17 år har svårt att veta vad jag ska göra

Jag är 17 år och har ungefär 80k på ett avanza konto, investerat i flera olika fonder och några aktier.
Jag går tekniska programmet och jobbar på sidan typ 50-50 timmar i månaden.
Mitt mål är att bli pilot och det finns två sätt som jag känner till. Antingen att söka till transport eller strids pilot och göra pilot tester efter mönstringen eller att betala crika 1 miljon för en utbildning. Men jag vet inte om det kommer att bli ett yrke emot framtiden eller om det kommer ersättas av AI. Det känns för mig väldigt osäkert.

När jag har gått ut gymnasiet räknar jag att kunna spara ihop 250k ungefär. Och jag kan inte bestämma mig vad som är bäst. Borde jag köpa en bostadsrätt? Borde jag försätta investera på Avanza? Eller Köpa en pilotutbildning?

Du skulle ta den kortare vägen och utbilda dig till flygledare. Och ta cert för privatflyg på fritiden.

2 gillningar

Jag tror inte att yrket pilot kommer ersättas av AI inom den närmsta tiden.
Kan AI utföra hela processen med att starta, manövrera och landa ett flygplan? Givetvis. Och varje riskelement kan lösas och minimeras. Men människor kommer inte gilla det, av två huvudsakliga anledningar:

1. Man kommer inte vilja flyga med tanken på att ingen människa sitter vid spakarna.
  2. Vi kommer inte vilja att AI har makten att kunna utföra terrordåd. Flyg är ett alldeles för känsligt ämne.

Beroende på dina alternativ för framtiden så är sannolikheten att du har svårt att hitta jobb p g a AI mycket större om du blir läkare, advokat, journalist… För att inte tala om enklare jobb.
Dessa yrken kommer kanske inte heller helt raderas, men till skillnad från pilot så kommer behovet av att ha lika många utövare minska drastisk. De som finns blir effektivare, och du kommer inte behöva anlita t ex en advokat för enklare rådgivning.

Pilot (och förmodligen andrepilot) kommer däremot alltid “behövas”.

Att vara pilot är dessutom väldigt creddigt och förmodligen väldigt utvecklande för personligheten, så vad spelar det egentligen för roll om du kommer jobba som det? Har du viljan samt mental, fysisk och ekonomisk möjlighet ska du såklart satsa på det.

1 gillning

Gällande drömmen om att bli pilot är mitt förslag att du läser på ordentligt. Finns mycket info om såväl utbildning, resan mot en anställning och kostnader / utmaningar.

Men eftersom du bara är 17 är är mitt främsta tips att du fokuserar på att slutföra gymnasiet med så bra betyg som möjligt, och parallellt inte glömmer bort att leva. Livet är större än Avanza :blush:

7 gillningar

Hur kul är det att vara kommersiell pilot egentligen numera. Mest glorifierad dator och processövervakare som sover på ungefär samma hotel i ungefär samma städer väldigt ofta. Status mm visst… är det nog? Bush pilot i Afrika verkar kul men det är tydligen stenhård konkurrens där och låga löner.

Jag vet kommersiella piloter som flyger små plan på sin fritid för att få flyga. Att flyga kommersiellt är lite som att köra buss. Högre status och bättre betalt visserligen men väl i luften händer inte så mycket (förhoppningsvis).

Personligen tror jag att majoriteten av morgondagens piloter på svenska flygplatser inte kommer att vara boende i Sverige utan vara hemmahörande i länder med lägre löner.

5 gillningar

Albin, jag önskar att min dotter var lika reflekterande över framtiden! Bra!

Sparandet är en faktor som underlättar framtiden. Spekulera inte bort i konstiga riskabla fonder. En billig global index är oftast bäst.

Du går en bra utbildning. Satsa på betygen så har du bra möjligheter frammåt.

Du kan vara mentalt öppen för många vägar frammåt i livet, ha flera planer samtidigt i huvudet.
När tiden är inne testar du dina planer en i taget och ser vad som är bra för dig.

Lycka till!

2 gillningar

När det kommer till utbildning vs bostad vs investering så tycker jag inte att några av dina val leder till en förslust för dig.

Följ din magkänsla och grubbla inte på det här för mycket. Följ dina drömmar och lev ett liv med minimerad ånger. Att agera på ett av dina val är bättre än att inte våga satsa alls.

Visst, dina 230k blir antagligen väldigt mycket när du är 65, men du ska ju leva ett liv under tiden också.

Hoppas dessa tvetydiga svar kan hjälpa dig.:sweat_smile:

Tldr: det är ditt liv, gör ett val och tänk inte på det andra.

1 gillning

Använd dina unga friska år till härliga spännande utvecklande saker! Tex en utbildning inom nåt du är intresserad av.

Tids nog blir det läge för bostadsrätter och förståndigt sparande. (Hur glad blir du egentligen av att uggla i en bostadsrätt som 19-åring?) Bara se till att ha några tusen i en buffert för typ tandläkarbesök och sånt :laughing:

Och kom ihåg att val inte är så definitiva som man tror när man är tonåring. Livet kommer iallafall att ta en massa oväntade och oplanerade vändningar som du inte har en aning om än… så njut av tillvaron så mycket det går och bekymra dig inte i överkant.

Allt gott!

1 gillning

Hej Albin och välkommen till forumet!

Att inte veta vad man ska göra när man är 17 är normalt, men du verkar ha en bättre bild än de flesta och inte minst driv. När jag var 17 och läste teknisk linje hade jag väl kanske 3-4k på banken och trodde jag skulle bli civ. ing. men slutade som läkare efter diverse omvägar.

Vad gäller pilot så har jag bekanta som åkt till USA och utbildat sig till piloter där, två, och bägge gjorde det i Florida. Vet inte vad de betalade för sin utbildning. Googlade “utbilda sig till pilot i USA” och fick den här som första träff, flygskola i Florida. Vet inte om det är samma dock eller hur legit den är:

Vad du ska göra med stålarna? Fortsätt spara på Avanza för all del. Köpa bostadsrätt kommer för de flesta senare i karriären, när man utbildat sig och börjat arbeta och kanske ska eller har flyttat ihop med någon. Jag bodde i olika studentrum mellan 18-28 års ålder och sedan i hyreslägenhet några år, sedan bostadsrätt och nu villa. Inget man behöver stressa fram innan man ens vet var man kommer bo eller vad man kommer göra med sitt liv.

Vad gäller AI kan ingen veta säkert men pilotbranschen har haft det tufft länge och riskerar väl att få det ännu tuffare med allt klimatfokus och om det börjar lagstiftas hårdare mot flyget och deras utsläpp. Men än så länge flyger ju även miljöpartister glatt fram och tillbaka mellan olika semestermål så bland konsumenterna finns onekligen en efterfrågan. Inget yrke jag personligen skulle satsa på, eftersom jag tänker att det är opraktiskt jobb när man får familj och barn om man ska ha långflygningar utomlands och är man inrikespilot för att få tid med familjen så finns det antagligen roligare jobb som kräver mindre logistik. Mitt råd är att tänka långsiktigt och inte bara på vad som är kul när man är 20 och singel. Majoriteten av dina yrkesår kommer vara under helt andra perioder och förutsättningar. Det betyder inte att du ska väja bort något som är en dröm, bara att analysera drömmen utifrån fler perspektiv och se hur långsiktigt hållbar den känns då.

Sedan finns det inget säkert rätt eller fel och är man typen som kommer gräma sig ett helt liv över vad som hade hänt om man satsade på den där drömmen istället för något tryggare så ska man förstås satsa på drömmen. Annars slösar man bort sitt liv på att gräma sig över något som inte hänt, istället för att glädja sig över vad som händer.

Lycka till!

1 gillning

Helikopterpilot då? Livräddning, ambulans… det finns ju massa andra områden också

2 gillningar

Jag är 54år, har ingen aning om vad jag vill jobba med egentligen. Gillar att skruva med fordon men att ha det som yrke skulle förmodligen ta bort glädjen.

Jag är utbildad till ekonom men jobbar som personalchef, inspirerande och utmanade.

Så tillbaka till dig, hyresrätt för mobilitet, res mycket, fortsätt investera och sluta aldrig med det.
Pilot låter coolt men stannar nog vid det, lite som att köra lastbil där varje industriområde (läs flygplats) är lika intetsägande som nästa. Möjligen icke kommersiella småplan som typ brandflyg alternativt helikopterpilot.

Sen när du känner dig mogen köper du ett hus.

1 gillning

Jag hade gjort så här:
Ställ dig ärligt frågan om du har rätt psykiska och fysiska förutsättningar för att vara flygförare/pilot?
Syn, simultankapacitet och annat som är viktigt i yrket.

Om svaret är nej, släpp drömmen och satsa på något annat. Om ja, börja med att söka till Flygvapnet. Flygvapnet har inte lika lätt att rekrytera flygförare som förr i tiden, så om du är av rätta virket borde du ha möjlighet att komma in där.

Om du inte kommer in så satsa på något annat som intresserar dig. Intressen kommer och går i livet.

1 gillning

Det viktigaste är faktiskt att du sparar, helst i en global indexfond på lång sikt.

Ge inte upp dina drömmar, det kommer alltid leda dig någonstans.

Den viktigaste investeringen du ska göra är att ta hand om dina relationer. Du kan vara duktig på pengar, och ändå känna dig ensam.

En släkting till mig jobbade som läkare vid helikopterburna sjukvården i Nordnorge i många år. Han stormtrivdes och snacka om mer spännande flygrutter. :blush:

2 gillningar

Hej. Om du redan bestämt att bli pilot, så kommer det finnas behov av både militära (t.ex. strid, sjöräddning och transport) och civila lång tid framåt. Även större drönare har piloter. Det billigaste är att välja militär utbildning om man kan tänka sig militärt arbete och om man kommer in. Plugga hårt och träna mycket fysiskt, så kanske du antas. Sen kan du efter ngr. år välja och vraka vilket jobb du vill ha som pilot. Min kusin har jobbat som civil pilot, men utbildade sig i USA. Tyckte efter ca.16 år att det var svårt att få till familjelivet, men det lönade sig trots mkt. hög utbildningskostnad. Sen ska du veta att om du inte trivs med pilotjobbet, så är Sverige en av de bästa länderna att omskola sig billigt.
Ang. ekonomin; spara alltid en buffert där större delen är långsiktigt placerad. Själv gillar jag Spiltan investmentbolagsfond.
Bostäder är troligtvis en bra investering, men mkt. långsiktig. Som pilot kan man hamna på olika ställen, så jag skulle vänta med bostadsrätt. Om du trots allt vill köpa bostad, så köp äganderätt, inte bostadsrätt, då kan du i varje fall hyra ut utan problem.
Sätt upp mål, utvärdera, välj igen!

Albin!

Det finns ett tredje sätt - att gå en YH-utbildning för pilot. Den mest åtråvärda är TFHS där även en typerating ingår, en oslagbar fördel. Jag själv skolade om mig till pilot relativt sent i livet, alltså när jag passerat 30 år, och kände mig så pass stressad över åldern att jag inte ens sökte de statligt finansierade utbildningarna (fick nämligen höra av omgivningen att det var kört på grund av just åldern, vilket i efterhand visat sig vara helt fel). Nu hade jag förmånen att ha haft ett välbetalt jobb innan så kunde betala för mig utan att ta lån - men att få utbildningen gratis är en fantastisk möjlighet, så dra fördel av din unga ålder. Sök, sök igen och sök igen - om du nu inte kommer in på en gång.

Om du trots detta väljer att betala för din utbildning finns två vägar att gå - modulär (alltså där man betar av utbildningsdelarna i egen takt när man känner för det) och paketprogram där man gör hela utbildningen enligt en plan. De senare marknadsförs alltid av skolorna eftersom de helt enkelt kostar mer, inte sällan utlovas samarbeten med flygbolag och jobbgarantier. Mitt råd om du nu ska betala (vilket jag inte tycker att du ska) är att välja modulvägen, jag sparade hundratusentals kronor på det och har i slutändan samma licens som mina vänner som valde paketprogram.

Att gå via flygvapnet går också så klart, men nuförtiden utbildas man där för att stanna inom just försvarsmakten. Förr var det ju vanligt att man började där och sedan gick direkt till SAS eller Linjeflyg, den varianten är mer eller mindre helt utplånad.

Jag älskar mitt jobb men det är betydligt mindre glamouröst än folk tror. I din ålder tänker man kanske inte på det, men förbered dig på att jobba kvällar, helger och högtider. Förbered dig på att aldrig kunna svara på om du kan gå bröllop eller födelsedagsfester, för du vet inte hur ditt schema kommer se ut. Förbered dig på slitningar med familj och vänner eftersom du ofta är borta. Förbered dig på betydligt mindre betalt än medier och omgivning får dig att tro.

Men förbered dig också på världens roligaste jobb. Jobbet kommer finnas kvar lång tid framöver, automatisering till trots.

Jag har skrivit utförligt om resan från kontorsknegare till trafikpilot på min blogg, bläddrar du tillbaka till början kan du följa hela resan. Kanske det kan inspirera dig? https://danielsvingar.wordpress.com/

3 gillningar

Lyssna inte på alla trygghetsknarkare, cash is king. Investera tidigt (och sprid risken), det ger hävstång i livet. Däremot ska du veta att det finns väldigt mycket roliga saker att jobba med, saker du inte trodde kunde vara ett jobb. Utbilda sig är ett bra sätt att träffa andra likasinnade och motiverade människor. Utbildningen i sig är nästan aldrig något du behöver om du kan tänka själv.

Jag vet inget om att jobba som pilot el framtidsutsikter, jag gissar bara att det kommer finnas kvar som yrke även i framtiden. Jag hejar på dig och tycker absolut att du ska satsa på pilotutbildning! Satsa på att uppfylla din dröm!

När jag var yngre drömde jag om att bli helikopterpilot :grinning: jag blev inte det, har ett annat yrke som jag älskar. Jag ångrar inte mina karriärval, men jag tror heller inte jag hade ångrat att bli helikopterpilot om jag blivit det. Jag skulle vilja ha jobbat på ambulanshelikopter, el polishelikopter, el bekämpning av skogsbränder. Jag hoppas du blir pilot!