10 pappadagar vs semester

Hej!

Jag fick barn för drygt fyra veckor sedan och undrar nu om någon har tips på hur jag ska göra med mina 10 pappadagar.

Till historien hör att vi fick barn mitt under pågående semester och att jag om 1 vecka byter jobb. Jag har i dagsläget mycket sparad semester - drygt 30 dagar.

Min fråga är om det är någon som har tips på om jag bör ta ut så mycket semester som möjligt innan min nuvarande anställning upphör - eller om jag ska ta ut de 10 pappadagarna i samband med födseln och då få ännu mer sparad semester utbetald i pengar i samband med att jag slutar på mitt nuvarande jobb? Jag har endast 5 dagar ledigt innan jag börjar på mitt nya jobb (tors-mån), annars kanske ett alternativ ha varit att ta ut dagarna då - istället för att stå helt utan inkomst de dagarna.

Tar tacksamt emot råd - tack!

1 gillning

Både och kanske? :thinking:

Brygg de fem dagarna med “pappadagar” och ta ut fem i samband med födseln så att du får en semesterslant extra.

1 gillning

Tack! Har du koll på om det går att ta ut pappadagarna även på helg, trots att jag inte arbetar helg?

Nej, det hr jag för dålig koll på i modern tid. “Lägstanivådagarna” går ju utmärkt att ta ut på helgen, men enklast är väl att fråga FK. :+1:

1 gillning

Ett av mina barn kom precis när jag skulle byta jobb. Hatade det jobbet jag lämnade, men barnet kom väl sju dagar innan jag skulle sluta, så tog några dagar på gamla jobbet och tog även ut dagar på nya jobbet. Det faktum att du byter jobb behöver inte betyda att dagarna brinner inne, däremot kanske någon gammalmodig person hakar upp sig på att du direkt tar ut dagar du har rätt till.

Om jag varit i dina kläder hade jag tagit ut all semester på gamla arbetet och sedan tagit ut pappadagarna på nya stället. All tid med barnet är guld värt och genom att göra den metoden jag förespråkar får du mer tid med barnet. Jag ångrar inte en sekund att jag tagit ut mer föräldraledighet än mamman till barnen - min anknytning till barnen är väldigt stark. Under småbarnsåren är det värt att karriären får stå tillbaka lite.

1 gillning