Jag undrar om jag har 2 jobb (ett heltid på 45 tkr och ett på 20%). Sammanlagt tjänar jag 50 tkr. Ska lånelöftet baseras på 50 tkr eller 45 tkr?
Jag kan kolla med banken förstås men vill kolla här om någon vet.
Tack på förhand.
Jag undrar om jag har 2 jobb (ett heltid på 45 tkr och ett på 20%). Sammanlagt tjänar jag 50 tkr. Ska lånelöftet baseras på 50 tkr eller 45 tkr?
Jag kan kolla med banken förstås men vill kolla här om någon vet.
Tack på förhand.
Om intäkten anses vara ’säkerställd och varaktig’ räknas båda.
Vet ej vad bank gör.
Mina egna tankar:
Beror väl på vad de där 20% är för något.
Är det en tjänst man kan räkna med att du kommer kunna ha i åratal utan förändring? Är det hållbart att du jobbar 20% mer kontinuerligt?
Är det ett jobb i en butik eller restaurang där du blir inkallad diverse strötimmar?
Personligen hade jag inte räknat in dessa timmar inför köp av hus som ska finansieras över 30-40 år. Jag tycker inte det är hållbart att man jobbar extra en dag i veckan över lång tid.
Jag jobbar som ekonom nu. Tänka att jobba lite extra som redovisningskonsult för att få låna lite till.
20% kan var för mycket. Nej, jag orkar inte.
10% är inte jätte farligt. Speciellt kan jag sköta det hemifrån.
Se Paretos svar. Men har du inte haft extraknäcket tidigare, utan avser att starta nu lär banken vara tveksam till att räkna med inkomsten.
20% tror jag du grejjar om du exempelvis jobbar varje lördag. Då tar det mest emot att sätta sig men när man väl gjort det så går en dag fort. ![]()
Nja. Jobba hela lördagar, gjorde man inte ens på 50-talet. Personligen hade jag aldrig orkat jobbat så mycket, speciellt inte sedan jag skaffat familj.
Vad säger arbetsgivaren om ett så omfattande extraknäck? Min arbetsgivare godtog nätt och jämt mina cirka fem procent.
Hur många dagar i veckan tror du bönder jobbade och fortfarande jobbar?
Där pratar vi dessutom om ett fysiskt krävande jobb. ![]()
Det är samma som att ha rörlig lön tänker jag. Banken tittar på årsinkomst över tid. Så man behöver ha historik av att ha mer inkomst än sin grundlön. Skulle du ha fast jobb till viss % brukar båda jobben räknas.
Nja. Min far var lantbrukare. Dagens lantbruk är inte så fysiskt betungande Vi pratar om mjölkrobotar, inte om att mjölka för hand. I skogen är det ännu mera påtagligt. Motorsågen är till stora delar ersatt av maskiner.
En lantbrukare som inte har lönsamhet nog att betala för avbytare då och då bör nog överväga att byta yrke.
Vissa banker räknar bara 100 procent av arbetstid. Inget utöver det.
Vem ska anställda dig som redovisningskonsult på 10%? Banken kan, framförallt eftersom de nog tycker det är konstigt någon jobbar mer än 100% kräva kopia på anställningsavtal.
Dessutom är det ju lite för sent, nu var det många år sedan jag jobbade sist men tror inte att provanställningar mm gäller.
Om du jobbar med ekonomi borde du väl resonera som så att det knappast kan vara värt att jobba 10% för kanske 10% högre lån, bättre att ta ett 10% mindre lån istället.
Extraknäcket sker väl i detta fall som enskild firma med kunder som arbetsgivaren är ointresserade av. Så var det i mitt fall.
Det blir en lördag och det är för mycket. En halv lördag är ok, jag kan passar på att jobba innan dottern vaknar.
Ja, jag behöver ”bara” hitta 2 små företag att sköter bokföringen för.
SBAB åtminstone räknar inte med någon inkomst utöver en heltidsanställning. Ibland ens upp till heltid. Sambon jobbar 37 timmar i veckan så jag anställer henne ett par timmar i veckan till rimlig lön för att sköta bokföring, fakturering osv men inte ens det ville banken räkna med för då var det för lite timmar. Andra banker har jag inte någon erfarenhet av tyvärr
Hur mycket extra fick du då låna?
Jag fick de lån jag behövde ändå. Extraknäcket spelade ingen roll.