"10 års börsnedgång väntar."

Jag tycker bara att åsikterna här ofta är ganska enkelspåriga. Man köper sin indexfond och nöjer sig med det eller också säljer man och gör förlust relativt index.

Jag saknar en seriös diskussion om hur man genom aktivitet skulle kunna skydda sitt kapital för att på sikt få bättre resultat än om man är passiv. Även om ingen vill ta i den frågan, inte heller jag längre, vill jag påminna om att det finns andra vägar att gå.

Tycker att analysen säger lika mycket som om jag säger att börsen kommer att gå ner någongång… :slight_smile:

Jag själv köper absolut inga indexfonder. Jag tycker det är så kul och skapar mig så mycket glädje att välja egna aktiva fonder och aktier, forska om dem och titta på videos om dem☺️. Om jag vinner över index blir jag ännu gladare, om jag går sämre så har jag fortfarande roligare än att välja indexfonder och investerandet skapar mig mycket glädje. Det är inte alltid viktigast för mig att vinna utan ha roligt på vägen! Som sagt detta är min hobby samtidigt som jag tjänar pengar på den😁

Till frågeställaren/trådskaparen så kommer världen utvecklas och ekonomin också=bolagen skapar mer vinster. Men frågan är vad marknaden vill betala för det = hur värdet på börsen går = börsnedgång/börsuppgång. Jag tror på framtiden, men jag håller med börsen är dyr :grin:

1 gillning

Varför begränsa sig till 10 år?
Medeltiden varade ju typ 1000 år. Kanske det är dags för en ny sådan?

1 gillning