10-års plan till pension

Jag är 55 år och har typ slutat arbeta för lön. Men vis av tidigare erfarenheter och att det dykt upp oväntade tillfällen så har jag tagit åt mig två mindre uppdrag. Det ena är att sköta om min grannes fastighet med 9 lgh. Det är vanlig skötsel av trädgård och lite städning 4 tim i veckan. Jag är även deltidsbrandman vilket i praktiken är 6 timmar i månaden aktivt arbete i månaden men många timmars jour. Det är jäkligt kul och faktiskt rätt bra betalt. Min inkomst före skatt på dessa två uppdrag är ca 17.000 i månaden. (Rätt bra betalt för 25 timmars arbete).

Utöver detta så planerar jag att börja ta ut min tjänstepension under 10 år vilket kommer ge ca 6000 i månaden. Jag har kollat med Alecta att det är ok att jag arbetar så som jag gör idag och samtidigt ta ut tjänstepension. Min plan är att börja ta ut allmän pension när jag är 65, om det är möjligt. Eventuellt så kan jag få ut den tjänstepension som brandmanstjänsten ger i lön. Jag läste det någonstans men måste dubbelkollas.

Jag har lån bostadslån på 2 miljoner och renoverar en del så ROT kommer maxas under några år.

Min fråga är hur mycket skatt på inkomsten det kommer bli. Årsinkomsten om man slår ihop lönerna+ pension borde landa på 260.000 ungefär och skatt 56.000 kr enligt skatteverket. Jag betalar 59.000 i räntor och vill maxa rot baserat på inkomsten. Enligt skatteverket är max rotavdrag ca 40.000.

När jag räknar lite snabbt på det här så blir det väldigt lite skatt kvar att betala. Jag får det till 20-30.000 på helåret vilket är omkring 10% skatt. Kan det stämma?

Så är min 10-års plan fram till pension.Utöver detta kommer jag ha hyresintäkter och avkastning på ca 3 miljoner men det är inte intressant i det här (tror jag).

Vad tror ni om mitt upplägg?

1 gillning

Undrar om inte fastighetsavgiften ska med i tänket också?

Hur menar du? Som att räkna in i den totala skatten? Jo, det är klart men jag räknade inte in den i ekvationen den här gången. Den ligger dock med i fliken driftkostnad för huset.

Tänkte att den dras ju på skatten =påverkar det möjligheten till max ROT-avdrag?

Nja, den läggs ju på som en egen separat skatt.