra om du frågar mig. Samsung Internet är inte mycket att hänga i granen oavsett hur man använder webben :sweat_smile:

Du är inte begränsad av telefonen i sig.

2 gillningar

Vad är skillnaden?

Från artikeln:

Discourse’s minimum supported iOS version will be updated from 15.7 to 16.7. After that, visitors using older versions of iOS will be shown a basic-html version of community content so they can continue to read conversations, but they will not be able to login to the site or post content.

Devices limited to iOS 15 are the iPhone 6s, iPhone SE (gen 1), iPhone 7, and iPad Mini 4. These were all released more than 9 years ago, and are no longer updated by Apple (see iosref.com). Unfortunately, it will not be possible to use a browser on those devices that can log into Discourse.

1 gillning

Utifrån det verkar det inte som att det kommer att fungera men kanske om jag använder Chrome.

Chrome hålls helt enkelt mer uppdaterad och är en mycket mer använd och standardiserad webbläsare än Samsungs egna Frankenstein. Även om den också bygger på Chromium.

1 gillning

När jag provar Chrome märker jag ingen större skillnad! Är nog inte så kräsen när det gäller datorer!

1 gillning

OT, men det lär väl också vara ett tecken på att din enhet är ganska gammal.

Personligen skulle jag aldrig använda en enhet som inte längre får säkerhetsuppdateringar.

Sitter man på alldeles för gamla grejer kan det t.ex räcka med att besöka en webbsida för att ge en hackare full tillgång till enheten.

2 gillningar

En stor skillnad är att Mobilt BankID officiellt enbart stöder Chrome på Android (om man behöver göra identifiering på en web-tjänst från mobilen) .

Det stämmer inte. Jag identifierade mig nyss med Mobilt BankID på Skatteverket med en Chromium-baserad webbläsare som inte är Chrome.

Öppnar man inte bara BankID appen, varför skulle det bara gå på Chrome? Jag har använt Firefox på Android i många år och aldrig haft något problem.

Du kommer märka skillnad om du drabbas av något säkerhetsproblem. Att ha en uppdaterad webbläsare är viktigt på samma sätt som andra hygienfaktorer där man inte får problem just nu, men kan ha otur. Tänk hemförsäkring, snarare än en jakt på nya coola features.

2 gillningar

Därför att handover (man kan ju inte scanna QR-kod på samma enhet) inte garanterat fungerar på något annat än chrome, och de instruktioner man kommer till då stämmer bara för chrome. Det går att få att fungera på andra browsers på Android, men man får lista ut hur, och det stöds inte officiellt av Mobilt BankID (med vad det innebär i form av eventuella säkerhetshål).

Såvida det inte ändrats nyligen då. Ingen skulle vara gladare än jag, för vi levererar webbaserade tjänster, och vi har extremt mycket strul med användare som kör icke-chrome när de ska identiffiera sig med Mobilt BankID.

Jag har aldrig gjort något, det bara funkar och har gjort det ett par år iallafall. Kommer inte ihåg vilken webbläsare jag använde innan det.

1 gillning

“It just works” :person_shrugging:

De har faktiskt tagit bort texten på support-sidan nu. Så det KAN kanske vara så att jag har fel. HOPPAS!

Mängden supportfrågor kring det har minskat drastiskt, så vi var lite förvånade över att det verkar som våra användare faktiskt börjat läsa instruktionerna. Meeen, det var nog bara så att BankID fixat grejor istället, låter mycket rimligare faktiskt. :grin:

F ö, så här får man det att funka med Samsung Internet, om man nu med nödvärndighet vill använda den:

Alltså. Det är ju fullt möjligt att det i praktiken enbart är Samsung Internet det inte “just works” på. Även om de tidigare skrev att de officiellt bara stödde Chrome på Android och Safari på iOS.