Jag har kommit in i en svacka just nu när det gäller sparandet och har alltid tyckt om att spara pengar, mestadels som en trygghet och ett sätt för mig att sova gott om nätterna.
Mitt mål med sparandet har alltid varit just att få känna mig trygg, även om det i någon annans ögon kan verka skeft att må bra av att stirra på siffror på en skärm.
Nu till frågan eftersom jag har ett relativt lågbetalt jobb, som jag däremot är väldigt nöjd med och som får mig må bra i övrigt:
Jag har länge haft ett mål att spara 10.000:- månaden, som jag för ett år sen började upprätthålla med min ekonomi. Dock har jag fått leva väldigt snålt när det kommer till pengar ”jag får köpa vad jag vill för” utöver mat.
Jag försöker klara mig på 2.000:- i månaden att handla vad jag vill för. Har vid senaste lönesamtalet fått en ökning på 2000:- i månaden som jag tänkt plussa på just den potten, utan att spara något extra som jag annars gör vid varje löneökning.
Har ni något tips på när man kommit upp i en summa att spara varje månad man är nöjd med, men att samtidigt känna att man tillåter sig själv att spendera mer varje månad?
Just nu känner jag mig väldigt omotiverad till att höja sparkvoten, hur många löneökningar jag än får framöver.
Förstår att det låter som ett lyxproblem för många, men jag är så pass dedikerad i mitt sparande att det istället blir till en lättare typ av ångest.
Tiotusen varje månad är grymt bra jobbat!
Testa att labba lite med forumets olika verktyg, såsom t ex miljonärskalkylatorn kanske?
Fan det blir ju en mille hyffsat snabbt
10 000 är ju skitbra. Man ska inte känna ångest för det. Lätt att säga dock.
Men 2000 kr att ha kul för låter ju helt okej. Ligger däromkring själv. Kanske ska lägga löneökningen i en buffert? När den går över x tusen så stoppar du in det som går över på börsen som en liten bonus.
Allt är ju relativt. Hur mycket har du redan? Hur mycket skulle göra dig trygg?
Vill du ta dig till 1Mkr fortast möjligt är klart att leva snålt och spara 10kkr i månaden ett sätt att göra det. Men om du inte vill göra det så snålt så räkna ut hur mycket längre tid det skulle ta med tex 8kkr i månaden. Det kanske är värt att låta det ta den extra tiden om vägen dit är trevligare. och sen bara öka med halva framtida löneökningar.
Vad gäller att känna sig trygg så kan pengar lösa en del av den om man använder dem rätt. Men oro är tankar och löses med andra tankar. Pengarna hjälper bara om man tänker rätt saker om dem. Därför tror jag det är bättre att tänka sig vilka verkliga scenarion man faktiskt är orolig för och fråga sig vad som krävs för att klara dem. Hur ser min åtgärdsplan ut?
Nästan allt går att lösa med säg 20kkr i buffert. Arbetslöshet eller sjukskrivningar får man ersättningar för men kan behöva täcksas upp så ett par 100k gör en klar för de flesta omställningar. Sen pratar vi worst case, man blir arbetslös utan hjälp och inget jobb i sikte. Då får man räkna på hur länge man kan försörja sig och fråga sig om man rimligen kommer gå längre än så utan att hitta något man kan göra som folk vill betala för. Trygghet ligger mer i att va mentalt och fysiskt förberedd än att ha större summor man inte har en plan för vad man ska gör med. Tex minskar ens pengabehov vid kris om det finns pasta och mysli för tre månader i skafferiet och planen är att leva på dem och det som finns i frysen medans man letar ny inkomst.
Jag skulle rekommendera att sätta ett mål, exempelvis 10 000, och därefter öka sparandet procentuellt mot ev. ökat spenderande.
Sparandenivån anser jag alltid bör betraktas utifrån ens egna situation - hur mycket man tjänar, ens fasta kostnader, och konsumtion.
Om du höjer din månatliga konsumtion med 2 000kr, men inte ökar ditt sparande, så sänker du ju i realiteten ditt sparande och möjligheten för att du skall kunna bibehålla din befintliga konsumtion i en situation då du exempelvis förlorar din inkomst.
Så jag skulle rekommendera att ha som regel för dig själv att höja ditt sparande med X% för varje extra tjänad krona. Exempelvis 20%.
Så med 2 000 i lönehöjning så skulle du höja ditt sparande med 400kr, och din konsumtionspott med 1 600kr - även det är procentuellt en väldigt bra höjning för din konsumtion.
Det verkar dumt att ha ett fast belopp som mål. Det urholkas med inflationen, och sparkvoten sjunker för var lönehöjning. Bättre då att ha ett sparkvotsmål.
Är väl kanske lite vad man är efter samt hur livet ser ut. Du har helt rätt med inflation m.m. men jag ligger nu också på 10kSEK sparkvot (som jag inte planera röra). Det har jag börjat 3 är sen efter “nollningen” (husköp…).
Däremot har jag också börjat med att lägga varje år 500SEK/månad extra i någon extra “ficka” (någon covered call ETF … det är mitt val och jag förstår att jag kommer underprestera osv …), och det där sparandet kan jag bara pausa om det behövs. Utdelningen av denna minskar också beloppet jag behöver överföra varje månad för att investera de 10kSEK, så jag har mer pengar över varje månad.
Med två barn (nästan 3 år, och 6 månader) vill jag ha mer pengar över inom några år, därför står de 10kSEK (minus utdelning från ETFen) fast.
Som sagt, allt beror på vad man är efter och att man (tror att man) förstår vad man gör
Tror det kan vara vettigare med ett %-mål/sparkvot för dig snarare än en fast summa som du investerar, alltså att du har det som golv. Låt säga 25%, då ska denna summa in i portföljen direkt vid löning - resten ”får” du göra vad du vill med. Råkar överskottet ackumuleras för att du inte spenderar dem och senare ändå hamnar i portföljen så är det ingen skada skedd, men då hade du iaf möjligheten att ta ut svängarna lite.
Det sägs ju ofta att man ska behålla samma spenderingsvanor när lönen ökar och därmed få högre sparkvot, men jag skulle lägga på kvalificeringen att man lever på tillräckligt för att det ska funka. Du verkar ju kompromissa för att få ihop sparandet (som redan är en grym summa varje månad). Jag tycker du i sammanhanget kan spendera dessa extra tusenlappar i nuet med gott samvete.
Att du gör ett inlägg om denna kamp inom dig ger mig allt förtroende jag behöver att du kommer öka sparkvoten med rimlig mängd när det passar vid framtida löneökningar.
Instämmer med ovanstående. Vill du verkligen öka ditt sparande så kan du ju exempelvis bestämma dig för att varje ökning i inkomst delas 50/50 mellan sparande och ”fickpengar”.
Glöm inte att det är nu livet pågår! Toppen att titta mot (spar-)horisonten men man vet ju aldrig vad som händer på vägen dit.
Jag har också tänkt en del på det här och kommit fram till att det är inte är värt att krama ur de där sista för att verkligen maxa sparandet. T ex, jag “slösar” en del pengar på att äta lunch på restaurang några gånger i veckan. Jag lägger nog “för mycket” pengar på mat överlag. Hade jag kunna spara några tusen på det varje månad? Ja, men jag sparar redan mycket och vill inte/orkar inte lägga om min livsstil. Kalkylen ändras givetvis beroende på hur ansträngd ekonomi man har.
Jag höjer mitt månadssparande när min inkomst höjs, försöker alltid ha 12% sparkvot.
Då får jag oftast bättre köputrymme och stabil sparkvot.
Sen så tror jag att när man nått över en viss gräns i kapital så ändras inte känslan av trygghet. Tror det är andra faktorer än nollorna på kontot som avgör.
Ofta ger ens eget humankapital, kompetens och insikten att man klarar sig igenom det mesta, mer trygghet än stora mängder sparade kronor.
Men de sparade kronorna erbjuder valfrihet, så de har ett värde.
Jag tycker verkligen att du kan lägga den här löneökningen på dig själv här och nu, och inte ha någon ångest över det.
Du säger att du har ett relativt lågavlönat jobb men sparar ändå 10 000 kr av nettolönen varje månad. Det får mig att tro att du har en sparkvot nånstans runt 30-50 procent vilket är jättehögt, i synnerhet som lågavlönad.
Det finns ingen poäng att späka sig själv i all oändlighet om man inte vill eller måste. För att ha lagt undan så mycket som du har så länge så har du antagligen fått försumma dig själv en del och jag tycker inte du ska se det som någon sorts förlust att lägga denna löneökning på saker som skänker dig glädje eller välbehag i nuet. Din sparkvot är antagligen fortfarande jättehög vilket ger förutsättningar för den trygghet du vill ha.