Stabelo erbjuder 3.75 bundet på 5 år utan ränteskillnadsersättning

Var precis i kontakt med Stabelo. Har begärt ut amorteringsunderlag för att kunna flytta bolån (har i dagsläget 4.84% rullande hos Stabelo). De ringde då och tipsade om att de nu har ett erbjudande där man kan få binda till 3.75% på 5Y utan att behöva betala ränteskillnadsersättning om man binder om.

Kan jag få er hjälp att tolka detta erbjudande? Spontant låter det ju för bra för att vara sant vilket får mig att tro att jag missat något scenario när det här är dåligt.

Citat från mailet jag fick är:

• Bind räntan till 3,75% på 5 år (jämfört med vår nuvarande 3-månadersränta på 4,84%) – sänk dina räntekostnader
  • Om räntorna går upp har du möjlighet att behålla denna ränta i upp till 5 år - slipp oroa dig för ytterligare ränteökningar
  • Om räntorna går ner får du möjligheten att avbryta och ändra till en annan bindningstid innan det skulle innebära en kostnad att göra detta – vi kommer att meddela dig om och när vi når en sådan tidpunkt – flexibilitet att binda om utan kostnad (ränteskillnadsersättning)

Risker jag ser är:

1. Det verkar som att detta bara gäller när jämförelseräntan ger ned under 3.75% - jag kan alltså åka på att betala ersättningen om jag vill byta bank?
  2. Om vi vill köpa ny bostad under bindningstiden lär vi åka på ersättning iom att vi då löser ut ett lån med bindningstid?
7 gillningar

Punkt 2 kan du komma undan genom att ta med lånet till nya boendet istället för att kvitta det. Har du tänkt behålla banken som långivare låter det som ett bra erbjudande.

Hmm. Jag har själv Stabelo sen ~5 år och detta fångade därför mitt intresse.
Jag är en rätt misstänksam typ, så jag håller med dig om att det borde finnas nån hake här som inte är uppenbar. För det låter lite för bra för att vara sant. Här är det läge att leka djävulens advokat.

Dina två uppräknade risker håller jag med om. Stabelos ide här är ju att hålla kvar oss som kunder i ett antal år genom bundet lån. Så att vi gratis skulle kunna byta bank i.o.m. denna deal är uteslutet som jag ser det.

Som du skriver: vad exakt för ränta/-or är det som ska vara 3.75% för att det här ska kicka in? Vem bestämmer den?

Ang det här:
“Om vi vill köpa ny bostad under bindningstiden lär vi åka på ersättning iom att vi då löser ut ett lån med bindningstid?”

…så tänker jag att det är inte 100% sannolikhet att Stabelo kommer låta dig ta med lånet till ett ev nytt boende. De måste ju inte tillåta det, om man inte får svart på vitt om den detaljen redan i förväg s.a.s. och det har jag svårt att se hända.

Det andra jag tänker nu är definitionerna av orden i den här meningen:

“Om räntorna går ner får du möjligheten att avbryta och ändra till en annan bindningstid innan det skulle innebära en kostnad att göra detta … att binda om utan kostnad”

Uppenbarligen lovar Stabelo här att man ska slippa ränteskillnadsersättningen i exakt det här scenariot som de bestämt. Men det är också det enda de lovat. Jag tycker det är rätt oklart vad scenariot är egentligen. Vad exakt innebär “annan bindningstid”? Inte 5 år då, tolkar jag det som – men vad för bindningstid då? Kommer du få välja bindningstid “fritt” vid detta tillfället? Om inte, mellan vad? Tänk om de ger dig en (1) viss bindningstid då till en lägre ränta, en tid som du inte vill ha m.h.t.t. din situation i övrigt. Då kan det vara en dålig deal.

Det man kan vara säker på är att Stabelo har räknat på det här så att de tar minimal risk att förlora pengar på dealen, på totala kundstocken. Men OK – de ger väl den här dealen bara till de kunder som begär ut Amorteringsunderlag nu…
Att ett antal kunder kan tjäna på det här måste då innebära att andra förlorar. Statistiskt sett. Kruxet för oss Stabelo-kunder blir då att lista ut om just jag är i “the winning bucket”. Det kan jag inte göra på grundval av den information du har återgett här, det är min syn på saken.

Ju mer jag tänker på det verkar det inte som att erbjudandet handlar om att de skippar ränteskillnadsersättning utan att det handlar om att de erbjuder en service där de säger till när det fortfarande går att byta bindningstid utan att det kostar något. Jag klippte bara ut en kortare del ur mailet. Längre ner finns att läsa:

Just nu befinner vi oss i ett läge där jämförelseräntan är högre än de räntor vi erbjuder på vår femåriga bindningstid dvs i dagens läge finns det ingen kostnad förknippad att binda om räntan från fast till rörlig. Så att binda räntan nu på en lägre nivå och hålla koll på hur jämförelseräntan rör sig och lägga om lånen till en rörlig ränta innan jämförelseräntan når den punkt där en ränteskillnadsersättning skulle behöva betalas kan vara smart, men låter också lite krångligt och jobbigt. Vi har lösningen. Om du binder din ränta hos oss i fem år, så bevakar vi jämförelseräntan och kontaktar dig när vi börjar närma oss en nivå när ränteskillnadsersättning blir aktuellt – och då kan du enkelt bryta bindningstiden och lägga ditt lån på tremånadersränta igen.

Så kort sagt - de erbjuder sig att säga till när perioden då man kan binda om utan att det kostar något är på väg att ta slut så att man hinner byta innan det börjar kosta något?

2 gillningar

Noterar att Stabelos listränta för 5år är 3,75% så det är inget specialerbjudande du får, Hypoteket ligger något lägre.

1 gillning

Du har rätt verkar det som. Det jag inte fattar (än) är vad exakt definitionen av “jämförelseräntan” är. Stabelo har ingen kostnad att ändra från bundet i 5 år till 3-månaders (“rörligt”) i situationen att “jämförelseräntan är högre än de räntor vi erbjuder på vår femåriga bindningstid”. Det är min slutsats, det är så det står i texten du fått från dem. Men jag hajjar inte just nu exakt varför det är så… det är nåt konstigt här.

I vilket fall: då tar de inte ut nån ränteskillnadsersättning ifall man gör så att man byter till 3-månaders när den brytpunkten nås. Kanhända att kreditorerna, inkl Stabelo, tror att den här tidpunkten kommer nås mkt snart (3.75% “jämförelseränta” och på väg… ja vart? upp eller ned??). Och då spar man inte spec mkt på det här, men det beror ju alldeles på hur stort lån man har. (Jag har ett rätt litet lån.)

Hursomhelst. Om de lovar att säga till i tillräckligt god tid så vi kan göra om det här från 5 år bindning på 3.75% (“bryta” det) till 3-månaders så är det väl tämligen riskfritt att hoppa på’t. Vad kan gå fel?

Bara en detalj: jag är helt säker på att jag har rörlig ränta hos Stabelo, d.v.s. ingen bindningstid. Räntan jag betalar ändras i princip varje månad, inte var 3:e. Både uppåt och nedåt har förekommit under hösten 2023 nu när jag tittade efter (jag amorterar inget). Så om räntan sjunker som en sten här under våren/sommaren, missar jag nedgången om jag s.a.s. “fastnade” i en bunden ränta (3-månaders är det kortaste bindningstiden).

EDIT: vad är “jämförelseränta”? Jämförelseränta

Jaha, så i det här fallet handlar det om räntan på 5-åriga statsobligationer plus 1 procentenhet. Om vi antar att Stabelo använder sig av exakt denna definition, det kan man ju fråga dem om rakt ut. Just nu är denna RT 2.16% och på väg uppåt från en botten på 1.93% mellan jul och nyår. Så jämförelseräntan är då 3.16% att jfr med 3.75%… det är här nåt känns konstigt för mig för Stabelo har skrivit till dig såhär:

“Just nu befinner vi oss i ett läge där jämförelseräntan är högre än de räntor vi erbjuder på vår femåriga bindningstid dvs i dagens läge finns det ingen kostnad”

Om Stabelo’s jämförelseränta är så som definitionen ovan, så måste det rimligen vara tvärtom, alltså den är f.tf. lägre än den räntan som de nu erbjuder på sina 5-åriga lån. Och när den stiger och på väg att passera 3.75, så är det sista chansen att binda om “gratis” till 3-månaders (eller nån annan tid ev.)

Handelsbanken, som vi tecknade på 2 år, har också ett flexibelt lån. Dvs de går att avbryta om man vill utan att man betalar mellanskillnaden. De ser väl så stor uppsida att fånga kunder som stannar och över tid betalar lite högre ränta. Många är väl bekväma och inte byter bank.

Ok det är inskrivet så i villkoren alltså? Intressant. Undrar då: är det bara för deras 2-åring? Och när det löper ut, kommer det villkoret att fortsätta gälla även om du inte “manuellt” snackar med dem om det vid den tidpunkten?
De kanske helt kallt räknar med att de flesta kunderna som har ett sådant lån bara glömmer bort det hela och inte ens tänker på att den rörliga räntan har sjunkit bra under x-åringen de har.

Det finns ju inget tvång för en kreditor att ta ut ränteskillnadsersättning. De kan avstå från det för en kund (eller alla kunder), om de vill.

Ja, bara 2-åringen. Vad menar du med “kommer det villkoret att fortsätta”? När det löper ut har det löpt ut, eller menar du om de garanterar att man kan binda upp sig på samma sätt igen efter 2 år ? (I så fall, nej.)

Jag hakade också på Handelsbankens erbjudande under hösten om att binda på 2 år utan ränteskillnadsersättning. Det var en engångskampanj då, precis innan riksbanken höjde sista gången.

Skulle man nu vilja binda upp på nytt till lägre ränta får man inte samma flexibilitet en gång till. Då är det de normala villkoren som gäller.

Låter intressant detta med Stabelo. Definitivt värt att utforska!

Funkar troligen endast om nya bostaden också får belåningsgrad under 60%, men ändå en bra deal.

Har pratat lite med Stabelo nu och det var uppenbart att jag hade missförstått det hela.

@var3gen var inne på rätt spår.

Jag hade ju tolkat det som att jag fick ha 3.75% fram till att någon annan bindningstid hos Stabelo blir lägre och att jag då får byta till den. Men det är alltså när räntan för bostadsobligationer i Sverige (just nu 3%) plus en procentenhet (4%) faller ned under 3.75% om kreditgivare vill ha ränteskillnadsersättning för att bryta en bindningstid.

Om jag förstår rätt (nu kommer det lite killgissning här) så har Stabelo (eller andra kreditgivare av bolån) just nu inga problem med att bryta bindningstider för att de kan få bättre avkastning på annat håll (bostadsobligationer). Så exakt samma grej gäller för andra kreditgivare men skillnaden här (eller servicen som Stabelo tillahandahåller) är att de meddelar oss när ränteläget förändras så att det plötsligt kommer att börja kosta för att bryta bindningstiden.

Så vi får ha 3.75% fram tills att ränteläget förändras och det inte längre är förmånligt för banker att bryta bindningstiden? När detta inträffar kommer ju inte 3M nödvändigtvis vara lägre eller runt 3.75%.

Så det känns som att det här låter väldigt bra men det är säkert också väldigt begränsad period man kan utnyttja det här läget? Jag ska alltså inte räkna med att ha en bra ränta i 5 år framöver utan snarare räkna med att den ganska snart (inom några månader?) kommer behöva gå tillbaka till 3M?

2 gillningar

Ringde även Stabelo. Erbjudandet är bara för befintliga kunder. För nya kunder erbjuder de standardvillkor med 1 månad utan ränta. Inte tillräckligt bra för min del…

Jag skulle inte binda något alls just nu. Räntorna kommer börja gå ner snart, och flera experter tror att det även kan gå ganska så snabbt ner.

Ja absolut, men jag försöker förstå om det här är ett sätt att binda med låg risk. Jag hade ju aldrig bundit på 5Y om jag inte haft möjlighet att binda om kostnadsfritt.

Jag försöker förstå om det finns ett scenario där 3M kan gå ned under 3.75% utan att vi kommer ha möjlighet att byta.

Hmm. Så den här jämförelseräntan som Stabelo menar i den här kontexten är alltså inte 5-års statsobligationsräntan plus 1% enhet? Utan något annat… ja, det var ju det där jag inte fattade riktigt, vad exakt är det för jämförelseränta Stabelo menar här?
Om man har ett lån bundet på x år, så ska normalt jämförelseräntan baseras på (x-y)-årsräntan på obligationer, där y är så lång tid som gått på bindningstiden när du vill bryta den, approximerad medelst linjär interpolation. Se: RÄNTESKILLNADSERSÄTTNING

OK, så lärde jag mig nåt nytt idag också :slightly_smiling_face:
Det finns två (2) olika modeller för jämförelseräntan beroende på hur gammalt lånet ifråga är, när det senast bands. Brytpunkten är 2014-07-01 så det borde vara sista slatten nu, de som för 10 år sen band sina lån på 10 år…

Du skriver att Stabelo sagt till dig att “räntan för bostadsobligationer” i det här scenariot just nu är 3%. Försöker lära mig här, är nu i periferin av min kunskap om finans… Se: Säkerställda obligationer
Det är alltså typ “2:a handsmarknaden” för dessa som är intressant här. Nu fattar jag. “Statsobligation” och “säkerställd obligation” är inte samma sak… definitivt inte:
Marknaden som styr din bolåneränta

Marknaden för säkerställda obligationer tycks obskyr. Inte så lätt för en privatperson att få fram vad den s.k. bospreaden (skillnaden mellan statsobligations-RT och bostadsobligations-RT) är vid ett visst tillfälle. Jag hittade till sist siffror för Stadshypoteks bostadsobligation, 5-åriga och 2-åriga, på Riksbank.se → ”Sök räntor och valutakurser” → “SE bostadsobligation 5 år”.

Just nu, idag, är den mycket riktigt 3.028 och så +1 då = 4.028. Är den på väg upp eller ner, och isf varför? Ja det var frågan… är den på väg ner kommer 3.75 att nås rätt snart och du vill bryta ditt 5-åriga lån för att inte åka på en ränteskillnadsersättning senare.

Att Stabelo gör så här nu mot oss befintliga kunder beror på det här:
Uppstickarna svettas: En ohållbar situation
Det är dåligt läge för de mindre uppstickarna som inte har nån inlåning och därmed ej kan öka räntegapet för att finansiera sin ökade bostads-utlåning. Hela det här du startade tråden om, är en effekt av att Stabelo ligger illa till och måste försöka åtm behålla alla sina kunder. Till varje pris. Det här är ett sätt, de kanske måste hitta på fler.
En referens till som förklarar varför Stabelo ligger illa till nu i högräntemiljön: Uppstickarnas boränta på samma nivå som storbankernas

1 gillning

Ja, ja och ja. Du har fattat rätt det är min bild efter att ha suttit och tänkt och läst in mig på div saker här. Det här är mycket sannolikt bra för dig och “safe”, men hur mycket pengar du sparar på’t är helt omöjligt att veta eller ens gissa. Kanske inte blir så mycket, men det här kostar dig inte ens nåt direkt besvär heller i.o.m. att Stabelo lovar att bevaka det här åt dig på ett bra sätt. Om det inte vore för det skulle ju jag inte bry mig i att pyssla med nåt sånt här, i princip måste du då själv kolla på RT på bostadsobligationer varenda dag och stå beredd att släppa vad du har för händer och kontakta Stabelo fort som f-n.

Som du skriver: när bostadsobligationsräntan (5-åriga då, kan vi anta för enkelhets skull) sjunker till 3.75 måste du bryta och ta 3-mån igen. Vad 3-mån RT är då, ja det är omöjligt att veta i förväg, eller ens gissa (för en vanlig dödlig).

Men det finns inget samband mellan 3M RT och vad RT på 5-åriga bostadsobligationen är.

Om du kikar på Riksbank.se siffrorna över 5-åriga bostadsobligationen (Stadshypoteks är det, se länk ovan i min tidigare post) så ser du där hur det varierat dag för dag senaste månaden. Eller längre bak i tiden också. Vad för slutsats kan dras av det? Ingen aning.
Referens: Svenska marknadsräntor

Ja det finns det nog. Men hur sannolikt det är att det ska bli så närmsta ~3 mån, det vete f-n! :face_with_diagonal_mouth: Kanske nåt finansmarknadsproffs, som jobbar med räntor och obligationer, skulle kunna klämma ur sig en utbildad gissning. Vad är ev samband mellan 3M RT och 5-åriga bostadsobligations RT på marknaden…? Helt olika tidsperspektiv och riskhorisonter.

Och som sagt: jag har inte ens 3-mån, har har rörligt – som i varje månad. Det vet jag, kan se det på RT inbetalningarna (jag har amorteringsfritt sen alltid).

OK, jag kontaktade just Stabelo och bad om ett Amorteringsunderlag :smiley:
Och så nämnde jag i förbifarten att jag hört av en bekant om erbjudandet om 5y bundet till 3.75% tills jämförelse-RT går under 3.75% med option att bryta det tillbaka till 3-mån när jag vill senast när det där inträffar.
Så får vi se.
Såvitt jag kan inse nu är det här riskfritt att göra om det inte finns nåt mer finstilt nånstans. Finns egentligen ingen nedsida, uppsidan kan bli ganska liten om lånet inte är så stort (som mitt), men va f-n. Why not??

Jag tolkar det nu som att vi närsomhelst kan bryta bindningen utan extra kostnad, så länge jämförelse-RT inte går under 3.75%. Vi kan bryta tidigare utan problem, t.ex. när vi ser att Stabelos 3-mån går under 3.75.

Hej, igår fick även jag detta erbjudande. Vi har ett rel stort lån så för oss blir det en kännbar effekt om vi över en natt skulle få sänkt ränta med en dryg procentenhet. Klart intressant mao, men man blir ju misstänksam. Varför erbjuder Stabelo detta? Vad vinner de?

Enligt killen på Stabelo som ringde upp mig är detta ett unikt erbjudande till missnöjda kunder som de riskerar att förlora. De gör helt enkelt så här för att behålla kunder under den här tiden då räntorna är höga och deras 3-månadersränta inte är konkurrenskraftig jmf andra banker. På sikt förstår jag det som att de räknar med (hoppas på) att räntorna återigen går ned och att de åter ska kunna ge bättre 3-mån-ränta än storbankerna.

Det här är någon form av överbryggning i en stormig tid. Nåt sånt. Vet inte vad jag ska tro om det, men i bästa fall stämmer det och är en bra deal för oss. I värsta fall försöker de lura oss att binda på 5 år där det i själva verket inte alls kommer vara så lätt att återgå till 3-mån utan att ränteskillnadsersättning utgår.

Jag funderar lite kring denna formulering:

"Så vitt vi vet erbjuder inte andra långivare att meddela sina kunder när ränteskillnadsersättning förknippad med fasta lån börjar bli aktuellt vilket gör att möjligheten är unikt förknippad med Stabelo. "

Vet någon om andra banker över huvud taget går med på att lösa bundna lån utan ränteskillnadsersättning om man nu hypotetiskt skulle ha koll på hur jämförelseräntan rör sig från dag till dag? Det är ju såklart ett roddigt och högst riskabelt upplägg och inget jag alls överväger, men tänkte höra om ni andra vet hur det ser ut?

1 gillning

Pratade just med Stabelo. Sade att jag har ett bra erbjudande på en 2-årig bindning på Danske Bank (en bit under 4%) samt att jag funderar på att utöka mitt lån – men måste räkna på uppsidan (jag är väldigt lågt belånad nu).

Det stämmer som du skriver att de gör detta för att hålla kvar befintliga kunder. Det är svettigt för Stabelo p.g.a. att de inte har nån inlåning (noll) som de kan använda för att finansiera nya lån. De behöver verkligen hålla kvar alla sina kunder de har idag. Se länkarna i mina posts ovan för ref.

Deras 3-mån (“rörliga”) är väl ngt lite högre än vissa andra aktörers, ja. Och det ligger dem i fatet nu, man kan också misstänka att när Riksbanken sänker räntan under 2024, kommer Stabelo att vara tvungna att inte sänka lika mycket/snabbt som andra aktörer (läs: de som har mycket inlåning och därmed marginaler).

Rörliga RT styrs i princip av Riksbankens styrränta, medan de bundna styrs av marknadspriset på svenska “säkerställda obligationer” (alias bostadsobligationer) som ges ut av 10 godkända kreditinstitut i Sverige). Stabelo har hittat på det här för att låta kunderna utnyttja dagens situation på den marknaden, men hur länge den varar kan ju ingen veta. Så det här komplicerar saken när man ska räkna på det, en hel del. Det blir en helt annan modell och chans för uppsida. Speciellt om man har ett stort lån kan det spela stor roll.

För mig blir det att försöka jämföra ett 2-årig bundet 3.95% lån nu hos en annan storbank (en som har inlåning…) med det här upplägget som Stabelo erbjuder. Knepigt.

Det kommer vara lätt för oss att byta tillbaka till 3-mån utan ränteskillnadsersättning. Vi kan göra det när vi vill fram till den tidpunkt när obligationsräntan på bostadsobligationer sjunker ner till 3.75. Jag frågade detta rakt ut och han sa “ja”. När sker det då? Ja det var 1 MUSD frågan det… Du kan själv se den räntan här: Räntor och valutakurser
Gå ner till “Svenska bostadsobligationer” och klicka i 5 år. I fredags (12:e) var den 2.994%
Statistiken med dygnsupplösning går lååång tillbaka i tiden om man vill se.

Det Stabelo lovar är att bevaka det här åt oss, kontakta oss i tid och låta oss bryta 5-åriga lånet tillbaka till 3-mån utan extra kostnad alls. Kommer de hålla detta löftet korrekt? Ja det kommer de, det litar iaf jag på.
Nej det finns inget lurt här, ingen hund begraven på nåt annat sätt.

Aldrig hört talas om nåt sånt. Och det finns ju en administrativ kostnad, varför skulle en bank vara intresserad av att pyssla med det? Men det man kan fråga sig är: man har ju rätt att bryta ett bundet lån i förväg. Och kreditinstitutet har rätt att ta ut ränteskillnadsersättning då och de har också åtm en viss rätt att bestämma vilken jämförelseränta de använder för den beräkningen. Lär bero på hur de finansierar lånet till dig, och det lär variera en del mellan olika aktörer. Men om deras jämförelseränta gör att ränteskillnadsersättningen bli noll i formeln (den är bestämd, rätt så detaljerat) så slipper du ju betala nåt. Så jag gissar att en bank kan inte neka dig att göra så här. Men de vill nog inte tala om exakt vilken jämförelseränta de har rätt att använda mot dig vid en viss tidpunkt.

Jag frågade Stabelo rakt ut vilken jämförelseränta de använder och svaret blev “Svenska bostadsobligationer”. Glömde fråga “Är det i princip i detta läget 5-årigen då?” Ska göra det imorn.

EDIT: det här är nyttigt att läsa och testa räknesnurran där. Den ger svaret noll (0) nu, d.v.s. samma som Stabelo säger. Beräkna ränteskillnadsersättning
Om man fyller i det där och sen går ner och kikar under “Detaljerat resultat” så finns där en kurva över Jämförelseräntan. VARNING: det där är lurigt som f-n för ingen kan ju veta vad räntan på bostadsobligationer kommer vara flera år in i framtiden. Så man kan lätt missförstå den där kurvan som en slags prognos som nån gjort; så är det inte. Det finns en röd punkt på kurvan som definieras som " jämförelseränta som gäller när bindningstiden för ditt lån löper ut." Och den är i själva verket den allra senaste räntan på bostadsobligationsmarknaden nu. Den delen av kurvan som är t.h. om den röda punkten är (del av) en linjär interpolation. Alltså inte en prognos! Ingen kan se in i framtiden vilket för all del påpekas på den här websidan när man använder räknesnurran.

Hursomhelst: vi kan konstatera att om den där orange kurvan ut åt höger in i framtiden visar sig vara korrekt, så är den här Stabelo-dealen med 5 år bundet till 3.75% mycket bra :sunglasses:

1 gillning