Hej, någon som har Stabelo och vill få extra rabatt på 20 punkter med deras nya tipsbonus. Jag funderar på att byta till dom men endast om man får rabatten.
Toppen. Gör så
Enkelt att ge 0,2 i rabatt när utgångspunkten är 0,5 för högt från början (jmf Avanza pb lägsta nivå).
Håller förstås med dig, men det är ofta lättare för de redan rika att bli ännu rikare. Behovet av amorteringsunderlag borde avskaffas, tillsammans med sänkningen av ränteskillnadsersättningen. Avreglerar man ytterligare, och gör så att man behåller sitt bankkontonummer, i analogi med mobiltelefonin, så skulle tröskeln sänkas ytterligare för att verkligen byta bank och minska sina kostnader.
Utveckla gärna. Jag har såklart bett min bank LF att matcha redan när sänkningen kom i sommras. Men de maler på om att det inte finns marginaler osv. Nu när man får ytterligare 20 punkter så skulle bundet på 1år hamna på 2,35% tillsammans med grönt bolån. Känns rätt konkurrenskraftig ränta?
Det här gäller rörlig ränta, och den rör sig ju hela tiden så det är svårt att säga vad skillnaden mellan olika långivare blir vid varje enskilt tillfälle eftersom det beror på flera faktorer, främst var man kommer in i en tremånadersperiod. När jag tidigare jämförde Stabelos rörliga ränta med Avanza pb skiljde det 0,49% före den rabatt på 0,2% man erbjuder som tipsbonus, det kan mycket väl ha rört på sig nu men det är ju en enorm skillnad på ett större lån.
Ser att du råkade skriva 1,35% istället för 2,35% som är den korrekta dagsaktuella räntan efter 10 punkters avdrag för grönt bolån och 20 punkters tipsrabatt.
Tack. Fixat
Om man kör stabelo nu och utnyttjar tipsrabatten, hur hög ränta är det man får då givet att man INTE har något grönt bolån. Sist jag pratade med min bankman påstod han att min rabatt var för hög och att allt handlade om att ”ge och ta”. Han ville även få mig att köpa fonder och sa helt öppet att de inte får in pengar av att jag handlar aktier.
Blev heligt förbannad då han helt fräckt försökte måla upp det som att jag på något sätt borde vara ”tacksam”. Min huvudbank har tjänat många kronor på mig genom åren och jag är beredd att byta till stabelo om deras erbjudande är bättre. Därför är min fråga vad de ger för ränta, 3 mån rörligt, med tipsrabatt och utan grönt bolån
Räntan beror även delvis på hur mycket du lånar och belåningsgrad. Som ett exempel så skulle ett lån på 2.1 miljoner för en bostad värd 3.5 miljoner ge en ränta på 2.64% för 3-månadersränta utan grönt bolån men med 0,2% i tipsrabatt. Om du istället väljer bindningstid på 1 år så sjunker räntan till 2,45%
Det blir ungefär samma som jag har idag på nuvarande bank. Dock var bankmannen extremt tydlig med att jag fått ”för mycket” rabatt och inte längre var lönsam. Påpekade för honom att om de minskar min rabatt så börjar jag prata med andra banker, vilket är vad som sker nu. Skrämmande att de på allvar spelar ett sånt här spel, vilket tyder på att alldeles för få av deras kunder röstar med fötterna.
Nu fick jag min ränta sänkt. Men kanske inte som tänkt i tråden. Länsförsäkringar som sist jag pratade med dom inte kunde göra något pga marginaler kunde helt plötsligt efter jag begärde ut amorteringsunderlag matcha på studs. Jag skulle ha fått 2,35% med stabelo bonusen samt grönt bolån bundet på 1år. LF gav 2,34% som redan nu är ändrat. Dock synd om dom då de förlorar på mig. Taktik som folk nämnt tidigare. Dåligt, inte mitt fel om de har en ineffektiv organisation.
Nu fick inte @KrilleGTI sin rabatt. Så ska någon annan hoppa på får ni gärna prioritera hans kod då han var först med att bidra.
Bra för dig att du fick sänkt ränta men det är sådant beteende från banker som gör att man tappar förtroende.
Jag hade liksom du valt att stanna denna gången men tappat förtroendet framåt
Såg att Stabelo nu sänkt räntan på 1-åringen till 2.55%. Det skulle då ge 2.25% för de med energiklass A eller B för nya kunder med tipskoden.
Tänkte byta till stabelo också. Behöver jag ha ett lån där redan eller lägger man till rabattkoden vid ansökan?
Det verkar faktiskt funka, räntan har minskat men utan att jag fick något meddelande från Stabelo.
Om det är fler som vill byta till Stabelo så kan jag fixa kod. Finns ju mycket pengar att spara, inte minst om ni själva tipsar några andra. Hör av er via dm!
För övrigt, gäller rabatten bara på rörliga lån eller även de med bindningstid på 1 år osv?
Gäller alla lån
Tipsa om Stabelo tills du har 0% i ränta
-
Du får 0,20 procentenheter rabatt på ditt bolån i 12 månader för varje person du tipsat som blir kund.
-
Den du tipsat får också 0,20 procentenheter i rabatt under 12 månader
Stabelo har erbjudande just nu där man kan låsa på 1 åriga räntan (2,55%) med option att avbryta och ändra till 3-månaders när man vill utan extra kostnad. Jag har valt det.
Med koden ovan och med grönt bolån når man då 2,25%. Detta innan den rörliga räntan är justerad efter riksbankens sänkning idag.