192. The Psychology of Money

Finns ju inget i dessa tester som går att lära sig något utav. Ett påhitt för att sälja på lättlurad/dåligt utbildad HR-personal som sedan sprider sig till mellancheferna. Vilken rolig teambuilding!! Man känner ju igen sig! (vilket är hela meningen med testen). Du kommer känna igen dig i något från vilken färg/fågel/träd du än blir. Som en stilstudie i confirmation bias.

Önskar att jag i framtiden kommer kunna tacka nej till jobb där sånt här ska genomföras i rekryteringen.

1 gillning

Jag är i samma åldersgrupp (under 30) och är extremt negativt inställd till MBTI. Ju mer man läser om det så ser man att det inte har bas i forskning. Dessutom har den forskning som gjorts på modellen visat att den är dålig.

Jag tycker det är så tröttsamt när folk i vår (under 30) åldersgrupp använder den för att rättfärdiga lite allt möjligt beteende och klistra etiketter på sig själva och andra. Inte minst inom dejting.

Håller med till fullo. Det är lika bra som horoskop och bedrövligt att det används för att tjäna pengar. Dessutom nyttjas för att sätta etiketter på folk i samband med rekrytering, som inte har något prediktivt värde för att rekrytera rätt person till rätt plats.

Jag känner folk som har lämnat arbetsintervjuer när de blev ombedda att genomföra ett sådant test.

Ja det är min dröm :slight_smile: Låt gå för att privata företag håller på med detta trams men när man läser att kommuner etc spenderar skattepengar på det brinner det till i huvudet på mig.

2 gillningar

Jag håller inte med i fallet om MBTI. Det är för mig en lika bra modell som horoskop för att lära känna sig själv. Den bör inte användas alls då den saknar stöd i forskning, annat än till ren underhållning. Precis som horoskop.

Med det sagt, de andra modeller som finns inom psykologin som har stöd i forskning. De däremot bör man använda på det sätt du beskriver, där blir det även naturligare att görs så. Då t.ex. 5 factor graderar sina faktorer på kontinuerlig skala som dessutom är delvis situationsberoende.

3 gillningar

Jag vet inte hur jag hade reagerat, beror nog mycket på hur gärna jag velat ha jobbet. Men jag vet ett jobb (privat arbetsgivare) jag sökte i höstas och var intresserad av, hade de bett om ett MBTI test hade jag direkt tackat nej. Nu tackade jag nej av helt andra skäl så det var aldrig på tapeten.

Har man varit med ett tag i arbetslivet tar man inte dessa tester så allvarligt. De kan vara ett sätt att lära känna olika sidor man har, eller andras, kanske kan man utveckla vissa sidor av en själv om man är intresserad av det.

I en anställningssituation får man se testet som ett sätt att se om rekryten är en lagspelare eller någon lättkränkt och besvärlig typ som sätter sig på tvären. Jag skulle aldrig anställa en person som vägrar göra testet. En person som på ett nyfiket sätt gör testet och försöker ta det positivt ligger bra till.

Gör man testerna senare i arbetslivet inom diverse “team building-aktiviteter” så lär man sig snabbt att “spela med” på ett positivt sätt. Mer än så är det inte.

1 gillning

Gillade detta avsnitt skarpt! Riktigt intressant där många olika tankar och aspekter diskuterades.

Jag kan verkligen relatera till detta med att flytta fram mål så fort man nått dem, och att inte fira dem ordentligt. Gäller t.ex. träning för min del. I samma stund jag når ett mål (ex. tid på milen, kg i bänkpress etc.) så är det inte intressant längre, utan då är det 10kg till eller 1 minut snabbare som gäller. Och det finns alltid någon som är starkare eller snabbare, oavsett om du är bättre än 90% av övriga befolkningen. Försöker istället njuta av lärandet och utvecklingsprocessen, men ibland är det svårt :’)

1 gillning

Välkommen till forumet @Alfred1.

Jag känner väldigt mycket igen mig i det som du skriver. Särskilt de senaste dagarna. Jag är så utmanad i att bara tävla mot mig själv. Både på gymmet och i andra områden. Helt galet och då vet jag ändå om det, likaväl trillar jag i fällan bokstavligt talat varje dag. :man_facepalming:

1 gillning

Välkommen till forumet! Jag är liknande, men jag hinner knappt se målstolpen innan nästa mål är satt. :joy: Det är nåt jag behöver jobba på, för jag har definitivt svårt för att njuta av nådda mål, samtidigt tycker jag hela processen att fixa till en långsiktig plan och se den satt i rullning är väldigt kul.

1 gillning