2 000 byggbolag tvättade pengar i Bandhagen och Farsta – Systemhotande

Skatter drabbar främst hederliga människor med jobb i privat sektor.
Fyra personer har använts som pengatvättare av 2000 företag inom byggsektorn. Svensk byggsektor har bara 122 000 företag, så 1,6% av svensk byggbransch har alltså tvättat pengar via samma personer.

Har ni högt förtroende för att övriga landet betalar in lika mycket skatt som er själva, eller är ni nöjda även om ni är de sista ärliga nettoskattebetalarna som försörjer resten av innevånarna?

5 gillningar

Jag förstår inte artikeln. Att tvätta pengar går ut på att göra svarta pengar till vita, men det här tycks ha handlat om raka motsatsen.

Såklart tragiskt, men 1,6% är väl i enlighet med brottslighet i allmänhet. Enligt BRÅ misstänktes 210k personer för brott vilket motsvarar 2% av befolkningen.

Det handlar om att en aktör skickat luftfakturor till olika företag. Detta har möjliggjort uttag från företagen som aktören sedan använt till att, för företagens räkning, betala ut svarta löner till företagens svarta anställda.

1 gillning

Du resonerar som om det här är det enda brottet i byggbranschen

1 gillning

Du får lägga till välfärdsbrott, narkotikahandel, människohandel, skattefusk, korruption, alternativa banksystem och en stor mängd andra brott. Mycket av pengarna försvinner också ut ur landet. Det är sinnessjuka summor det handlar om.

Ingen aning om hur ärligt andra betalar skatt. Men ja, jag är gärna den sista ärliga skattebetalaren i landet, om det nu skulle bli så.

Jag tycker det är bra med skatter, och på samma sätt som jag inte skulle börja misshandla någon för att det skulle visa sig vara vanligt i samhället, skulle jag inte heller börja smita från skatter på grund av samma orsak.

3 gillningar

Annars är det här tankesättet ett utmärkt sätt att skapa en sk “molok-trap”. Rekommenderar att lyssna på Simon Sineks podcast a bit of optimism, avsnittet intuition vs reason med Liv Boeree. Handlar om en massa annat också, men innehåller en väldigt intressant diskussion gällande det här tankesättet.