Stabelo erbjuder 3.75 bundet på 5 år utan ränteskillnadsersättning

Tack för klokt svar. Återkom gärna om du får fram mer nyttig info. Lutar åt att vi nappar på detta erbjudande.

1 gillning

Går det att byta ”bank” till Stabelo 3 mån och sedan byta direkt till erbjudandet?

Det vet bara Stabelo…

Knappast, det här erbjudandet gäller befintliga kunder och definitionen av det kan inte rimligen vara det du beskriver här. Eller hur?

Jag tror nog det är så enkelt.

Men det är ju bara till befintliga kunder av en anledning. Då har de iaf svart på vitt att man valt dem sedan tidigare och inte bara för det här erbjudandet. Jag kan tycka att det är väldigt smart och ömsesidigt positivt för Stabelo och kunderna.

Med tiden kommer storbankernas räntenetto antagligen att sina och Stabelos räntor blir attraktiva igen.

Japp. Instämmer med allt detta.
Utmaningen (problemet) för Stabelo är att försöka förklara den här rätt komplicerade dealen, upplägget, för kunderna. De allra flesta kommer ha mkt svårt att hänga med i hur det här funkar. Jag har kikat på’t nu i 2 dar och räknat, med vissa antaganden om andra storbankers erbjudanden till mig (2-år bundet på 3.94%) och Riksbankens räntesänkningar framöver. Ja jag vet: gissningar om framtiden… Den här dealen till Stabelos befintliga kunder är bra, jag kommer ta den definitivt.

Om de här gissningarna är rätt: Storbankerna: Här är datumet när räntan sänks
framstår Stabelos deal här nu med 5 årigt bundet 3.75% med “fri lejd ut” gratis om nu Riksbanken skulle dra proppen ur styrräntan s.a.s. som ett fynd. Jag menar främst den här spådomen:
“räntan på lång sikt kommer att cirkulera kring 2,25 procent beroende på konjunkturen. Då kan man räkna med boräntor kring 3,5 till 4 procent”.

3.75 är mitt i det intervallet.

Lite mer information, latest news s.a.s., om ränteskillnadsersättningen. Det är ändringar på G, till vår fördel :smiley:
Se: En rättvis ränteskillnadsersättning som minskar hindren…
Hemställan om ändring av reglerna om ränteskillnadsersättning

Det här handlar alltså om en lagändring och den kommer träda i kraft jan 2025. Om bara ett (1) år. :slightly_smiling_face: Kika genom PDF:en (länken ovan), skillnaden mot nuvarande systemet som gynnat bankerna fett i massor med år, är stor.
Referens: Snart kan det bli billigare att flytta bolån i förtid

Man kan kanske fråga sig ifall det är ett villkor att det här är när man vill flytta sitt lån, men ity att man har rätt att bryta ett bundet lån så kan man ju pressa sin kreditor att byta till 3-mån (“rörlig”) utan att flytta till en av deras konkurrenter. Om de då nekar, sucks to be them…

Har gjort det här nu, pratat 2 ggr med Stabelo (snubben som har hand om just det här erbjudandet detta handlar om) och sen band jag mitt lån på 5 år till 3.75%.

Jag bedömer och tror att det är en riktigt bra deal. Om Riksbanken drar proppen ur nu under 2024, kommer 3-mån RT vara nånstans under 4.0% i slutet av 2024, kanske t.o.m. 3.75…

Den okända faktorn är ju när RT på svenska bostadsobligationer, som är input i formeln för ränteskillnadsersättningen, ev sjunker så att slutresultatet blir >0 och hur mycket det blir isf. Jag har letat runt lite men inte lyckats hitta några spåmän som uttalat sig offentligt nånstans om “räntebanan” på obligationsmarknaden för svenska säkerställda obligationer (alias bostadsobligationer). Det är en tämligen dold marknad för allmänheten, av nån anledning. Trots att den väldigt mycket styr räntan på alla bundna bolån.
Referens: Marknaden som styr din bolåneränta

1 gillning

@nestor - har du någon tanke kring det i denna tråden? :thinking:

Låt mig spåna lite!

Stabelo har problem att behålla sina kunder och behöver göra något radikalt. Vi har inte deras egna kalkyl, så se detta inlägg som en tankelek.

Stabelo lånar upp på 5 år till runt 3 procent ränta. På en 3-månaders lånar man upp till knappa 4 procent. De flesta tror att räntan kommer att sjunka.

Man erbjuder då gamla kunder 3,75 procent. Marginalen blir då 0.75 procent vilket är hyfsat för Stabelo men inte mer. Dessutom erbjuder man att kunder får lösa lånet inom 5-årsperioden utan ränteskillnadsersättning. Här man med största sannolikhet tagit en "försäkring " mot kraftiga räntenedgångar på den internationella kapitalmarknaden som gissningsvis kostar 0.25 procent. Då blir marginalen 0.50 procent. Precis inom smärtgränsen. Jag förstår om man begränsar erbjudandet till befintliga kunder.

Att ge någon form av garanti att detta erbjudande gäller om 5 år är guvetvis helt omöjligt, utan får ses som “Lulllull”.

Själv hade jag nog tagit erbjudandet.

Än en gång, detta är bara en skiss över hur Stabelo kan ha resonerar.

4 gillningar

Knasig och ovanlig deal (som jag förstår det), men nu har även vi nappat.

Äntligen ett bolag som ger befintliga kunder ett bättre erbjudande än nya. Bör smitta av sig!

3 gillningar

Ja en rätt så udda/knasig deal. Som tog mig rätt mycket fundering och läsande att förstå mig på. Så det är där själva utmaningen för Stabelo ligger – att förklara varför det här är bra för mig som kund.

När jag pratade med dem (honom, samma snubbe 2 ggr) sade han inte ens “Vi vill verkligen behålla dig som kund, det är värt mycket för oss så vi har den här dealen som vi tagit fram för dig och andra befintliga kunder. Vi har minsta rimliga marginal på dig här och det funkar såhär ungefär: …”.
Utan det var rätt ytligt. Hans sälj-pitch var ö.h.t. svag tyckte jag. Men men, jag är inte en typisk kund heller utan den sorten som vill veta detaljer, ett antal iaf.

Tiden jag lade ner på det här, var “lärpengar” !

Precis så, min slutsats blev såsom @Nestor skrev i sin post.
Med skillnaden att Stabelo lånar ut till alla till 3.75% på 5 år. Och de har nog inte tagit en försäkring mot kraftiga räntenedgångar på den internationella kapitalmarknaden som kostar såpass mkt som 0.25 av deras marginal. Erbjudandet att “slippa” ränteskillnadsersättning är inte nåt frivilligt från Stabelo, formeln som gäller ger outputen noll (0) helt enkelt, p.g.a. att räntan på svenska bostadsobligationer (5 åriga) nu är ~3%. Så 3+1=4, >3.75. Så fort detta inte gäller längre, kan och kommer Stabelo ta ut ränteskillnadsersättning ifall man vill bryta detta 5-års lånet.

Det enda de erbjudit sig att göra åt mig gratis är att tala om för mig när det här händer, alltså bevaka RT på bostadsobligationerna. Så får jag välja då om jag ska bryta 5-åriga lånet på 3.75% eller ej.
Det i sin tur är ett val som kan bli vinna eller förlora. Det vet man först långt senare. Vad är rörliga bolåne RT om 3 år? :face_with_raised_eyebrow:

Hursomhelst: den här tråden gjorde att jag tog dealen och det hjälper upp mitt cash flow fint under minst ett antal månader som jag gissar. Tack till @hansomspar för det. :smile:

3 gillningar

Hej! Vad fick du som bolåneränta från Handelsbanken då? Ser man bakåt var detta förmodligen en bra affär. Jag betalar 4,59% rörlig ränta med Handesbanken just nu…

4,70% - börjar väl bli dags snart att släppa der och gå över till rörligt m.a.o.

Jag har 4,59% med rörlig ränta som har precis börjat, jag tror att du kan redan fråga dem att byta till rörlig ränta

Vi har ett mycket ovanligt läge just nu. De korta räntorna är högre än de långa räntorna. Eftersom banken själv troligen lånar upp på 3 månader på strax under 4 procent, men runt procent på 3 år, så är deras vilja att pruta på 3-månaderslånet låg.

I en normal marknad brukar det vara precis trärtom. Den långa räntan är högre än den korta.

Mmm, det här blev förvirrande.

“Vi hsr ett mycket ovanligt läge just nu. De korta räntorna är lägre än de långa räntorna.”

Och sen skrev du:

“I en normal marknad brukar den långa räntan vara högre än den korta.”

Och de båda utsagorna är ju ekvivalenta…

Just nu är svenska 3-mån = 3.92%, 5-åriga 2.21% och 10-åriga 2.27%

Hänger inte med, tycker spontant att det är olika. :see_no_evil::thinking:

Ursäkta… korrigerat