DEBATT: "Jag har slutat betala skatt" – Skatteverket har inte hört av sig

Är det i praktiken frivilligt nuförtiden att betala skatt, typ som tevelicensen förr där bara idioter anmälde sig själva? Och de andra smarta bara lunkar på i vardagen och skiter i alla regler och klarar sig jättebra?

Jag tänker på Jens Nylanders forskning där han hittar bolag som helt enkelt skiter i att skicka in några papper till myndigheterna, år efter år, och det enda myndigheterna gör är att anlita bolagen för kommunala kontrakt eller ge företagen bidrag för Den Gröna Omställningen. Ett av många exempel:

Så mina fråga är: om jag betalar skatt, är det jag som är idioten?

2 gillningar

Skatteärenden har väl 10 års preskriptionstid? Så utvärdera 2035?

11 gillningar

En bekant till bekant hyr ut flera lägenheter i utbyte mot bitcoin. Jag tror att om tio år så läser man om hans hus i Hollywood och inte om några skattegranskningar.

3 gillningar

Hyr han ut för att han äger ett hus med flera bostäder så är det väl en sak, meb har han flera lägenheter (BRF) så är risken för vräkning stor om det uppdagas att det sker otillåten andrahandsuthyrning. Det får ju vara pågå en viss tid och av särskilda skäl…

Sen som sagt så är det nog svårt för skatteverket att ha koll på varenda Jönsson som hyr ut en lägenhet eller två. Det är väl då möjligen banken som kan reagera om de får in Swish märkt “hyra”. Annars lär kan smyga under radarn såvida inte en tidigare hyresgäst eller avundsjuk bekant gör en anonym anmälan…

Banken bryr sig tydligen inte om du betalar skatt eller inte, dom är orolig för peningtvätt från kriminell verksamhet eller för att pengarna går till terrorverksamhet. Enligt uppgift.

Att inte betala skatt är i och försig olagligt men de är inte de banken lägger sin tyngd på.

3 gillningar

Vi sålde bolaget och min bostadsrätt i centrala stockholm.
Skattemyndigheten ville ha 70% då det var ett fåmansbolag jag byggt upp under 15år och tagit skitlön.
Nu skulle allt beskattas som om jag tjänat ihop det under ett år.

Gav allt jag ägde till välgörande, flyttade pengarna till Luxembourg.
Tog en resväska till Thailand, 19 år i Thailand nu.
Skatteskulden är preskiberad.

Jobbar och betalar skatt i Thailand sex timmar om dagen, ca 15% i skatt och sociala avgifter.
Bättre sjukvård - gratis. Tandvård ca 300 kr per besök (ett besök gratis för min social försäkring)
30°C på balkongen 12 våningen med havsutikt.

13 gillningar

Det här är väl egentligen samma diskussion/debatt som i många andra områden som rör ”sociala kontrakt”. Exempelvis är det många som medvetet begår brott i lagens mening och polis/rättsväsendet hinner inte (har inte kapacitet eller kontroll nog) att lagföra alla överträdelser.

Livet är en gråzon - inte svartvitt. Så det handlar till sist om integritet - att agera rätt utifrån vad en vet är rätt. När jag vet att demokratin har beslutat om skatt - då betalar jag den skatten. Vill jag få till en förändring ska den inte börja med att jag kringgår lagar & regler som jag vet finns!

14 gillningar

Jag kommer att tänka på skatteverkets årliga attitydundersökning, där 7% säger att de känner någon som skattefuskar och 17% säger att de känner någon som jobbar svart. En stor del, minst 10% av befolkningen anser alltså att svartarbete inte räknas som skattefusk.

3 gillningar

Det kan säkert vara statistik som är sann. Det kluriga blir dock att tolka gråzoner i hur respondenterna resonerade när de angav sitt svar.

”Ahmed och Lena jobbar heltid och betalar skatt enligt alla regler. De betalar skatt på bilen & alla vardagliga inköp (moms på fakturor osv). Men en gång i veckan städar Ahmed åt sin 80-årige granne och får 200kr swishat till sitt lönekonto ”svart” per tillfälle. Lena köper mumintroll på loppisar och säljer dem på Tradera utan att skatta på intäkten”

Svartarbetare. Kan en tycka. I statistiken.

1 gillning

Hur ser det resonemanget ut? Det finns människor som deltar i undersökningen och svarar att det är fel att jobba svart. Sen svarar de att de känner någon som jobbar svart. Och sen säger de att de inte känner någon skattefuskare. Är inte svartarbetaren en skattefuskare, enligt svensken?

Jag tror att många ser skattefusk som att man gör avdrag i deklarationen som man inte är berättigad till.

1 gillning

Det är det roliga, för det var det inte. Fjorton procent tyckte nämligen att det var OK att chansa i deklarationen, och de kände svartjobbare, men de kände inga skattefuskare.

Just att flippa Muminmuggar är väl att likställa med seriemord på skalan med tanke på de avanser Lena potentiellt gör. :joy:

Men jag håller med. Just hobbysysslor är annorlunda, men eftersom hela tråden har en viss skavfaktor redan så slutar jag där. :smiley:

Välkommen till forumet. Vilken livshistoria!

1 gillning

Väldigt snyggt skött. Man känner ondskan koka i bröstet när man utsätts för något sådant. Det där var långt mer konstruktivt än de tankar som florerar i mitt huvud sådana situationer.

1 gillning

Har du eget bolag riskerar du ju utöver en uppsjö olika skattebrott även bokföringsbrott om du inte upprättat, sparat papper för redovisning. Når du upp över tio prisbasbelopp i summa för felaktig bokföring så, om jag mins rätt, blir det grovt bokföringsbrott.

Men det är först när någon nyfiken på banken uppdagar detta och rapporterat detta till polisen.

Tack, men det är bara början.
Uppvuxen i arbetarfamilj.
Gjorde millitären som jägare på Nylands Brigad i Finland.
Jobbade på stålverket som min mor och far.
Studerade IT och ekonomi i Sverige och USA.
15 år som konsult inom beslutstöd.
Jobbade tre år som stuntman på High Chapparal…
Cermonimästare inom de högre graderna i Svenska frimurareorden i Stockholm.
Revisor för Ordo Constatini Magni, dubbad till riddare.

Kunde inte få jobb i Sverige under Corona, sökte allting.
Fick säljjobb i thailand utan att säga min utbildning eller erfarenhet.

Med min erfarnhet, kontakter, utbilding borde jag fått ett jobb i Sverige på en dag.

Nej,

4 gillningar

Om man har ett vitt arbete som gör att man drar sitt strå till det allmänna men gör lite extraknäck (utför en värdefull tjänst som någon är beredd att betala för) på sidan har jag inga problem med det. Inte heller att man råkar komma över gränsen för när man ska skatta för sina Mumin-muggar för att man väljer att sälja dem i ett svep istället för att sprida ut det, eller att man säljer vidare utan att själv ha använt dem (= skatt från första vinstkronan egentligen).

Sedan tycker jag det har betydelse vilken typ av tjänst man utför och vad pengarna går till. Om man ex. säljer hårda droger för att finansiera lyxkonsumtion har jag mycket lägre tolerans än om någon sjukpensionär säljer oskattade sticklingar för att dryga ut matbudgeten eller överhuvudtaget kunna hålla sig med bil.

Javisst, men varför är det så vi reagerar?

Vi säger att det är okej att om “man har dragit sitt strå till stacken” genom att betala mer skatt än man kostar så är det inte så farligt att skattefuska lite med inkomstskatt och moms. Men sen drar man fram en tårdrypande historia om en fattig kvinna (alltid en kvinna) som också borde få skattefuska och jobba svart – men hon betalar ju inte mer skatt än hon kostar.

En skattebetalare behöver ha en pension eller lön på minst 25 000 kr för att betala in mer än de kostar.

Jag skulle säga att det handlar om sociala relationer. Det blir märkligt att alltid ta fullt betalt i alla situationer. Om man tex som tonåring skulle kräva att grannen betalar barnvaktandet vitt eller om man behöver redovisa att man klipper grannens hår på sin fritid osv. Rent samhällsmässigt undrar jag om inte den sortens småtjänster som görs upp svart är ganska viktiga för att hålla ihop gemenskapen, särskilt på mindre orter. Sen finns det förstås de som missbrukar svartjobb i stor skala men det är en annan sak.

2 gillningar